TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Prosjekt Store ambisjoner og liten forstand.

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.

 #267321  av Amund
 
Arne rebel skrev:Fikk uventet arbeidslyst lørdagskveld (dvs sjefen har "uka", noe som for meg medfører at det er best å rømme hjemmet :) ) og satte igang med å bytte gearkassen som tok kvelden på Dagali med en gammel gearkasse jeg hadde liggende. Legger ved et bilde av skadene, små hull rundt hele diffen, også inne i cluth-huset :wink: Fant også ut at det fremre orginale gearkasse festet i karosseriet hadde gått opp i punksveisen ifremkant. Dette er det eneste orginale festet jeg ikke har forsterket, men det må jeg nok gjøre nå :shock:
Testet også ut en liten ide jeg har som går på plassering av en liten turbo. Jeg er nybegynner på "tvangsmata" motorer, så kunne denne plasseringen fungere med tanke på lengde fra manifoil og oljeretur (ca 10cm fra underside turbo til underside bunnpanne)?
Er et vanlig problem at det motorfestet foran girkassen ryker. Gjorde det på min og, likte ikkje rivstart med sint clutch og R888 (skjønner det ikkje :roll: ). Men etter litt forsterkning med sveising og sånt så kommer det seg :wink:

 #269872  av Arne rebel
 
Ingen ny fremgang her, men har fundert litt på hva neste oppgradering skal bli. Støpe ferdig skjermene er satt opp på "skal gjøre listen". Har slitt litt med at understellet ikke har vært helt bra, noe jeg hadde tenkt å fikse med et coilover-kit og justerbare "top mounts"...men problemet er at jeg har kommet over en side på nettet som viser hvor bra Citroen sin hydractive sc car system fungerer. Når en ser på tegningene er jo det mulig å bruke det systemet på min bil, selvfølgelig med litt modifiseringer...har coilovere så bra veigrep at det ikke er noe å hente, eller kunne det være litt gevinst i å legge litt arbeid i det?
Vedlegg
sc car1.jpg
sc car1.jpg (61.22 kiB) Vist 1836 ganger
sc car.jpg
sc car.jpg (78.68 kiB) Vist 1832 ganger

 #269915  av Morten
 
Har du mer info/forklaring på hvordan dette systemet fungerer? Kjenner overhode ikke til systemet du nevner, men utifra bildene må det vel være en form for hydraulikk eller lignende istedenfor fjørene? Og hvor stor del av pakken på bildene tenker du eventuelt på å implementere?

 #269919  av erling
 
Er en gassfyllt akkumulator i hydralikkretsen (den kula), den fjærer systemet da gassen komprimeres. Litt intressant det der egentlig.

 #269934  av Amund
 
Eg ville ikkje hatt franske deler på bilen min, enkelt og greit....
Har ikkje inntrykk av at franskmennene er såååå flinke til å lage bil.. :roll:

 #270069  av Arne rebel
 
Jeg er enig med at franskmennene ikke har vært helt heldig med bilene sine, men hydralikken har jo blitt brukt på dyrere Mercedeser så det må vel fungere. Grunnen til tanke-eksperimentet her er at jeg ser en logikk i at en kan flytte\fordele trykket på alle fire hjørnene fordi de er koblet sammen med hydralikken. Bakdelen er at det veier noe mere og at det er mere kompleks med hydralikk rør og følere for fart, aks, rattutslag etc som kan føre til feil. Noe som også er fristende er at en kan ha en normal kjørekomfor på "midt-stilling" og ved å senke bilen på hydraklikken gjør at en får et stivere understell...uansett her er en link for funksjonen: http://www.citroen.mb.ca/cItROeNet/misc ... ics-1.html

 #270085  av defred
 
Amund skrev:Eg ville ikkje hatt franske deler på bilen min, enkelt og greit....
Har ikkje inntrykk av at franskmennene er såååå flinke til å lage bil.. :roll:
:?: Fulgt med mye på rally WM du eller? :wink:

 #270162  av Amund
 
Rallybilene er no ikkje heilt standard heller då :wink: Har ikkje så veldig god erfaring med franske biler på vanlig bruksbil-plan liksom... :roll:

Uansett, kor mykje ekstra vekt trur du det blir med det då?
husker ikkje kor tung bilen din var, men veide min for ei lita stund sida. 1160kg, med halv tank. 680 bak, 480 framme... Skulle likt å ha litt mindre vekt på min i vert fall, spesielt bak....

 #272969  av Arne rebel
 
Har blitt litt forandringer her, blir litt mindre ambisiøst med det første. Tanken er der fortsatt. Må bruke litt mere tid på min andre mk1 nå. Legger også ut et bilde av eksosen som jeg fant, ikke akkuratt "butterfly" eller hva de fabrikksbyggde heter, men fungerer likevell :P
Vedlegg
DSC00265.JPG
DSC00265.JPG (102.31 kiB) Vist 1827 ganger

 #273084  av Xlr8
 
hehe ser bra ut de eksosannlegget ditt der=) hvordan er passforemn:P

litt ot men
er ikke bare fransk men som har lekt med hydraulikk mb har hatt de i en del år og:P
 #292919  av Arne rebel
 
En liten update:

Har vært og handlet en delebil for å få v6eren i kjørbar stand...har dratt den ut ifra hjørnet i verkstedet og byttet plass med gamle bilen til steffen....
 #293009  av Arne rebel
 
Noen stemningsbilder...har en liten mr2mk1fetish :oops:
Bilde
Bilde
 #293045  av mk1 black limited
 
Qlt! ;-) Skulle tatt deg en tur innom mens du var på Strømmen. :-)
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32