Side 1 av 1
bilen nekter noen ganger å overstige 1500rpm.. Hjelp!
Legg innLagt inn:05 des 2004 03:33
av sindrejl
Tre ganger på to døgn nå har bilen bare plutselig nektet å godta gasspådrag og stoppet, etterpå så nekter den å passere 1500rpm og eneste løsningen virker som, er å skru av bilen i ca 5min så blir den bedre etter litt gassing og prøving og trenger liksom å "løsne". Noen som ANER hva dette kan være? På Mr2 Mk1.
Legg innLagt inn:05 des 2004 13:18
av tojo
Hmm ! lyser motorlampa? Har du tatt motordiagnose? Er litt vanskelig å si va som er feil.
Du kan jo begynne med en diagnose(husk å reset ecu)
Feil det kan være:
- Strømkretsen til fordeler
- Fordeler
- Ecu
- Speed sensor
- Tenning
- pluggledninger
- Bensintilførsel
Legg innLagt inn:05 des 2004 13:30
av sindrejl
tojo skrev:Hmm ! lyser motorlampa? Har du tatt motordiagnose? Er litt vanskelig å si va som er feil.
Du kan jo begynne med en diagnose(husk å reset ecu)
Feil det kan være:
- Strømkretsen til fordeler
- Fordeler
- Ecu
- Speed sensor
- Tenning
- pluggledninger
- Bensintilførsel
Ingen lamper lyser. og motoren går helt knallfint på idle.., er det som er så helt totalt skrudd. Fordeler og tennkabler og plugger er ganske nye så burde ikke være dem, tenninga er finjustert av proffer så den skal også være bra.. virker neste som ecu'n selv struper bilen ved å ikke gi luft og bensin. Hvordan reset'e ECU? kan hende bare det hjelper

Legg innLagt inn:05 des 2004 13:39
av tojo

Jeg mente å resete Ecu etter evnt. diagnosetest.
Det gjør du ved enten å ta ut EFI sikring i 30sek+ eller løsne - polen på batteriet.
Lykke til i feilsøkingen!
Legg innLagt inn:07 des 2004 00:14
av sindrejl
har ikke skjedd siden dette nåda.. og det har gått et par dager.. seriøst.. bilelektronikk er rare greier.. kan bli oppgitt noen ganger.. hater å ha sånne "kanskje" feil liggende å lure :p
Legg innLagt inn:07 des 2004 12:21
av Kaizern
Hadde samme problemet på min Ford Escort i fjor, fant ut etterhvert hva det var. Rotoren inni fordeleren var "toast"
Så kan jo sjekke den

Legg innLagt inn:07 des 2004 22:37
av Anders gullstein
Kaizern skrev:Hadde samme problemet på min Ford Escort i fjor, fant ut etterhvert hva det var. Rotoren inni fordeleren var "toast" 
Så kan jo sjekke den 
Den kan du jo skifte lell, koster ikke all verden. Nytt fordeler lokk og rotor gjør at motoren går mindre hakkete også.
Legg innLagt inn:07 des 2004 22:57
av sindrejl
det ER splitter nytt..

alt er nytt der, plugger, kabler, rotor og fordeler er bare en mnd gamle
Legg innLagt inn:07 des 2004 23:04
av Anders gullstein
hmmm...back to the drawingboard

Legg innLagt inn:08 des 2004 10:37
av sindrejl
har fått flere folk som KAN dette.. og ingen aner hva det kan være.. men nå har jeg ikke opplevd dette på snart en uke .. merkelig
Legg innLagt inn:08 des 2004 13:30
av GT4 CS
Kan enkelt og greit ha vært litt kondens i bensina de

Husk på det at det ikke er alltid motorlampa lyser selv om det ligger feil inne i ecu. Men om bilen er frisk igjen nå sattser jeg på kondens jeg, høres kjent ut

Legg innLagt inn:09 des 2004 00:32
av sindrejl
GT4 CS skrev:Kan enkelt og greit ha vært litt kondens i bensina de
Husk på det at det ikke er alltid motorlampa lyser selv om det ligger feil inne i ecu. Men om bilen er frisk igjen nå sattser jeg på kondens jeg, høres kjent ut 
ja kondens høres fornuftig ut.. har vel fått ecu'n til å gå amok .. for dette hendte etter jeg fyllte full tank sist gang nå.. så har vel kanskje en sammenheng
Legg innLagt inn:09 des 2004 11:35
av GT4 CS
sindrejl skrev:GT4 CS skrev:Kan enkelt og greit ha vært litt kondens i bensina de
Husk på det at det ikke er alltid motorlampa lyser selv om det ligger feil inne i ecu. Men om bilen er frisk igjen nå sattser jeg på kondens jeg, høres kjent ut 
ja kondens høres fornuftig ut.. har vel fått ecu'n til å gå amok .. for dette hendte etter jeg fyllte full tank sist gang nå.. så har vel kanskje en sammenheng
Jepp, lukter en viss sammenheng her

Men vær litt forsiktig med kondensfjerner og slikt, motoren kan bli avhengig av det. En genial huskeregel om vinteren og med store temperaturforandringer er og aldri ha under halv tank igjen. Napp av minuspolen på batteriet ditt i ca 30 sek så resetter du eventuelle feil i ecu. Husker ikke hvem sikring det er i din bil. Men en 15 amp til efi i 3sgte motoren iallefall.