Side 1 av 2

Haggleskudd

Legg innLagt inn:13 des 2004 03:44
av GT4 CS
Stusser litt her, ved kald motor og fram til den har nærmere normal drifttemp så er den litt sur. Om man gir forsiktig gass så lader bilen vilt avgårde slik den skal, eneste minuset er at den ikke tenner noe særlig. Og da jeg slipper gassen smeller det godt i eksosen, som et hagleskudd. Får ofte fuel cut og om jeg ikke gradvis gasser bilen opp. Gir jo aldri full gass på kald motor,men dette er jo ikke helt normalt. Det jeg stusser på er om dette kan komme av at jeg har kobblet ut t-vsv og den egentlig er med og kutter ladetrykket på kald motor, og derfor gir ikke ecu den tenning bilen skal ha. Er den teorien jeg har, ellers må det ligge noe elektrisk en plass,men rart bilen går som en kule når den er varm og jeg kjører den gradvis hardere i kansje 1 min. Det som ligger i tankene mine er luftmassemåler,gass spjeld sensor, t-vsv. Men det finnes jo ikke skjema for og måle luftmassemåler til carlos utgaven, er kun til gt4 desverre. Noen som har flere ideer?

Legg innLagt inn:16 des 2004 07:15
av GT4 CS
Ingen der ute i den store verden?

Legg innLagt inn:16 des 2004 15:55
av CelicaTurbo
har ingen andre forslag til deg enn å si at jeg tviler på at det har noe med t-vsv'en å gjøre. ECU har ikke noe vis å vite at den er utkoblet, og vil heller ikke styre motoren på forskjellig vis enten om t-vsv er aktivert eller ikke..

...men, om turboen lader veldig mye lettere enn når motoren er varm så tyder det på at ECU trekker tenningen kraftig tilbake ihvertfall, og det kan forklare problemer med lite trekk i motoren.. muligens også ettertenningen i eksosen din men.. for meg høres det ut som det er dette som gir symptomene dine, men jeg kan ikke si jeg har noen forslag for hvorfor ECU i tilfelle skal trekke tilbake tenningen så mye..

Legg innLagt inn:19 des 2004 14:06
av GT4 CS
På varm motor er jo bilen min helt ok, selv om den en sjelden gang kan få litt problemer.Men kommer seg med en gang og kan ikke huske sist det skjedde. Er på kald motor jeg har problemer med smell i potta. En annen ting, er vant til at man må kjøre en turbobil ganske så varm før man får stikkflammer, det er ikke tilfelle i min iallefall. Regner med det kommer pga jeg har dump ventil som slipper ut overtrykket. Men alikevell rart det kommer så lett og fort. Er jo litt gøy da, men går utover bakfangeren min som er litt svart og smeltet.
Sku nokk ha fått sjekket bilen hos noen som virkelig har peil på motor elektronikk. Tryllet fram noen xtra hk isamme slengen og. Men stusser over at jeg kun har problemer på kald motor og ikke varm. Det skjønner jeg mindre av grunnen til. Men skal nokk finne ut av det en gang :)

Re: Haggleskudd

Legg innLagt inn:20 des 2004 17:02
av FireFox
GT4 CS skrev:Gir jo aldri full gass på kald motor,men dette er jo ikke helt normalt.
umm.. er det dumt å gi full gass med kald motor? :oops:

Re: Haggleskudd

Legg innLagt inn:20 des 2004 18:38
av Erlend
FireFox skrev:
GT4 CS skrev:Gir jo aldri full gass på kald motor,men dette er jo ikke helt normalt.
umm.. er det dumt å gi full gass med kald motor? :oops:
Ehh...ja? Ikke si at det første du gjør når du har startet bilen på en kald vinterdag er å thrashe den? :wink: Levetida på motoren din holder seg mye lengre hvis du varmer den opp før du lar turtallet øke noe særlig :) Personlig holder jeg meg under 3000 omdreininger frem til motoren er varm.

Re: Haggleskudd

Legg innLagt inn:20 des 2004 20:04
av FireFox
Erlend skrev:
FireFox skrev:
GT4 CS skrev:Gir jo aldri full gass på kald motor,men dette er jo ikke helt normalt.
umm.. er det dumt å gi full gass med kald motor? :oops:
Ehh...ja? Ikke si at det første du gjør når du har startet bilen på en kald vinterdag er å thrashe den? :wink: Levetida på motoren din holder seg mye lengre hvis du varmer den opp før du lar turtallet øke noe særlig :) Personlig holder jeg meg under 3000 omdreininger frem til motoren er varm.
Hehe gir aldri full gass, men det hender jeg drar turtallet til sånn ca 4000 rpm.
trudde det ikke gjorde så altfor mye.

Legg innLagt inn:21 des 2004 13:43
av GT4 CS
Har den 3000 regelen selv jeg. Er penger spart i lengden det. Er spesielt viktig på turbobiler der det ikke bare fører til ekstra motorslitasje men og hjelper til med og drepe turbo og grenrør.
Hehe, skremte vettet av noen ungdommer her igår, smalt noe så hinnsides i potta og blaffret i dump og filter, de fløy nesten opp i tv masta nedi gata her. Rart med det, får feilsøke mer, ingen som har feilsøkningskjema for luftmassemåleren til cs utgaven?
Stinker at den ikke er lik som i gt4

Legg innLagt inn:21 des 2004 13:46
av kennethx
GT4 CS skrev:Har den 3000 regelen selv jeg. Er penger spart i lengden det. Er spesielt viktig på turbobiler der det ikke bare fører til ekstra motorslitasje men og hjelper til med og drepe turbo og grenrør.
Hehe, skremte vettet av noen ungdommer her igår, smalt noe så hinnsides i potta og blaffret i dump og filter, de fløy nesten opp i tv masta nedi gata her. Rart med det, får feilsøke mer, ingen som har feilsøkningskjema for luftmassemåleren til cs utgaven?
Stinker at den ikke er lik som i gt4
fordelen er at den har ett vesentlig større innsugs areal :) Får trøste deg med det....

Legg innLagt inn:21 des 2004 13:47
av GT4 CS
Ja det vet jeg, og det er bare VELDIG positivt.

Legg innLagt inn:18 feb 2005 02:34
av GT4 CS
Noen som vet hvorfor ecu kan finne på og trekke tilbake tenninga slik? Fått tilbake noen av mine problemer nå ikveld. Skal og sies at batteriet mitt er dødt da, har dårlig spenning, vet ikke om bilen er så kresen at det kan føre til at jeg mister draget. Det rare er jo det at om jeg slipper gassen og legger den rett i bunn igjen drar det godt avgårde som normalt igjen. Er mildere oppgitt nå da alt av vacum,fordeler,rotor,tennplugger,ledninger er ok og nesten nye. Holder en liten knapp på batteriet mitt som måler hele 12volt med motoren av og 14,4 med motor på tomgang.
Fremdeles ingen som kan skaffe test skjema for luftmassemåleren i carlosen?
En annen ting jeg og har merket er at ved full drag på 2nd gir ut av f.eks rundkjøring kan bilen ha en tendens til og slutte og dra. Men det skjer jo ikke hver gang.

Legg innLagt inn:18 feb 2005 09:13
av Goose
Ikke at jeg har peiling, nen der ingen sensorer som kan på virke dette ved å gi feil verdier?

(jeg husker jeg hadde problemmer med tenningen på bilen og da sviktet, noe dere ikke har LMM men ecu viste ingen feil koder)

Men jeg har jo ikke peiling på 3sgte ;)

Legg innLagt inn:18 feb 2005 09:44
av kennethx
GT4 CS skrev:Noen som vet hvorfor ecu kan finne på og trekke tilbake tenninga slik? Fått tilbake noen av mine problemer nå ikveld. Skal og sies at batteriet mitt er dødt da, har dårlig spenning, vet ikke om bilen er så kresen at det kan føre til at jeg mister draget. Det rare er jo det at om jeg slipper gassen og legger den rett i bunn igjen drar det godt avgårde som normalt igjen. Er mildere oppgitt nå da alt av vacum,fordeler,rotor,tennplugger,ledninger er ok og nesten nye. Holder en liten knapp på batteriet mitt som måler hele 12volt med motoren av og 14,4 med motor på tomgang.
Fremdeles ingen som kan skaffe test skjema for luftmassemåleren i carlosen?
En annen ting jeg og har merket er at ved full drag på 2nd gir ut av f.eks rundkjøring kan bilen ha en tendens til og slutte og dra. Men det skjer jo ikke hver gang.
Har forsåvidt de samme problemene jeg. Må bare ikke flate pedalen med en gang, men "ease" pedalen inn til jeg kommer opp i nærmere 4k rpm, og da er det bare å flate. Dette er slik på varm motor.

Jeg har foreløpig en teori om at ECU detekterer falsk knock, pga at eksos anlegget ikke er festet skikkelig, og derfor ligger å klirrer (metalt mot metall, og lurer knock sensoren) Evt. rett og slett en dårlig knock sensor.

Men det er bare en teori.

Legg innLagt inn:18 feb 2005 14:33
av GT4 CS
Merklig nokk har jeg og en liten vibrasjon i mitt eksos anlegg og :) Dette pga smeltet skjøt så man kjenner det vibrerer svakt i bilen.
En bra teori jeg ikke har tenkt på her kennethx.

Legg innLagt inn:18 feb 2005 16:45
av GT4 CS
En ting til, noen som har bilde av knock sensoren på 3sgte? Har tittet bak på motoren men finner den ikke :oops: Tok av høyre fremhjul, da har man relativt god plass til og se da men, hvor sånn ca sitter den? Er jo og mulig den må skrus bedere fast? Dårlig kontakt osv.