Side 1 av 1

Bygging av eksos til Mk1

Legg innLagt inn:15 feb 2003 17:13
av bose
Er det noen her som kan fortelle meg hvordan jeg beregner eksos-mottryk?Tenkte jeg lager med et nytt eksos-anlegg til min Mk1.
Noen med erfaring?Deler blir mest sannsynlig fra Simmons.
Takk for alle svar.

Eksos MK!

Legg innLagt inn:17 feb 2003 19:26
av Bjørn MK1
Hei. Eksos motrykket skal være så lavt som mulig. Det er ikke no sånt at det må være et visst motrykk for at bilen skal gå bra osv. Det er klart fri eksos ikke nødvendigvis funker så bra, men hvis du (som jeg har gjort) lager et anlegg med 2" rør og potter, trenger du ikke å tenke på det. I allefall så har jeg aldrig hørt om noen beregningsformel for eksos motrykk, hvis noen vet så vil jeg gjerne høre :wink:

Jeg laget eksos til min MK1, og det låter pent og bilen er litt kvikkere. Kostet meg 900,-. Jeg kappet av det originale etter fleksislangen, og laget så et nytt med rør og potter fra Simmons. Jeg fulgte den samme formen som orginalanlegget gjør. Pottene jeg brukte var den minste runde, og den minste ovale. Den ovale nærmest eksos stussen. Jeg brukte bilens orginale opphengspunkter. Man må ha tilgang på sveise apparat.
I allefall, det er bare å sette i gang. Kjøp pottene, fire 90 graders bend og en halv meter med rett rør :D

Mvh Bjørn Lindqvist

Re: Eksos MK!

Legg innLagt inn:17 feb 2003 20:48
av bose
[quote="Bjørn MK1"]Hei. Eksos motrykket skal være så lavt som mulig. Det er ikke no sånt at det må være et visst motrykk for at bilen skal gå bra osv. Det er klart fri eksos ikke nødvendigvis funker så bra, men hvis du (som jeg har gjort) lager et anlegg med 2" rør og potter, trenger du ikke å tenke på det. I allefall så har jeg aldrig hørt om noen beregningsformel for eksos motrykk, hvis noen vet så vil jeg gjerne høre :wink:

Jeg laget eksos til min MK1, og det låter pent og bilen er litt kvikkere. Kostet meg 900,-. Jeg kappet av det originale etter fleksislangen, og laget så et nytt med rør og potter fra Simmons. Jeg fulgte den samme formen som orginalanlegget gjør. Pottene jeg brukte var den minste runde, og den minste ovale. Den ovale nærmest eksos stussen. Jeg brukte bilens orginale opphengspunkter. Man må ha tilgang på sveise apparat.
I allefall, det er bare å sette i gang. Kjøp pottene, fire 90 graders bend og en halv meter med rett rør :D

Mvh Bjørn Lindqvist[/quote]
Blir dette EU-godkjent?

Legg innLagt inn:17 feb 2003 21:00
av jumbo
Dersom det ikke medfører problemer i forhold til avgass, skulle det vel være tut og kjør... Tror ikke det finnes andre, tekniske krav til eksos, og om det gjør det, inngår det hvertfall ikke i en EU-kontroll...

Legg innLagt inn:17 feb 2003 23:32
av CelicaTurbo
det er også et støykrav men grensen er grei høy mener jeg, og etter de offentlige papirene oppfordres det bare til å sjekke støy om det er tvil.

Har alle kravene for periodisk kontroll i en pdf-fil på jobb-pc om det er interessant for noen, lastet det ned fra en offentlig internet side men husker ikke hvor. Filen er ment som rettningslinjer for verksteder.

Legg innLagt inn:18 feb 2003 00:56
av Amund
jeg kjøpte et effekt anlegg fra janspeed, og tok vare på det gamle, fordi det er katalysator på det. kan hende det blir litt trøbbel med avgassene siden jeg tok vekk den...

Men vis du har 4000 spenn til overs anbefales janspeed! effektøkningen var merkbar, og lyden går fra lav brumling til et infernalsk snerr ved 8k rpm! :D Eneste downside er prisen :cry: , og at det må importeres fra england..

Legg innLagt inn:18 feb 2003 22:50
av mk1 black limited
Anbefaler også Janspeed (rustfritt hvis du skal plage bilen din på vinteren...).

Forøvrig har jeg alltid hørt at sugemotorer trenger litt mottrykk på lavere turtall for å være noenlunde kjørbare, mens turbomotorer skal ha minst mulig mottrykk. Har jeg blitt lurt opp i stry over så mange år?

Legg innLagt inn:18 feb 2003 23:10
av Amund
Rustfritt er tingen! det er faktisk liten pris forskjell...

Merka at draget på lave turtall ble litt dårligere, så det med mottrykk kan sikkert stemme. Står en god del om dette i boka: four stroke performance tuning.

Legg innLagt inn:18 feb 2003 23:18
av erling
mk1 black limited skrev: Forøvrig har jeg alltid hørt at sugemotorer trenger litt mottrykk på lavere turtall for å være noenlunde kjørbare, mens turbomotorer skal ha minst mulig mottrykk. Har jeg blitt lurt opp i stry over så mange år?
Kommer veldig an på motoren, men stort sett stemmer det som du sier. Men for å hente mest mulig effekt utav en NA henter man det høyt oppe i turtallet naturlig nok, og da er det minst mulig mottrykk som gjelder, iaffall "som regel", eksosbygging er jo et eventyr. :) For lite mottrykk er oxo "som regel" et problem på lavere/vanlige turtall, da det blir gjennomtrekk i sylinderen endel luft som egentlig skulle vært med i forbrenningen smetter ut eksosventilene. Resulterer i tap av effekt og dreiemoment nede på rpm-kurven.

På turbomotorer er det "som regel" om å gjøre å ha så åpen eksos som mulig, men har oxo hørt om biler som har fjerna cat og satt på svær eksos som har resultert i pulsërende trykk.

Bygger du rustfritt selv kan det være greit å ta med i beregningen at det strekker seg ca 1 cm pr. meter ved høy temp. Er jo flere typer rustfritt oxo, så det kan være lurt å kjøpe alt på samme plass, iaffal samme kvalitet/egenskaper. Fornuftig diameter er jo oxo viktig, 2" hørtes jo passe ut til en 1.6 motor ja. :)

Legg innLagt inn:19 feb 2003 13:43
av anders
Vist ikke disse jan speed gutta har overbevist deg har jeg et magnex effektannlegg liggende til deg.. dette har ikke gått mer enn 5000km max! Det har livstidsgaranti og er i rustfritt stål...

Har lest en test av effektannleg til mr2, janspeed kom ikke så godt ut... De sier de har en effektøkning på 5Bhp mens de derimot ikke gir mer enn 2bhp.. Magnex har derimot en økning på 5Bhp og har i tilleg en mye dypere lyd enn janspeed... Det har to 2 1/2 rør ut bak og gir en sinnsyk lyd fra seg... itilleg er dette godskjent...

hehe gi meg en mail eller call vist du vil ha det :)
98623319

Legg innLagt inn:19 feb 2003 17:01
av bose
Anders:Det er deg jeg har snakket med på telefonen.Har ikke så mye penger å gi for et eksosanlegg.Trenger ikke no eff-anlegg,må bare være noe som bilen blir eu-godkjent med.

Eksos MK1

Legg innLagt inn:19 feb 2003 19:09
av Bjørn MK1
Noe av det viktigst med eksos anlegg, er eksos hastigheten. Den blir til stor del avgjort av rørdiameteren, som forøvrig ideelt sett burde bli gradvis mindre fra start til slutt pga at tempen på eksosen minker jo lenger ut i anlegget den kommer. Når tempen blir lavere, minsker også volumet av gassen. Det er viktig å holde en jevn eksos hastighet, men hva som passer for forskjellige motorer og ønsker om hvor effekten skal ligge kan være ganske komplisert og ønsker . Det er feks ikke sånn at hvis man feks lager et 3" anlegg til en 1.6 og klemmer det sammen på mitten for å lage motrykk så vil motoren gå bra.

Når det gjelder støydemping er rett gjennom potter veldig bra. De har perforert rør inni med forskjellig typer dempe matriale rundt som absorberer lyden, uten å skape på langt nær så mye motstand som mer konvensjonelle potter, med kammer inni gjør.

Når det gjelder eksos stusser, så tror jeg de er veldig viktige i forhold til effekt. Det er sjelden man ser feks doble enderør på en racerbil om det så er en WRC rallybil eller BTCC-, NTCC-, sportvogns- banebil eller hva det måtte være. De gangene man ser det så er det som regel altid fordi anlegget er dobbelt helt fra motoren. Dette har mye å gjøre med eksoshastigheten.

Mvh Bjørn Lindqvist

Re: Eksos MK!

Legg innLagt inn:29 mar 2003 21:09
av bose
Bjørn MK1 skrev:Hei. Eksos motrykket skal være så lavt som mulig. Det er ikke no sånt at det må være et visst motrykk for at bilen skal gå bra osv. Det er klart fri eksos ikke nødvendigvis funker så bra, men hvis du (som jeg har gjort) lager et anlegg med 2" rør og potter, trenger du ikke å tenke på det. I allefall så har jeg aldrig hørt om noen beregningsformel for eksos motrykk, hvis noen vet så vil jeg gjerne høre :wink:

Jeg laget eksos til min MK1, og det låter pent og bilen er litt kvikkere. Kostet meg 900,-. Jeg kappet av det originale etter fleksislangen, og laget så et nytt med rør og potter fra Simmons. Jeg fulgte den samme formen som orginalanlegget gjør. Pottene jeg brukte var den minste runde, og den minste ovale. Den ovale nærmest eksos stussen. Jeg brukte bilens orginale opphengspunkter. Man må ha tilgang på sveise apparat.
I allefall, det er bare å sette i gang. Kjøp pottene, fire 90 graders bend og en halv meter med rett rør :D

Mvh Bjørn Lindqvist
Åssen i h###vete fikk du det til å passe?Rørbøyene har for stor radius!!
Jeg må kjøpe et stålrør og bøye det.

Eksos MK1

Legg innLagt inn:31 mar 2003 21:14
av Bjørn MK1
Hei. Regner med at du har problermer med den 180graders bøyen.
Her kommer så absolutt sveiseapparatet i bruk. Du må kappe ned to av 90graders bøyene, og så sveise disse sammen til en 180grader. Du må også hamre litt på de for å holde på radiusen, bruk hue, så ordner det seg.
Hadde vært nyttig lesning sikkert for både meg og andre om du, når du er ferdig, skrev hvordan du har gått fram.
Mvh Bjørn