Side 1 av 1
Celica Carols Sainz
Legg innLagt inn:16 des 2004 01:04
av Daniel_hoy
Har nettopp kjøpt en CS og lurer på å stille litt på turbo trykket.
Kor høyt kan trykket stilles uten at det er skadelig. Bør det byttes plugger? Hvilke plugger anbefales ved bytte.
Har kikka rundt på forumet men har ikke funne noen skikkelige svar. Ligger sikkert noe her men er ikke kjent for å kunne lete..
Andre enkle mods som bør gjøres? Turbomotor er nytt for meg så trenger litt tips.
Legg innLagt inn:16 des 2004 01:56
av Tor
Heisann, gratulerer med en kul bil. Orginalt lader CS på 0.8 Bra, fuel cut intreffer ikke før på 1.1 + - bar. Du kan stille opp trykket med og montere en boost controler, her finnes det flere typer og prisklasser. Selv bruker jeg er helt enkel kobberventil til 400 spenn. Ligger en link til denne inne på kjøp og salg. Søker du enda mere vil du finne fremgangsmåten for og blokkere TSV-U ventilen som gjør at du får fullt trykk på 1 og 2 geare. Dette må gjøres om boost controler innstaleres. Uansett MÅ du ha en Turbo trykksmåler til og sjekke hvordan trykk du kjører med. Men som jeg sier, bruk SØK funksjonen og du finner svar på 99% av dine spm.
Turbo timeren har som oppgave og holde motoren i gang etter du tar ut nøkkele fra låsen, dette for at turboen skal kunne kjøle seg ned etter litt hard kjøring. Her finnes det også mye og den billigste begyner på 1000 ,- kr fraHKS ettersom jeg husker.
Legg innLagt inn:16 des 2004 01:56
av funkes
Du burde ikke øke trykket noe særlig før du har fått deg skikkelig eksos iallfall osv.
Men det jeg er litt nysgjerrig på, hvor har du kjøpt den fra?

Så igjen min gamle her en dag og lurer på hvor den har havnet

Legg innLagt inn:16 des 2004 02:04
av Tor
Jeg tok noen kjappe søk, sparer litt tid for deg.
Generell trimme GT4 link -->
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5259
Min Boost Controler og Chip --->
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5011
Turbo Timer og TSV-U ventilen --->
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=4637
Turbotrykk --->
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=4603
Billi Boost controler --->
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5815
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=5204 <-- Registrer bilen din i denne linken, med NR, farge osv...
Ellers ligger det en del intrenett butikker som selger en del bra stasj, bruk en hel dag til og lete her inne

Det gjorde jeg først. Skjønte verken hva CS, TSV-U eller turbotimer betø jeg.
Er en hel del klokere i dag

Legg innLagt inn:16 des 2004 07:42
av GT4 CS
Du kan tryggt lade opp til 1 bar på orginal bil om du monterer 1 grad kaldere plugger. Skal du lade noe over 1 bar anbefalles det og få litt friere eksos, enkleste der er og banke ut innmaten i katalysatoren din. En annen grei huskeregel er og være sikker på at dine tenningsdeler som fordeler ,ledninger osv er i ok stand, at kjølesystemet virker som det skal. Er og en stor fordel at motoren er i go stand, se at det ikke renner noe olje og ta gjerne en komptest. Og montere et sportsfilter ,enten i boksen eller et åpent filter er heller ikke og fornekte. Husk og montere en dumpventil da, sitter ikke orginalt på bila, men er et must når man øker trykket for og ungå for stor slitasje på turbo og gass spjeld. Men en økning til 1 bar er ingen voldsom trimming. Så ingen grunn til bekymring her. Og sist men ikke minst, ikke stol på den turbotrykksmåleren som sitter orginalt i bilen, kjøp deg en ny om du skal øke trykket
FULL GASS

Legg innLagt inn:16 des 2004 13:51
av jumbo
Realt dustespørsmål: Sliter litt med måleenheten bar... dere sier original ladetrykk på en CS er 0,8 bar... det er bare det at... med mindre jeg er HELT forvirra akkurat nå, er det mindre enn standard atmosfærisk trykk ved jordoverflaten. Dvs det trykket du og jeg går rundt i hver dag.
Sikker på at det ikke er noen måleenheter som er forvekslet her?
For andre som eventuelt er like forvirra av måleenheter som meg selv, er dette en grei site:
http://www.convert-me.com/en/convert/pressure
Legg innLagt inn:16 des 2004 13:53
av Dalan
jumbo skrev:Realt dustespørsmål: Sliter litt med måleenheten bar... dere sier original ladetrykk på en CS er 0,8 bar... det er bare det at... med mindre jeg er HELT forvirra akkurat nå, er det mindre enn standard atmosfærisk trykk ved jordoverflaten. Dvs det trykket du og jeg går rundt i hver dag.
Sikker på at det ikke er noen måleenheter som er forvekslet her?
Det er overtrykk, altså 0,8 bar over 1 bar atmosfærisk trykk, som jeg har skjønt det da..

Legg innLagt inn:16 des 2004 13:55
av jumbo
Aha. Forklarer i såfall en del.
Legg innLagt inn:16 des 2004 14:49
av funkes
jumbo skrev:Realt dustespørsmål: Sliter litt med måleenheten bar... dere sier original ladetrykk på en CS er 0,8 bar... det er bare det at... med mindre jeg er HELT forvirra akkurat nå, er det mindre enn standard atmosfærisk trykk ved jordoverflaten. Dvs det trykket du og jeg går rundt i hver dag.
Sikker på at det ikke er noen måleenheter som er forvekslet her?
For andre som eventuelt er like forvirra av måleenheter som meg selv, er dette en grei site: http://www.convert-me.com/en/convert/pressure
Du har to forskjellige former for bar. Du har bar A og du har bar G. Med den ene oppgir du trykket inklusive atmosfæretrykket og den andre oppgir trykket uavhengig av atmosfæretrykket. Men hvilken som er hva husker jeg ikke i farten

Legg innLagt inn:16 des 2004 17:55
av Gjertsen
GRattis med kose bil.
Ang plugger så se her.
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... hlight=ngk
Fåes kjøpt hos bensinstasjoner eller andre som fører ngk plugger. eller kjøp fra fensport i england.
skal vist være plugger å annbefalle. jeg tenkte på å kjøpe det nå siden det ligger en HKS EVC 5 boost controller og lurer rundt svingen

Legg innLagt inn:18 des 2004 01:38
av Tor
Jeg skal også skifte plugger

Linken som som bestilt .)
Legg innLagt inn:18 des 2004 22:01
av sw20
hei nr 2002... steike strøken celica du har fått!
grommeste lyden e har hørt på lenge!
du fant klubben asså!
jaja... snakkez vel...
hilsen Lars erik
Legg innLagt inn:19 des 2004 05:44
av Daniel_hoy
Takker for mange svar.
Har effektanlegg på bilen så d er ikke et problem. Planen var å kjøpe Greddy turbotimer, BC og en skikkelig turbo trykksmåler. En kompis er i USA no.. Mye snillere priser der. Bilen er en 93mod. Nr 2002 og har akkurat passert 113000km.
Legg innLagt inn:19 des 2004 19:43
av erling
funkes skrev:
Du har to forskjellige former for bar. Du har bar A og du har bar G. Med den ene oppgir du trykket inklusive atmosfæretrykket og den andre oppgir trykket uavhengig av atmosfæretrykket. Men hvilken som er hva husker jeg ikke i farten 
Atmosfæretrykk ved havoverflaten = 1,01325 bar
Barg = Bar gauge = Manometertrykk = Overtrykk
Bara = Bar absolutt = Barg + atm.trykk = Overtrykk + 1,01325bar
