Side 1 av 1

2.gen turbo vs gti. Hvor stor forskjell?

Legg innLagt inn:03 des 2004 00:32
av Master
Hei!

Var å satt på en original turbo i går. Denne: http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=569120 og lurer på hvor godt disse 204hk turboene skal gå iforhold til gtien på 156hk. Synes ikke jeg merka særlig forskjell fra gammelbilen min, og spekulerer jo litt om det kan være noe galt med akkurat den bilen jeg satt på. Den er gått 260.000 km og turboen ble bytta/overhalt ved ca 100. kan det ligge der? Turboen hørtes, og trykkmåleren viste utslag, men det lille ekstra jeg hadde forventet var ikke der.

Noen som har prøvd begge og kan komme med innspill? takk.

Legg innLagt inn:03 des 2004 01:13
av CelicaTurbo
Siden turboen har nesten 100Nm ekstra i dreiemoment burde du ha følt et betraktelig større sug i magen når turboen lader på mellomturtall, men motoren er ikke like turtallsvillig så det føles som om den dør en del på toppen av turtallet (selv om den også der har vesentlig mer moment enn GTi'en).. Det er jo mulig det var noe problem, den hadde jo gått rimelig langt da men det trenger ikke være ille så lenge den er godt vedlikehold og overhalt. Ellers er det mulig at det var nærmt eller under ca 0 grader i luften, eller at motoren ikke var skikkelig varm når han demonstrerte effekten for da vil turbotrykket være begrenset til 0.45-0.5 bar, og motoren føles en del dauere.. Jeg går ut ifra at bilen er standard?

Legg innLagt inn:03 des 2004 15:37
av EilertseN
Har også hørt at denne motoren på 204 hk ikke er så vill i forhold til GTi`en,menne derimot de større turbomotorene(245hk) begynner det å blir SKIKKELIG forskjell.. :)

Legg innLagt inn:03 des 2004 22:04
av Master
Den var original ja. Det var nok en del mer drag på 2-3-4000 rpm, men gtien sparker minst like godt på 5000-7000 rpm tør jeg påstå. Disse er jo relativt enkle å trimme oppi 300 hk (hvis man bruker litt cash) så da blir nok forskjellen betraktelig større. Blir nok mest sannsynlig å importere en fra USA. Der ligger de fleste på rundt 7-8000 dollar, noe som ferdig regga og fortollet i Norge kommer på rundt 100.000 kr +frakt. Du får jo de til rundt 5-6000 dollar men disse er gått langt og ser heller dårlig ut. Det fins MANGE på rundt $ 8k og flere av dem ser veldig bra ut, og er gjort ganske mye med. Faktisk den peneste og dyreste MR2 Turboen jeg fant på den største søkesiden for biler i USA (http://www.autotrader.com) koster 18500 dollar. (ca lik 116.000 kr) men dog NOE dyrere regget i Norge. Likevel, modlista på den var enorm.Bodykit og 350 hp:)

Selvfølgelig litt stress å reise til USA for å kjøpe bil, men hva gjør man ikke for å få tak i drømmebilen? :roll:

Hadde vært litt kjekt å fylle bagasjelokket med "brukte" (les: uten emballasje) trimdeler når man først er over dammen. Tror dere tollvesenet blir glad da? :lol:

Legg innLagt inn:05 des 2004 02:05
av CelicaTurbo
potensialet i turboen er nok vesentlig mye bedre enn GTi, men det viktigste er at det er mye enklere å trimme den. Ellers, angående følelsen av at GTi er omtrent lik turboen på toppen av turtallet så kan det gjerne føles slik men tallene sier noe helt annet. Dvs, jeg har selv ikke sittet i en standard MR2 Turbo, men jeg har eid både en MR2 GTi og nå Celicaen med 3S-GTE og vet at de to motorene oppleves helt forskjellig. Turbomotoren føles som den taper en del effekt på toppen, men det føles bare slik relativt til det høyere momentet i mellomregisteret, pga at den dør slik hen så føles momentet på toppen så mye svakere enn det egentlig er.. Om begge motorene er relativt i orden vil 3S-GTE fremdeles ha mer dreiemoment ved 6500 o/min enn hva 3S-GE har ved samme turtallet. Grafene jeg fant med google tyder på at GE har ca 158Nm ved 6500o/min mens GTE har 187Nm på samme turtall. Om jeg husker rett så har GTi dreiemomentstopp på 190Nm ved 4600o/min.

Men.. når jeg byttet fra MR2 til Celica så savnet jeg turtallet og villigheten til motoren ganske mye, det blir ikke helt det samme på det viset selv om det trykker mer i ryggen med en turbo som pustehjelp..

Legg innLagt inn:06 des 2004 10:04
av The Doctor
Jeg har kjørt og sittet på negge delene.. Jeg synes forskjellen er ganske mye bedre.. Har også kjørt mye sammen med en gti.. Å det er en del forskjell.. som man ser og kjenner...

Legg innLagt inn:06 des 2004 14:32
av kennethx
CelicaTurbo skrev: Men.. når jeg byttet fra MR2 til Celica så savnet jeg turtallet og villigheten til motoren ganske mye, det blir ikke helt det samme på det viset selv om det trykker mer i ryggen med en turbo som pustehjelp..
Føler du ikke at du fikk det litt tilbake med ct20b byttet da? Personlig synes jeg turbo lagg forsvant omtrent helt etter byttet :)

Legg innLagt inn:06 des 2004 15:18
av spkstrp
kennethx skrev:
CelicaTurbo skrev: Men.. når jeg byttet fra MR2 til Celica så savnet jeg turtallet og villigheten til motoren ganske mye, det blir ikke helt det samme på det viset selv om det trykker mer i ryggen med en turbo som pustehjelp..
Føler du ikke at du fikk det litt tilbake med ct20b byttet da? Personlig synes jeg turbo lagg forsvant omtrent helt etter byttet :)
Det var jo ikke low end han savnet men high end? ;)

Legg innLagt inn:06 des 2004 16:30
av kennethx
spkstrp skrev:
kennethx skrev:
CelicaTurbo skrev: Men.. når jeg byttet fra MR2 til Celica så savnet jeg turtallet og villigheten til motoren ganske mye, det blir ikke helt det samme på det viset selv om det trykker mer i ryggen med en turbo som pustehjelp..
Føler du ikke at du fikk det litt tilbake med ct20b byttet da? Personlig synes jeg turbo lagg forsvant omtrent helt etter byttet :)
Det var jo ikke low end han savnet men high end? ;)
ct20b ble litt sånn pose og sekk for min del...mye bedre respons (mindre lagg) OG mye mer drag på høyt turtall (fordi den klarer holde 1.2bar til turtallsperren noe ct26 ikke klarer)

:)

Legg innLagt inn:06 des 2004 16:40
av Master
blir nok ct20 eller liknende bytte etterhvert da.. siden ct26 virker litt tam både low end og high end. Burde ikke være så dyrt for en brukt ct20 og et rebuild kit. Blir mest sannsynlig en tur til statene på meg over nyttår :) MR2 Turbo er jo en så sjelden vare her til lands :?

Legg innLagt inn:06 des 2004 16:43
av Master
The Doctor skrev:Jeg har kjørt og sittet på negge delene.. Jeg synes forskjellen er ganske mye bedre.. Har også kjørt mye sammen med en gti.. Å det er en del forskjell.. som man ser og kjenner...
Okei, det var det jeg trodde det skulle være, men synes ikke jeg merka stor forskjell. Men igjen så tror jeg at det kan ha vært noe med akkurat den motoren som ikke var helt på nett.

Legg innLagt inn:06 des 2004 18:52
av CelicaTurbo
kennethx skrev:
CelicaTurbo skrev: Men.. når jeg byttet fra MR2 til Celica så savnet jeg turtallet og villigheten til motoren ganske mye, det blir ikke helt det samme på det viset selv om det trykker mer i ryggen med en turbo som pustehjelp..
Føler du ikke at du fikk det litt tilbake med ct20b byttet da? Personlig synes jeg turbo lagg forsvant omtrent helt etter byttet :)
ct20b hjalp mye på turtallet men selv da er ikke motoren like glad i turtall som 3S-GE er, men jeg mangler fremdeles den grove eksosen som kan hjelpe på det området da.. Største forskjellen jeg fant med ct20b var at trykket kom mye fortere og det skulle mye mindre gass til før trykket kom.. før når jeg kjørte lang slak oppoverbakke 5. gir måtte jeg nesten terge frem litt trykk fra turboen ved å gi ekstra gass, for deretter å redusere gasspådrag når turboen hadde fått opp trykket og motoren fikk mer moment.. med ct20b er dette null problem ihvertfall :)

Legg innLagt inn:06 des 2004 19:03
av Master
Hvordan er det med turboer i samme prisklasse/hpklasse som ct20b og respons/lag/boostvillig på høytturtall? Mange over dammen som kjøper seg andre enn originalt Toyota.

Legg innLagt inn:06 des 2004 19:39
av CelicaTurbo
det er vel ikke så mange turboen i samme prisklasse som leverer både krefter og redusert lag, men det er jo delvis pga at ct20b er en ganske billig oppgradering, men, selv om oppgraderingen er tydelig merkbar så er den fremdeles ganske mild i forhold til å oppgradere til turboer som ikke er standard for bilen.. Det er et lite kjekt steg oppover på listen, ingen revolusjon.. men det er få turboen som kan spinne så fort og enkelt opp i det minste :)