Side 1 av 2
Bygge om T20 1.8i til 2.0 3SGE...
Legg innLagt inn:17 nov 2004 12:00
av esp-er
Er litt blank når det gjelder typer/chassier/motorer til Celica og trenger å bli opplyst litt. Vurderer å bygge om fra 1.8i 7A/FE (eller hva den heter

) til 3SGE (ST202 og 200HK??). Noen som har erfaring med eller kunnskap om dette?? Passer det, hva må skiftes, er chassiene like, elektrisk, bremser, godkjenning ++++.
Re: Bygge om T20 1.8i til 2.0 3SGE...
Legg innLagt inn:17 nov 2004 14:45
av chris
esp-er skrev:Er litt blank når det gjelder typer/chassier/motorer til Celica og trenger å bli opplyst litt. Vurderer å bygge om fra 1.8i 7A/FE (eller hva den heter
) til 3SGE (ST202 og 200HK??). Noen som har erfaring med eller kunnskap om dette?? Passer det, hva må skiftes, er chassiene like, elektrisk, bremser, godkjenning ++++.
3S-GE motorene har 150 (f.eks. celica mk4), 156 (f.eks. 90-93 mr2, celica mk5) og 175 hk (f.eks. 94+ mr2, celica mk6).. turboen har 204 og 245 hk.. og så var det vel en 220 hk japansk utgave ellerno.
Legg innLagt inn:17 nov 2004 18:35
av CelicaGT
Veit om en her som held på med å bygge fra 1.8 til 2.0 på ein t20. HAn sliter med at motorfesta ikkje står likt på bilane..
Legg innLagt inn:17 nov 2004 20:21
av Dalan
CelicaGT skrev:Veit om en her som held på med å bygge fra 1.8 til 2.0 på ein t20. HAn sliter med at motorfesta ikkje står likt på bilane..
Da hadde jeg heller solgt bilen og kjøpt en original 2.0..

Legg innLagt inn:18 nov 2004 09:39
av Morten
Hvorfor er det ingen her som bygger 7AGE egentlig? Har lurt litt på det... er jo en masse folk i utlandet som skryter av denne løsningen, og må jo være forholdsvis enkelt?
For de som aldri har hørt om det vil det si blokka fra 7AFE og toppen fra 4AGE. Må også bruke reimhjulet fra 4AGE og reg.reim fra en eller annen Porsche. Da får de mer bunndrag enn 4AGE og mer turtallsvillig enn 7AFE (i praksis en stroka 4AGE).
Legg innLagt inn:18 nov 2004 10:16
av esp-er
Dalan skrev:CelicaGT skrev:Veit om en her som held på med å bygge fra 1.8 til 2.0 på ein t20. HAn sliter med at motorfesta ikkje står likt på bilane..
Da hadde jeg heller solgt bilen og kjøpt en original 2.0.. 
Bilen er litt ufrivillig blitt et prosjekt (les; Kræsja

) Derfor kunne det vært gøy å gjort litt mer enn å rettet opp bilen når det først skal gjøres en hel masse. Fronten skal plukkes ren uansett så et motorbytte er ikke så altfor mye ekstra arbeid. Og de som har en 1.8i vet at ting ikke skjer fryktelig fort selv når man står på gasspedalen... Men takker for alle innspill! Motoren jeg kan få tak i er japansk "TYPE 3SGE BEAMS DUAL VVT-I ST202 SSIII" motoren sitter i en komplett frontcut.
Legg innLagt inn:23 nov 2004 10:05
av kaimagne
esp-er skrev:Og de som har en 1.8i vet at ting ikke skjer fryktelig fort selv når man står på gasspedalen
Hva i helsike mener du med det?!?!
Kai Magne

Legg innLagt inn:23 nov 2004 13:05
av QicSilver
7-AGE er noe jeg hadde hatt lyst til..men jeg er ikke mekaniker

blir så dyrt for meg.. noen som vet hva en T20 1.8i tåler av ekstra hestekrefter før man må forsterke drivverk og diverse?
Legg innLagt inn:23 nov 2004 14:20
av Goose
kaimagne skrev:esp-er skrev:Og de som har en 1.8i vet at ting ikke skjer fryktelig fort selv når man står på gasspedalen
Hva i helsike mener du med det?!?!
Kai Magne

Det er nok gamle 1,8 litrene med 117hk han mener.
Jeg kan da ikke påstå at min GT T23 er dau... og ikke sankk om GTSen...
Legg innLagt inn:23 nov 2004 16:41
av Erlend
esp-er skrev:Bilen er litt ufrivillig blitt et prosjekt (les; Kræsja
) Derfor kunne det vært gøy å gjort litt mer enn å rettet opp bilen når det først skal gjøres en hel masse. Fronten skal plukkes ren uansett så et motorbytte er ikke så altfor mye ekstra arbeid. Og de som har en 1.8i vet at ting ikke skjer fryktelig fort selv når man står på gasspedalen... Men takker for alle innspill! Motoren jeg kan få tak i er japansk "TYPE 3SGE BEAMS DUAL VVT-I ST202 SSIII" motoren sitter i en komplett frontcut.
Den BEAMS-motoren er visst sweet (samme som sitter på jspec Altezza RS200)

Men kan ikke opplyse noe om hvordan det blir å sette den på plass dessverre...
Legg innLagt inn:24 nov 2004 08:54
av esp-er
Legg innLagt inn:24 nov 2004 08:58
av esp-er
Erlend skrev:
Den BEAMS-motoren er visst sweet (samme som sitter på jspec Altezza RS200)
Men kan ikke opplyse noe om hvordan det blir å sette den på plass dessverre...
Hva vil det si at motoren er sweet? At den går bra?? Eller er jeg veldig nerd her nå????
Legg innLagt inn:25 nov 2004 19:46
av lexusmann
Jeg henger meg på de som sier at 1.8'n er KJEMPEDAU!!!!
Man måtte skikkelig tirre'n før den kom litt-og så var det ikke mer igjen.....

Legg innLagt inn:25 nov 2004 20:41
av DannyBoy
Legg innLagt inn:29 nov 2004 14:09
av esp-er
Noen som kan forklare meg forskjellen på en AT200 og en ST202??? Bortsett fra motor sef... Blir ikke helt klok på det der... Kan få tak i en fra england (med høyre ratt hmmfr) som i utgangspunktet er en japansk import..øh... Vet det mangler ABS og airbags, men prisen er ganske bra. Og siden den er hel og kjørbar burde det vel ikke være noe problem å flytte over alle nødvendige deler??? Kommentarer mottas med takk!