Side 1 av 2
Slitt cluch
Legg innLagt inn:10 okt 2004 18:02
av Jorgenengdal
Hei Cluchen min begynner å bli passe slitt nå.
Går greit når man kjører passe fint og rolig. men med en gang jeg skal gasse på (for eks aks. eller forbikjøringer.) så fyker bare turtall opp, samt blir brent lukt i bilen. flaut å ha en sportsbil som ikke kan kjøreforbi eller henge med..

Er vel flere som har vært borte i dette tiligere... noen råd?
Hvor lenge kan man kjøre med en slitt cluch?
hvor mye arbeid er det å skifte cluch? pris på verksted? framgangsprosedyrer ved å gjøre det selv?
og anbefalles det å sette inn sterkere cluch en den orginale?

Legg innLagt inn:10 okt 2004 18:15
av Oas
det koster ca 7000 kr
tror det er best med standar clutch vis bilen ikke er mye trimmet en standar, vis bilen er standar tor jeg en vanlig clutch vil vare lengst.
og du kan kjøre lenge med den clutchen men hvet ikke om det er bra, når den begynner og slippe på turtallet er den veldigt slitt, det tok 10 dager å bytte min, og de hadde ikke utlåns bil engang

Legg innLagt inn:10 okt 2004 20:24
av GT4 CS
Jeg fikk pris på 8000kr for kun arbeid hos toyota. Da kommer deler i tilegg. Man må ut med motoren for og bytte clutch. Så gjør så mye som mulig med bilen da du har motoren ute

Ikke kjør hardt fram til du har byttet clutch. Du kan brenne svinghjulet ditt. Og gjør du det snakker vi EKSTRA utgifter du ikke vil ha.
Legg innLagt inn:10 okt 2004 20:27
av Tor
Da de bytte klutsj på min bil måtte de ikke ut med motoren, men de satte den litt på skrå for og komme til. Men motorfrstene må løsses på ja. Så det er en hel del jobb.
Legg innLagt inn:10 okt 2004 20:38
av Jorgenengdal
vart plutselig slitt etter at jeg bomgiret og presset den fra 3 med høyturtall ned i 2 istedenfor i 4. (Anbefalles ikke

) bedre at clutchen vart slitt en at motoren eller noe slikt gikk til H.
Slik går det når man skal tullkjøre og gjøre ting fort....
Har gjort de vanlige sakene. eksos og trykk og slikt. så litt mere hester er det jo i den. ser det er flere som har satt inn sinter clutch.. ??
Men clutch er ikke akkurat min sterke side. :/
Grunnen til at jeg spurte hvor lenge man kunne kjøre, er at jeg tenkte at jeg kunne utsette det til jeg skal ha den inn til skifte av reg.reim og synk. ringer. etc.
Hadde vel spart noen arbeidtimer da enn om det blir gjort i 2 omganger.
Huff dyrt blir det vel uansett...
Legg innLagt inn:10 okt 2004 21:06
av GT4 CS
Om den ikke slurer ved vanlig kjøring og du kjører bilen pent skal det ikke være noen direkte fare og kjøre med bilen din. Bommgiring kan lage mye tull det
Legg innLagt inn:11 okt 2004 11:11
av Kjelliken

Jeg fikk hjelp av amund er på forument og vi brukte en helg på å skifte den. jeg skiftet til sinter med forsterket trykk plate. bare delene kom på 7000 kr det var forresten helix sinter og trykkplate.
Det er ikke noe problem og kjøre med. men det er masse jobb det vanskligste viste seg og være og få på igjen girkassen. så jeg annbefaler og ta hele motoren ut det gjør ting mye letterer.
brukte ca 4 og en halv time på å få den ut og litt over fem inn igjen.
måtte også frese av svinghjulet litt siden jeg hadde kjørt med slitt clutch litt for lenge.. ca to tidels millimeter altså svært lite.

og amund sa det vel ganske greit at han kommer ikke itl og hjeøpe meg flere ganger for det var skikkelig stress.

Legg innLagt inn:11 okt 2004 11:23
av vegar85
hørtes ut som en dritt jobb å bytte clutch. glad det ble byttet før jeg kjøpte bilen.
Legg innLagt inn:11 okt 2004 15:12
av Kjelliken

jepp det kan du trygt si men liker en og skru tar det kunn tid. hehe
Men en bør gjerne ha god tid og muligheten for et annet transpotmiddel i mellomtiden.
Mye lettere på en bil med frem eller bare bakhulstrekk. disse 4wd'ene er det litt verre med men det er jo forsåvidt greit nor en har bukk og skikkelig verktøy tilgjengelig det hadde vi..

Legg innLagt inn:11 okt 2004 15:16
av GT4 CS
Eller de som er velsignet med en girkasse som er langsmontert alla quattro. Tar ikke lange tia da. Men litt må man lide for skjønheten

Legg innLagt inn:11 okt 2004 21:25
av CelicaGT
Betalte 10000 for jobben. Kunne gjort det sjølv, men orka ikkje uten løftebukk. Dei tok ikkje ut motoren på min. Fikk dei til å skifte alle simmerringane (ut til mellomaksel og ut til drivaksler) Veit ikkje om det er særlig forskjell på st185 og st205

Legg innLagt inn:11 okt 2004 21:31
av GT4 CS
Ser ikke ut som det er så veldig stor forskjell iallefall. Men synet kan bedra

Legg innLagt inn:12 okt 2004 20:56
av Jorgenengdal

tar en 200.000 service. selv om jeg ikke har kommet så langt ennå.
Hva mere er det lurt å skifte da med det samme.?
skal ta synk. ringene. reg. reim.
samt sjekke ørliten lekkasje/svetting.
simmring te akslinger nevnt.
Frykter at pengene renner fort ut ja...
huff..
Fordelen med sinter da?
bør jeg innvistere i det?

Legg innLagt inn:12 okt 2004 22:19
av Oas
er det dyr å skifte de synk ringene?
tror mine er f¤%/& får den ikke alltid ned i andre og noen ganger ikek i første
Legg innLagt inn:12 okt 2004 23:17
av Gjertsen
en orginal clutch koster rundt 3000,-
ang bytte sync ringer. så er dette en god jobb. mener å huske at det sa han mekanikeren som jeg har bilen min hos!
må vel ut med hele kassa. og da blir det non timer. fort oppi en pris lapp på 10.000,-