Side 1 av 1

Dynamoproblemer igjen!!

Legg innLagt inn:06 des 2004 17:58
av ToreGTi
Kjøpte en dynamo hos Markus her for en måned siden,funket fint som bare det inntil nå..
Kjørte fra jobb,stanset på butikken,når jeg startet opp bilen igjen lyste
(i) og batterilyset. Dro hjem og startet å måle,målte 12V på batteriet og 19-20V fra dynamoen(målte på den store ledningen fra dynamoen.
Hva er det som er saken her,er det dynamoen som har gått amokk eller er det spenningsregulatoren(og hvor er den i såfall)..
Trenger assistanse!! Er jo snart jul...

Legg innLagt inn:06 des 2004 19:40
av zacroa
høres veldig spenningsregulator ut, sitter på dynamoen med to skruer tipper jeg... er i allefall sånn på mange andre bilmodeller.

Legg innLagt inn:06 des 2004 22:02
av CelicaGT
Toyota har innebyggd spennings regulator på mange modeller. Iallefall på st18x og st20x

Legg innLagt inn:06 des 2004 22:05
av MR2turbo
hmmm... hørtes rart ut, kan du komme ut igjen en dag, så skal jeg kikke på det...?

Skal finne ut av det og fixe det for deg...

Legg innLagt inn:07 des 2004 15:24
av sleeper
hm... syntes det høres VELDIG rart ut at du kun fik 12v på batteriet og 20 på dynamo!?!?!?

Legg innLagt inn:07 des 2004 17:04
av erling
Ikke bra å kjøre rundt med 20V nettspenning, hvis det er det som er tilfellet..

Legg innLagt inn:07 des 2004 17:09
av sleeper
en kammerat av meg prøvde og kjøre med 20v på en golf en gang... abtteriet så ut som en fotball etterpå! :? :shock:
lå masse hvite greier rundt i motorommet......

Legg innLagt inn:07 des 2004 20:29
av ToreGTi
Joda målte 20V fra dynamoen,etter litt om og men kom spenningen på dynamoen ned på 15,4V og batterispenningen stabiliserte seg på 14,4V..
Fatter ikke hva som har hendt her,mulig spenningsregulatoren har hatt seg et tulltak..

Legg innLagt inn:07 des 2004 21:19
av Toyota4ever
Dro hjem og startet å måle,målte 12V på batteriet og 19-20V fra dynamoen(målte på den store ledningen fra dynamoen.
Sikker på at det ikke er en dårlig 24v dynamo du har da. :lol: :lol: :lol:

Legg innLagt inn:07 des 2004 22:49
av ST182
ToreGTi skrev:Joda målte 20V fra dynamoen,etter litt om og men kom spenningen på dynamoen ned på 15,4V og batterispenningen stabiliserte seg på 14,4V..
Fatter ikke hva som har hendt her,mulig spenningsregulatoren har hatt seg et tulltak..
Høres kjent ut det der ja hehe.
Det er spennings-regulatoren som sitter inni dynamoen som begynner å hangle litt, har hatt det samme problemet på 3 (!) dynamoer etter hverandre... det funker kanskje litt fra og til i bortimot et år før den ryker helt.

En grunn til at lageret ryker kan være at du strammer reima altfor mye, som igjen fører til at lageret i dynamoen ryker. Dette fører til at det blir kast i dynamoen og børstene får da dårlig kontakt. Da mister du ladinga ELLER merklig nok så kan regulatoren gi for mye strøm.

Fikk 19 -20 volt på min jeg å, fikk sjekket dynamoen i benk, og fikk konstantert at lageret var gåent og at årsaken var mest sannsynlig at jeg hadde stramma reima altfor mye. Regulatoren ble rett og slett "slitt" iflg Elektro-verkstedet pga raske strømpulser over lengre tid, noe regulatoren ikke er konstruert for tåle. Jeg lærte ikke det før jeg hadde bytta 3 dynamoer hehehe :wink:

En annen grunn til at regulatoren ryker kan være at ledninga mellom dynamo og batteri er morken og du da får varmgang og krypstrøm, noe som også fører til at regulatoren "slites" ut.

m.v.h
kenneth

Legg innLagt inn:08 des 2004 11:11
av MR2turbo
tore, bomma litt på svaret mitt, jeg... :oops: hehe blandet sammen litt...

Men om det viser seg at den ikke funker skikkelig så skal jeg sende deg en ny... Håper det ordner seg... :wink: