Side 1 av 1

Forvirra ang motoroverhaling.

Legg innLagt inn:09 nov 2004 18:44
av Mr2Nyter'n;p
Here it goes... Har 20.000 i hånda og vil gjerne ha for de kronene en motor jeg kan kalle driftsikker... Men neeeei da... Verkstedet jeg har avtalt overhaling med fra før har tatt en helomvending som kun en mr2 med lecablokker i bagasjerommet klarer bedre.. Motoren min går helt fint den... Tikker litt på tomgang skal jeg innrømme, ellers er problemet oljeforbruk. Nå sier dem altså at jeg ikke bør gjøre noe halvveis med en motor som har rulla 200k km og at dem vil borre opp sylinderne, bytte stempler og alt det andre kompliserte som koster aaaltfor mye penger :roll: Jeg skjønner ikke helt... Motoren min er jo langt fra dau... Mr2en er en 86mod, derfor kan jeg ikke koste på den de 30.000 dem skal ha for all den herligheten dem vil prakke på meg.. Da blir det heller en byttemotor.. Hva er svakhetene i disse motorene? Bilen er jo kjørt pent i forhold til majoriteten av mk1'ene der ute vil jeg si.. Vil bare ha ned oljeforbruket jeg... Trenger dere, Ts-ogn'ere.. Ihvertfall kunnskapene deres i første rekke :P
Jeg må da kunne få en slutt på oljeforbruket og gjort no med tikkinga evt for rundt 15k :?:

Legg innLagt inn:09 nov 2004 18:52
av angrykid
Tja, hva skal man si til dette. Nå er jo ikke jeg noen mekaniker, men jeg hadde åpen blokka på min mk1 i sin tid. Det jeg fant ut da, var: slitte sylindre (stor slitekant øverst) dette fører til at stemplene blir små i forhold til volumet i sylindrene. Dette fixes ved å borre opp blokka og bytte ut stempler til noen litt nyere. Dette er ikke en dårlig ting, skal du vite. Du vil bli kvitt alt av oljelekkasje og forbruk, vil jeg tro. Tikkinga er vel stort sett ett problem med toppen, og skal denne overhales burde nok ventilene skiftes ut med noen nye. Dette er også en relativt dyr jobb. :)

Så summa sumarum, du burde nok 1: se deg om etter en overhalt motor som har gått lite 2: overhale den du har og legge de ekstra pengene i den, dette er penger du neppe vil se igjen om du forsøker å selge den senere 3: la det skure å gå til blokka står og oljelekkasjen er så står at du tanker olje å etterfyller bensin.

Alternativ 3 er ikke å anbefale, dog. :D

Legg innLagt inn:09 nov 2004 18:56
av Mr2 Mk2
skulle gjerne overhalt den for deg jeg,litt langt å kjøre kanksje :roll:
Rådelagre,ventiltetninger,frese sete,slipe ventiler ny toppakning u name it.Ser ikke bortifra at jeg kunne fått med meg Amund på dette også.Skulle ikke tatt lange tiden om vi hadde delene.Tok min gamle motor(meg og Amund) på 40 minutter og det er inklusiv pisspreik og coladrikking.

MEN:hadde jeg vært deg tror jeg at jeg hadde gått for ny motor asså.å bruke 20k på overhaling er litt drøyt for en 4age som er gått 200k...får jo 3sgte til den prisen,skjønner at du ikke orker det slitet da...Men bare for å sette ting i perspektiv liksom.
Btw:hvor mye olje bruker den?

Legg innLagt inn:09 nov 2004 19:10
av Mr2Nyter'n;p
Oi... Det hadde vært noe det.. Hmm.. Bergen sa du? :D Neida... Skal ikke utsette folk jeg ikke har noe imot for no sånt :P Stakkars motoren er vel klar for å ta kvelden kanskje.. Bruker 1L olje på en tank nå.. Det er med roooolig kjøring og ca ingen tomgang.. Hadde vært rått hvis jeg hadde finni en brukbar motor et eller annet sted da! Får litt vondt av stakkars motoren og da.. Alltid vært snill mot meg og starta i -30 uten et knyst.. Kanskje et par tikk, men ellers ingen rampestreker.. Savner det å kunne kjøre mer enn et par dager uten å peile olje bare.. :roll:

Legg innLagt inn:09 nov 2004 20:41
av Mr2 Mk2
alt for at ikke 4age`ene skal dø ut vettu :wink: dessuten er det faktisk en forholdsvis enkel motor og jobbe med..pluss jeg har overhalt min egen,bare topp da..og skifta rådelagre et utall ganger :roll: +at jeg jobber på hos Toyota og sverger til Toyota :roll:

Legg innLagt inn:09 nov 2004 21:28
av Mr2Nyter'n;p
Oi... Kanskje Amund redder dagen min her :wink:
Men seriøst, Jostein.. Du er en ekte mr2-sjel :P Oog Amund! Oog dere andre! :P :P
Er ingen sak å eie sjelden bil når man har ts-ogn 8)

Legg innLagt inn:10 nov 2004 01:02
av FireWalk
Det stemmer nok som Angrykid sier ja.. om den bruker forferdelig mye olje er nok dette eneste veien å gå. Full overhaling! viktig å ta vare på disse motorene :)

når stempelet går ned vil det ligge igjen en tynn hinne med olje på sylinderveggen.. dette er helt normalt. men etter hvert som sylinderen blir slitt og det blir mer "glis" her vil stadig mer olje bli liggende igjen. Det er dette som gjør at slitte motoer bruker så mye olje. I moderate tilfeller kan det være så enkelt som at det er stempelringene som er slitt.. men boring og bytting av stempler er nok eneste veien å gå skal man få en "ny" motor. Og da er faktisk motoren å regne som NY. Iallefal hva som har med driftsikkerhet av blokk og stempler å gjøre.. nå består jo en "enkel" bensinmotor av et minimum av 40 bevegelige deler, så HELT ny vil den jo ikke bli med mindre du tar disse også :) ventiler osv.

Nå må dere huske å at det er ikke kun toyota som kan levere orginale toyota deler. Andre verksteder kan også bestille dette, og da er det gjerne halve prisen også. Dette fikk en jeg jobber med erfare da han skulle bytte dynamo. den kostet over 2000 hos toyota, og halve prisen hos et uavhengig verksted.. Det var da også en orginal toyota dynamo. Dette nektet de hardnakket å tro på hos toyota. Men men.. så vil vel toyota gjerne prøve å opprettholde sitt høye prisnivå så lenge som mulig.. kjipt men sant.

:)

Legg innLagt inn:10 nov 2004 09:33
av Mr2Nyter'n;p
Hmm... Tror kanskje at motoren min blir pensjonert i nærmeste fremtid gitt.. Blir litt vel dyrt å koste på'n 20k, ja.. Blir vel en byttemotor som får jobben med å dytte meg fra a til b :) Blir spennende å se hva man finner ut i løpet av dagen :D