Side 1 av 2

vifta mi går heile tida????

Legg innLagt inn:05 des 2004 15:25
av sw20
halloen folkens..

har eit lite problem med at vifta i motor rommet går heile tida! fra e sette på tenninge eller starta bilen til e slår den av igjenn???

den framme slår derimot ikkje inn... :?:

lurer på hva som er feil.. har prøvd å bylle releet... (bake i bilen...) før det gjekk ingen av viftene .. og etter byttet går den i luft intaket bak heile tida...

dersom e drar av kontakta på temp føleren (i motor rommet) går den alikavell...

noen som har eit koblings sjema eller noe...

er litt iriterende...
håper at noen har meir peiling en meg når det gjelder slike ting...

Legg innLagt inn:05 des 2004 15:43
av Master
Da jeg hadde overhala motoren min så glemte vi å sette på den tempføleren som sitter på motorlokket, da gikk den vifta til høyre bak hele tiden. Da jeg satt inn kontakten på temp.føleren stoppet vifta og begynte ikke å gå før nødvendig. Det jeg tenker er at mest sannsynlig så er tempføleren din gåen. Prøv å bytt denne å se.

Legg innLagt inn:05 des 2004 17:45
av spkstrp
på gammel motoren min var begge viftene gåen. Når jeg så løsnet ledningen fra temp sensoren begynte begge viftene å gå (hele tiden) <- tegn på at sensorene er gåene (gitt at du tar løs ledninga that is)

På ny motoren starter og stopper vifta framme etter behov, mens vifta bak går hele tiden.. synes egentlig det viktigste er at bilen får kjøling så har ikke sett nærmere på det :)

Re: vifta mi går heile tida????

Legg innLagt inn:06 des 2004 10:01
av The Doctor
sw20 skrev:halloen folkens..

har eit lite problem med at vifta i motor rommet går heile tida! fra e sette på tenninge eller starta bilen til e slår den av igjenn???

den framme slår derimot ikkje inn... :?:

lurer på hva som er feil.. har prøvd å bylle releet... (bake i bilen...) før det gjekk ingen av viftene .. og etter byttet går den i luft intaket bak heile tida...

dersom e drar av kontakta på temp føleren (i motor rommet) går den alikavell...

noen som har eit koblings sjema eller noe...

er litt iriterende...
håper at noen har meir peiling en meg når det gjelder slike ting...
Har du Turbo? Da er det jo bare like greit at den går hele tiden.. ekstra kjøling er bare gull det..

Legg innLagt inn:06 des 2004 16:55
av FireWalk
Er jo bare problemer med den bilen din Lars Erik... :p hehe...
jeg og heller til at det er sensoren, når sensorer slutter å virke går tingene de styrer i "safe" mode. Ergo går vifta hele tiden for å unngå at skade skal oppstå pga for lite kjøling. Det som høres litt mystisk ut er jo at vifta fremme ikke slår inn i det hele tatt? har du ikke hatt dette problemet hele tiden da? Rart du ikke får problemer med kjølevannstemp når bilen står stille da... da vil jo ikke radiatoren bli avkjølt av vifta freme.. hmm.. tror jeg hadde villet lest ut feilkoder for å være sikker.. må jo ikke pine motoren din unødigt... :wink:

Legg innLagt inn:06 des 2004 17:47
av Master
Radiatorvifta har egen tempsensor, mens "motorromutblåsningsvifta" har den som sitter i motorlokket :lol:

I og med at sensoren fungerer slik at den kortslutter når temperaturen er normal, og kretsen brytes når den er for høy vil vifta gå konstant når enten sensoren er frakoblet (kretsen brutt) eller defekt.


Turbo MR2'er har vel IC på plassen denne vifta sitter på en GTI.

Ekstra kjøling konstant er vel ikke noe bra ting da en motor i utgangspunktet (med termostaten osv) har til funksjon å oppnå brukstemp. så raskt som mulig, for deretter å kjøle ved behov. Som jo er tanken i utgangspunktet. :lol:

Legg innLagt inn:06 des 2004 18:18
av FireWalk
jeg tror ikke den vifta kjøler motoren så radikalt at det har noe å si på arbeidstemperaturen, jeg tenker mer på intercooleren på turbobiler. Viften vil jo presse mer luft gjennom intercooleren (ganske bra trykk av den vifta der) og kaldere luft er jo alltid bra... :-)

Legg innLagt inn:06 des 2004 18:21
av Master
FireWalk skrev:jeg tror ikke den vifta kjøler motoren så radikalt at det har noe å si på arbeidstemperaturen, jeg tenker mer på intercooleren på turbobiler. Viften vil jo presse mer luft gjennom intercooleren (ganske bra trykk av den vifta der) og kaldere luft er jo alltid bra... :-)
Er en grunn til at den er der.


Vifte på IC blir noe annet. Da er kaldest mulig luft bra. Har MR2 Turbo originalt IC vifte da?

Legg innLagt inn:06 des 2004 18:41
av FireWalk
Master skrev:
FireWalk skrev:jeg tror ikke den vifta kjøler motoren så radikalt at det har noe å si på arbeidstemperaturen, jeg tenker mer på intercooleren på turbobiler. Viften vil jo presse mer luft gjennom intercooleren (ganske bra trykk av den vifta der) og kaldere luft er jo alltid bra... :-)
Er en grunn til at den er der.


Vifte på IC blir noe annet. Da er kaldest mulig luft bra. Har MR2 Turbo originalt IC vifte da?
Ja jeg mener på at viften står bak selve intercooleren og trekker frisk luft fra sideinntaket gjennom intercooleren. Iallefall orginalt.

Legg innLagt inn:06 des 2004 18:55
av Master
Okei :) Har hørt at original IC hvertfall på 2.rev er ganske sucky. Så her er det nok en del å hente med uorginal med f.eks bedre vifte(r) og kjøleevne.

Legg innLagt inn:06 des 2004 21:36
av sw20
så det vil si at dersom eg kortslutter koblinga til sensoren så skal den stoppe dersom den er defekt! ... da kan e ivertfall luke bort eit av problema...

før eg bytta releet og den sto still så kunne ikkje motoren stå lenge på tomgang før den kokte...
så den har en del og si!!!!

men hvorfor slår ikkje den framme inn da?

irriterende når ting ikkje funka som det skal!

skal gå å sjekke med en gang om det er temp føleren...

Legg innLagt inn:06 des 2004 21:39
av sw20
har foresten en ganske tykk interkuler som sikkert hadde passa nedi der på en turbo bil...

den har stått på en citroèn hdi og blei bytta fordi det eine feste var borte...

kan legge ut bilde om noen er intrisert...!

Legg innLagt inn:06 des 2004 22:20
av mr.two
FireWalk skrev:jeg tror ikke den vifta kjøler motoren så radikalt at det har noe å si på arbeidstemperaturen, jeg tenker mer på intercooleren på turbobiler. Viften vil jo presse mer luft gjennom intercooleren (ganske bra trykk av den vifta der) og kaldere luft er jo alltid bra... :-)
Men så er det jo det at på turbo mr2 er det et problem at det ikke kjøler nok, de fleste mr2 " eksperter " lol mener det er bedre å bare nappe ut sensoren som sitter i motorlokket, slik at viften går hele tiden. Kan fort bli så varmt at plasten på intercooleren sprekker/smelter...Ikke noe jeg selv har erfart, men har lest det på mr2oc, så da er det jo greit å bare la den gå for å være sikker. Den sliter seg nok ikke ut.
Og hvis man oppgraderer intercooler kjøper man også selvfølgelig en SPAL vifte som man fester på baksiden.

Legg innLagt inn:07 des 2004 00:07
av Master
sw20 skrev:så det vil si at dersom eg kortslutter koblinga til sensoren så skal den stoppe dersom den er defekt!
Jepp. Kortslutter du koblinga til tempsensoren skal vifta stoppe.

Legg innLagt inn:09 des 2004 14:28
av Toymr2
Hmm... Jeg har det motsatte problemet. Vifta i motorrommet mitt vil ikke funke. Tempen holder seg på normal uansett da. Snakka med toyota her om dagen, og de mente at det kunne være ledningsbrudd fra releet til vifta... eller har noen der ute noen andre ideer?