Side 1 av 2

Pang sa det!

Legg innLagt inn:08 nov 2004 14:31
av FireWalk
Jeg kom kjørende på vei til legen og var allerede litt sent ute. Så merker jeg at bilen driver og rykker ganske mye.. selv om jeg holder gassen helt jevnt så rykker det veldig... Jeg prøver å gi mindre gass og mer gass for å se om det kan hjelpe.. men det gjør det ikke.. jeg gir på litt for å se om det kanskje rykker kun på et bestemt turtall.. Turboen begnner å lade og det ser bra ut.. bilen akselrerer, men da sier det PANG også lyser alt som er av varsellamper opp. "Check Engine"... jeg bruker det jeg har av moment og greier å trille langt nok til at jeg komer meg inn på en sidevei... parkerer bilen der og prøver å få start igjen. Men uten hell. Starteren kimmer og den putrer seg såvidt opp på 1000 omdreininger i ca 3 sekunder før den faller som en stein og stopper for godt. Prøver febrilsk å få start, men uten hell. Går bak og sjekker for oljelekasjer. Men ingentnig. Rigler litt på diverse sensorer som jeg vet har vært litt overfølsomme mot fuktighet. Men ingenting funker...

jeg ringer legen og sier at jeg nok ikke rekker timen....

Ringer verkstedet som heller ikke aner hva det kan være, de foreslår at jeg tauer den bort i dag så de får tatt en diagnose på den i morgen...

jeg ringer til alle jeg kjenner som har peil på bil.. ingen vet hva det kan være.. de eneste de sier er: Oi..... dette høres ikke bra ut!

og da tenker jeg såklat: OI! dette høres dyrt ut...

uansett.. alle er jo på jobb, men jeg får til slutt tak i en som jobber som maskinist på suply-båt.. Han har fritur nå, så han kunne komme å hjelpe meg. Jeg ventet i ca 30 min før han kom.. han kikket nedi motoren og kunne ikke se noe galt.. sjekket olje og alt som var.. alt så fint ut..

så sier han: prøv å start da, så jeg får høre hvordan det høres ut...

joda.. jeg prøver å starte. Og hva skjer? jo bilen starter uten problem.


?!?????!?!?!?!????

hva skjedde??? og hvorfor er det alltid sånn at når man skal vise noen at noe ikke funker så funker det, og når man skal vise frem noe som funker fint så funker det ikke akkurat der og da.......

En teori jeg har hørt er at en av sensorene kan være gåene slik at den gir feil verdier til ECU, noe som resulterer i sur blanding som får bilen til å rykke, for så å kvæle seg helt når jeg gir på.. med påfølgende anntennelse og smell i potta?

jeg greide ikke helt å høre hvor det dunket/smellet kom fra.. men alt er jo relativt...

Det som er så rart er at bilen ikke ville starte før etter 30 minutter?

Kan dette ha vært en fuelcut? i så fall burde den jo startet av seg selv relativt kjapt etterpå når jeg skrudde av tenning og alt, og prøvde på nytt ?

noen som har noen anelse om hva dette kan ha vært? bilen går jo helt fint igjen nå...

Det er foresten en MR2 Turbo. Amerikansk versjon, 93 modell med 3. gen. 3s-gte motor i. Den er trimmet, men dette har jo aldri skjdd før..?

Legg innLagt inn:08 nov 2004 16:42
av Mr2 Mk2
støtter teorien med feil på sensor eller no slikt,smellet vil jeg tippe kom av uforbrent bensin som antente i potta.

Legg innLagt inn:08 nov 2004 17:09
av Amund
vil tippe på feil med tenninga, i og med at det smalt. min var sånn til å begynne med, men stilte tenninga og da ble alt bra..

Legg innLagt inn:08 nov 2004 17:40
av Master
må du ikke kjøre sånn at du ødelegger den fine motoren din FireWalk :lol: ordner seg nok sikkert

Legg innLagt inn:08 nov 2004 18:31
av Blueman
Fint at alt gikk bra da :D

Legg innLagt inn:08 nov 2004 22:53
av sindrejl
uff ble nervøs nå :/ bra det ikke var noe skikkelig ille da.. plinget sprengt turbo og alt oppe i huet mitt når jeg begynte å lese :P Støtter teorien din om sensor tull jeg :)

Legg innLagt inn:08 nov 2004 23:10
av FireWalk
Turboen var det første jeg og tenkte på når jeg satt der... eller enda værre, ødelagt blokk eller noe.. satt der i noen sekunder og så tomt ut i lufta og tenkte: hvor mye uflaks kan en og samme person ha!?

men bilen har funket helt fint i hele dag.... undres meg på hva det kan ha vært...

Legg innLagt inn:09 nov 2004 09:06
av GT4 CS
Har herren tatt en diagnosetest på motoren da? Høres jo mistenkelig ut som en føler har gått berserk et lite sekund og pøset på med bensin i motoren din slik at du har fått en eksplosjon og motor har stoppet pga den fikk for mye bensin, bensinen bruker en del tid på og dunstebort inni motoren så mulig du har årsaken der, har du orginale dyser eller noen nice som leverer så det holder, vært borti at en go dyse klikka og da er det ubeskrivelig hvor mye bensin som kommer til slutt :D . Eventuelt kan du jo kjapt skru ut tennplugga og se om det er noen forskjell på de, altså om kansje en er full av sot eller noe, du skjønner sikkert hva jeg tenker på :D

Legg innLagt inn:10 nov 2004 01:08
av FireWalk
En ting er iallefall sikket: jeg kjipte meg noe så GRØNNJÆVLIG! tenkte at: NÅ er det gjort... nå har jeg TO biler som ikke fungerer.. Jeg kjører jo stadig rundt med MR2en enda det begynner å bli glatt ute. Det var meningen å sette den i garasje for flere uker siden, men ettersom at vinterbilen min har fått motor havari så står jo den og venter på deler som er bestilt.. i mellomtiden MÅ jeg kjøre i MR2en.. som jeg forøvrig kun har sommerdekk til... snakk om genial timing :\

Men for ikke å spore HELT av: jeg heller litt til den sensor teorien jeg og. Eller, det er det eneste logiske jeg kan tenke meg. Det kan jo ha vært et utall andre ting og, men jeg er ikke mekaniker selv, så jeg kan ikke uttale meg om det egentlig.. Men jeg får det ikke helt til å stemme det heller. At det tok 30 minutter før den ville starte igjen.. at når jeg kimmet så var det ikke livstegn i det hele tatt fra motoren.. så etter 30+ min starter den helt uproblematisk som om ingenting var hendt.. jeg mener, da burde den jo gått litt surt i begynnelsen ?

jeg skal få den på en diagnose hos toyota... men jeg jobber 16 timer hver dag denne uka så det må bli i neste uke en gang..

noen som har peiling på hva det koster å ta en diagnose hos toyota da? er vel svindyrt som vanlig......

Legg innLagt inn:10 nov 2004 03:46
av Remi
Vell æ må si æ begynte og lure nor æ leste navne på posten "ka i guds navn har han no gjort"
hehe.. hadde ikke forundra meg 1 sek om motorn din hadde eksplodert og deler hadde fløyet i alle himmelrettninger :? For det e ikke lett mæ dæ :D du klare det meste med en dårlig dag :wink: men er jo bra det ikke va no værre hadde vært kjipt og bytte turbo eller noe som koste liltt mye peng

Legg innLagt inn:11 nov 2004 13:48
av kennethx
Hmm, er det ikke bare å kortslutte noen pinner i diagnose boxen og lese av feil blinke kodene på check engine lyset da?

Legg innLagt inn:11 nov 2004 13:58
av kaimagne
FireWalk skrev:jeg skal få den på en diagnose hos toyota... men jeg jobber 16 timer hver dag denne uka så det må bli i neste uke en gang..

noen som har peiling på hva det koster å ta en diagnose hos toyota da? er vel svindyrt som vanlig......
Hvis du jobber 16 timer daglig, så må du vel tjene nok penger til at du har råd til å ta en diagnose hos Toyota? :mrgreen:

Kai Magne

Legg innLagt inn:12 nov 2004 00:15
av FireWalk
hehe.. grunnen til at jeg jober 16 timer for dag er fordi jeg fikk 10.000 kr i regninger (2 lån, forsikringer, adsl regning, osv på en gang) + at jeg fik 11.000 kr i utlegg på reperasjon av bilen hos Toyota.. og på toppen av alt så gikk vinterbilen til helvete også, så nå må den på verksted... har -12000 kr på kontoen, og skylder venner og kjente totalt 8000 kr som jeg måtte låne for å få råd til å betale reperasjonene :\

har faktisk ikke råd til bensin engang... har ganske nøyaktig 0 kr disponibelt på konto, og jeg får ikke lønn før om en uke... :\ håper jeg har noe suppe liggende... eller noen skalker kanskje? :)

anyways:

nå kom problemet tilbake...
på vei til jobb i dag begynte den å rykke noe jævlig igjen.. jeg opdaget at om jeg sørget for at turboen ikke ladet i det hele tatt så gikk det bra, men med en gang den begynte å lade så var rykkingen der med en gang..

noen ganger er den helt fin, andre ganger skjer det der. HVA er det som skejr!? hva har en eventuell føler med dette å gjøre da? om den lader eler ikke?

på vei hjem fra jobb så stoppet bilen 100 meter ifra huset.. greide å få start igjen med en gang.. men da virka den veldig sur.. bilen stod stille i fri, og når jeg ga på så var den veldg treg opp på turtallet, og den "gurglet" liksom... hørtes nesten ut som om den kun gkk på 3 stempler.. var nesten umulig å ta løs.. det fantes liksom ikke krefter, den ville kvæle seg med det minste pådrag.. Syntes så tydelig jeg hørte noen sånne "klakkelyder" i begynnelsen når den begynte å rykke.. så forsvant det igjen med en gang.. men rykkingen fortsatte... noen ganger er den slik, andre ganger er den helt fin... Når jeg startet bilen på jobben hørte jeg på lyde av motoren at den ikke var helt som den skulle.. jeg gkk bak og dro ut ledninga til den sensoren jeg tror det er.. da hørte jeg at turtallet falt med ca 500 omdreininger. Plugget den inn igjen, og turtalet var fremdeles da slik det skal.. Dette pleier som regel å hjelpe når den "låser" seg.. men tydeligvis ikke denne gangen.. begynner å lure på om det kan være noe annet? eller at problemet er mer kompleks?

skjønner rett og slett ikke dette... nå regner det jo noe sinnsykt ute... tenkte litt på det og, men da dette skjedde første gangen var det jo forholdsvis tørt...? :roll:

noen "veteraner" her som har noen gode forslag? er det noen av dere med turbobiler som har vært borti noe lignende og kan komme med innspill? :?

Legg innLagt inn:12 nov 2004 06:47
av jumbo
Høres jo ut som du ender opp med å få feil blandingsforhold og/eller tenning når du har ladetrykket oppe, hvertfall hvis den konsekvent går pent så lenge turboen ikke lader noe nevneverdig...


Hvis du er sikkert på at den blir sur/får for feit blanding må det vel koke ned til feil på o2-sensoren (evnt andre ting jeg ikke kommer på), men om den får for lite kan det vel også være noe med fueltilførsel, pumpe, rør, dyser etc...

Beste tipset er vel uansett å få noen som er litt mindre analfabet på bil til å hoste opp noen tips :D

Legg innLagt inn:12 nov 2004 09:17
av kennethx
Amund skrev:vil tippe på feil med tenninga, i og med at det smalt. min var sånn til å begynne med, men stilte tenninga og da ble alt bra..
En ide å skjekke tenningen ja.
Lenge siden du skiftet plugger og ledninger eller?