Side 1 av 1

Hvorfor ikke??(t-vis)

Legg innLagt inn:11 okt 2004 17:27
av Mr2 Mk2
Hvorfor er det ingen som har kopla "ut" tvis systemet på Mk1,slik at det står åpent hele tiden?Snakket med en idag han sa det bare var å kople ut vakumklokka ved innsuget så står spjelde(ne??) åpen konstant??Første tenkte jeg glimrende ide,for da vil du jo ha draget som kommer på ca 4500rpm fra 0rpm også,men tanken slo meg fort at hadde det vært så enkelt så hadde jo såklart flere gjort dette.Så hvorfor går ikke dette?druknes motoren av for mye luft eller,hva skjer?

Legg innLagt inn:11 okt 2004 19:08
av @lpher
Husker ikke omstendighetene men detn generelle tankegangen er nok at vinninga går opp i spinninga ihvertfall...og det er derfor ikke verdt å prøve det :) ....or am i worng on this? :D

@lpher

Legg innLagt inn:11 okt 2004 19:25
av larsst185
Tror nok ikke det er verdt bryet da jeg tviler på at motoren klarer å dra nytte av det "ekstra" innsuget av luft før den har passert ca 4500 omdr.
Mulig jeg bare snakker piss men... :)

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:13
av CelicaTurbo
bakgrunnen til løsningen er at under gitt o/min skal halvparten av 8 rør som leder til innsuget være stengt, dette fører til at hastigheten på luften som når motor er høyere og bensin/luft blir blandet bedre.. motoren blir ikke strupet på noe vis siden mengden luft trossalt er mye lavere enn på høyt turtall og belastning, men løsningen tillater at luftens hastighet blir opprettholdt.. man får dermed det beste av to verdener: motor konstruert for dreiemoment lavt på turttall, og motor konstruert for dreiemoment på høyt turtall. Resultatet er en flatere dreiemomentskurve..

Åpner du tvis-ventilene på fast basis vil kun resulatet bli at du mister dreiemoment og kjørbarhet på lave turtall ;) Jeg har sett dynotester av en fyr som demonstrerte dette på en Corolla GTi en gang og det var ganske tydelig forskjell på dreiemomentskurvene på grafene for standard, lukket hele tiden og åpen hele tiden..

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:17
av GT4 CS
Fikk han noen økning på toppen av turtallet man ligger mest på under banekjøring da?

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:23
av Dalan
GT4 CS skrev:Fikk han noen økning på toppen av turtallet man ligger mest på under banekjøring da?
Det kan jeg aldri tenke meg da tvis-ventilene uansett er 'wide open' da fra før ;)

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:26
av CelicaTurbo
Nei det tviler jeg sterkt på at han gjorde pga at på toppen av turtallet er jo ventilene åpne uansett og da gjør det ingen forskjell om man låser dem åpen på lave turtall.. Det er enkelte som stripper ut hele systemet og dem vinner vistnok litt på turtall, men det er kun folk som har trimmet ganske mye.. På våre turbomotorer er det slik at ventilene åpner både bestemt ut fra luftmengdemåleren og ut fra turtall.. så dvs at ventilene på vår motor kan fint åpne på lave turtall så snart det er behov for det..

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:35
av Morten
Hvis du er virkelig nyskjerrig på TVIS så er artikkelen nedenfor skrevet av en av ingeniørene som i sin tid designet systemet! :wink:

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:37
av Morten
...videre...

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:38
av Morten
...og siste...

Legg innLagt inn:11 okt 2004 20:43
av MRQuoc
ahhhh .. ny lesestoff i senga! jeg gleder meg alt, takk morten ;D

Legg innLagt inn:12 okt 2004 00:53
av sindrejl
heite.. skal si man trenger ingeniør utdannelse for dette :D

Legg innLagt inn:12 okt 2004 01:55
av bose
hehe
nesten sånn at jeg vurderer å printe ut å lese igjennom