Side 1 av 1

Innkjøring av motor

Legg innLagt inn:28 nov 2004 23:30
av tojo
For innkjøring av motor,3 måter å gjøre det på er f.eks:
1)on a dyno
2) on the street, or off road
3) on the racetrack
For mer info se:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
OBS! er forøvrig flere motormekanikere som anbefaler denne metoden. :D
Hvem har sagt at det er kjedelig å kjøre inn en motor? :wink:

Legg innLagt inn:29 nov 2004 07:46
av GT4 CS
Dette var litt nytt for meg hehe, men det er kansje en grunn til at firmabilene i det selskapet jeg jobber i ,er betraktelig sprekere en andre privat eide biler av samme type. Full gass og svidd gummi fra dag 1 :D

Legg innLagt inn:29 nov 2004 12:00
av memo
jeg har bare hørt at man skal kjøre inn bilen slik som man har tenkt å bruke bilen senere og.. ...hardt :P

Legg innLagt inn:02 des 2004 23:45
av Tor
En motor skal ikke daukjøres selv om den er ny. Kjør på variert turtall her jeg lært da.

Legg innLagt inn:03 des 2004 00:24
av MR2turbo
Har prata med mange ang. innkjøring og funnet ut at det nesten finnes like mange teorier/meninger om innkjøring, som det finnes motorer... så fordet om en nettside påstår noe (Sier over hodet ikke at det er feil), kommer hvertfall jeg til å ta med meg alt jeg har hørt av diverse kloke hoder, plusse på hva jeg selv mener og komme fram til en løsning på hvordan jeg vil kjøre inn min motor... ;)

Legg innLagt inn:03 des 2004 00:45
av Kebab gud
jeg vet at i statene så er det sånn at når man kjøper en ny BMW så kan du få avslag om du drar til tyskland å kjører inn bilen selv..
og da får de en XXXantall KM lang vai å kjøre .. men de MÅ ikke overstige 4000rpm .. ellers kan motorens levetid bli forminsket..

så en fabrikant sier at en motor skal kjøres rolig når den skal bløi innkjørt ..

hmmm .. hvem stoler jeg mest på? ola nordmann eller de som hvert år (så lenge jeg kan huske) får priser pga motorene ?
(nå må det da sies at BMW er jo ikke kjent for å ha det mest driftsikkre motorene :P)
men HEy!

Legg innLagt inn:03 des 2004 00:49
av MR2turbo
Kebab gud skrev:jeg vet at i statene så er det sånn at når man kjøper en ny BMW så kan du få avslag om du drar til tyskland å kjører inn bilen selv..
og da får de en XXXantall KM lang vai å kjøre .. men de MÅ ikke overstige 4000rpm .. ellers kan motorens levetid bli forminsket..

så en fabrikant sier at en motor skal kjøres rolig når den skal bløi innkjørt ..

hmmm .. hvem stoler jeg mest på? ola nordmann eller de som hvert år (så lenge jeg kan huske) får priser pga motorene ?
(nå må det da sies at BMW er jo ikke kjent for å ha det mest driftsikkre motorene :P)
men HEy!
husk på at på en fabrikksny bil er jo alt nytt, drivverk og girkasse er jo ting som og er nytt der... så om du bare overhaler motoren blir det ikke det samme som å kjøre inn en ny bil.... ;)

forresten, løpsmotorer blir jo ofte innkjørt på banekjøring... ;)

Legg innLagt inn:03 des 2004 15:18
av spkstrp
synes å huske jeg leste om en testfører som jobber i Lambo, han som tester alle bilene før den blir solgt ? .. det var jo bånn gass fra ende til annen på den testturen... men kundene må vist være forsiktig når de kjøper ny lambo ? :lol:

Legg innLagt inn:03 des 2004 16:30
av Kebab gud
spkstrp skrev:synes å huske jeg leste om en testfører som jobber i Lambo, han som tester alle bilene før den blir solgt ? .. det var jo bånn gass fra ende til annen på den testturen... men kundene må vist være forsiktig når de kjøper ny lambo ? :lol:
nå er det vel forskjeld på gammle race folk og pappagutter som er mer vant å kjøre en Hummer H2 :P

Legg innLagt inn:03 des 2004 16:34
av spkstrp
Kebab gud skrev:
spkstrp skrev:synes å huske jeg leste om en testfører som jobber i Lambo, han som tester alle bilene før den blir solgt ? .. det var jo bånn gass fra ende til annen på den testturen... men kundene må vist være forsiktig når de kjøper ny lambo ? :lol:
nå er det vel forskjeld på gammle race folk og pappagutter som er mer vant å kjøre en Hummer H2 :P
Hehe ja enig med du, men tror det hadde noe med slitasje på motoren å gjøre også.

Legg innLagt inn:03 des 2004 18:31
av tojo
Denne teorien/meningen fra nettstedet er det mange som har! Dere har vel hørt om Supraforums! Der er det mange medlemmer som har samme meningen(og utført dette i praksis)med gode resultat.
Man trenger ikke gå så langt heller,finns endel gode motormekanikere over grensen som også mener dette er måten å gjøre det på. :wink:
Dette var bare et tips! Jeg vet iallefall hvordan jeg skal kjøre inn "ny" motoren min når den den blir ferdig. :wink: :D

Legg innLagt inn:03 des 2004 19:48
av AndreasH
I dont buy it. Omtrent nederst på siden påstås det at man får mer effekt av å gjøre ventil-portene mindre. :lol:

Hmm, la meg nå se.. Hvis jeg lager en skikkelig kontroversiell nettside som handler om noe som enkelte grupper folk interesserer seg for som til vanlig dyrker sin interesse på diskusjonsforum - slik at det er lett å få skikkelig blest om nettsiden.. Hvis jeg så viser til store besøkstall til diverse potensielle sponsorer, ja da kan det vel renne inn en hel haug med penger uten å gjøre en dritt ? :wink: Genialt! :mrgreen:

Legg innLagt inn:04 des 2004 09:22
av sindrejl
jeg vet at motoren blir veldig rask om man kjører inn knallhardt, men så trodde jeg nå også at holdbarhet datt ned drastisk.