Side 1 av 1

Motorfusk på MR2 Mk2 GTI

Legg innLagt inn:16 des 2004 18:31
av TrustNo1
Jeg var ute å kjørte på motorveien i dag, da MR2'n plutselig mistet alt drag og døde ut. Når jeg slapp gassen igjen og ga forsiktig gass etter noen sekunder reagerte den igjen, men døde ut når jeg ga mer gass. Det så ut til å gi seg etter ett par minutter, og etter dette hadde jeg ingen flere problemer.

Noen som har en idee om hva dette kan være? Det kan nevnes at det regnet ganske kraftig. Mulig det kan ha kommet noe kondens i bensinen eller overslag i tenningssystemet eller noe slikt?

Litt kjedelig å kjøre rundt å bekymre seg over plutselig motorstopp

Legg innLagt inn:16 des 2004 23:42
av rip
Det kan ha kommet vann inn i luftfilteret - ganske stor sjanse for det om du har åpent filter

Legg innLagt inn:17 des 2004 00:40
av TrustNo1
Filteret mitt er iallefall ganske så orginalt, ikke gjort noe her. Jeg tenkte kanskje også litt på om det kan ha kommet noe kondens i bensinsystemet og det kanskje kan være det, men da ville jeg vel kanskje heller merket rykking enn at motoren døde helt ut?

Legg innLagt inn:17 des 2004 01:25
av Master
Ekstremt mye vann kan føre til at det kommer vann i fordelerlokket (spesielt hvis den oringen som skal være der er slitt) så kan ha vært det. Da blir tenninga helt gal og motoren mister all effekt. Ellers kan det jo være at det har kommet seg inn gjennom filteret og inn i motoren. Ville sjekka fordelerlokket for kondens jeg.

Legg innLagt inn:17 des 2004 15:33
av FireWalk
Det er helt sikkert fordelerlokket som er slitt. Dette er en slitedel som må skiftes relativt ofte på disse bilene. Jeg hadde akkurat samme problemet på min. Skiftet fordeler lokk og vips, alle problemer i fuktig vær borte. Jeg har også åpent filter (apexi) og merker ingen problemer uansett hvor mye det regner, så jeg tviler sterkt på at filteret skal ha noe betydelig å si. Med de voldsomme problemene han opplever kan det bare være fordelerlokket. Muligens tennkablene, men da ville han jo opplevd problemer ellers og.

Gå å skift fordelerlokket du. Det vil nok ordne ting. Muligens rotor er slitt også? aner jo ikke hvor langt denne er gått.. jeg betalte 700 kr for nytt fordeler lokk til min MR2 Turbo hos Toyota.

Legg innLagt inn:17 des 2004 19:34
av erling
rip skrev:Det kan ha kommet vann inn i luftfilteret - ganske stor sjanse for det om du har åpent filter
Hvis man kjører i havet så. Ellers har jeg aldri hørt at det skulle ha noe å si.

Legg innLagt inn:17 des 2004 20:31
av FireWalk
Det er fordelerlokket. Skal vedde sjela mi på det. :wink:

Legg innLagt inn:18 des 2004 05:54
av TrustNo1
Mulig fordelerlokket skulle vært skiftet, men nå har dette kun oppstått en eneste gang foreløpig, og den oppførte seg helt som man skulle ha skrudd av tenningen mens man kjørte, vil ikke dårlig fordelerlokk heller føre til noe ugjevn gange, og mye napping når man gir gass?

Legg innLagt inn:18 des 2004 15:23
av erling
Det er nok et tenningsproblem som det snakkes om ja. Fordelerlokk eller pluggledninger. :wink:

Legg innLagt inn:18 des 2004 15:53
av FireWalk
Den kan gå tilsynelatende hetl fint noen ganger.. andre ganger går den så dårlig at bilen rett og slett stopper opp og eller kvæler seg. Rykking og napping blir det jo også såklart...
Om ikke lokket har vært skiftet på lenge så er det lurt å gjøre det uansett, det vil nesten helt sikkert ordne problemet. Pluggledningene tviler jeg på det er. Da ville du fått overslag og rykking titt og ofte... Det begynte slik med meg og... Var ikke så gale i begynnelsen så jeg tenkte ikke så mye over det, men så ble det bare værre og værre.. og til slutt måtte jeg bare bytte fordelerlokket.. etter det har den ikke hatt et eneste problem med rykking og dårlig tenning..

Legg innLagt inn:19 des 2004 00:46
av sw20
har du stramma skuane rundt på toppen din???
nakka med en gammel man som eier en mk2 her i ålesund
som hadde vert plaga med at bilen rykte lit... så etter at han skulle svi an rein stoppa den heilt i eit kryss.... viste seg at det var rent olje ned i plugg tunellane????? han meinte at det hadde skjedd pga. løse skruer...
(to av mine var litt løse?????) men det ekke dei no lenger...
kan jo renne vatn ned dit oxo....???? :x

rykkinga hans var der heilt til han skifta alt av tennings deler..... :shock:

Legg innLagt inn:19 des 2004 16:04
av TrustNo1
Vil nok tro problemet skyldes ett eller annet sted som ikke er helt vanntett, muligens fordelerlokket. Nå har jeg kjørt noen dager etter dette skjedde, og har fortsatt ikke merket noen antydning til fusk foreløpig.

Legg innLagt inn:19 des 2004 20:44
av GT4 CS
Kan ha blitt kondens i tanken din, fuktighet kan og ha trengt inn et sted til noen av motorens komponenter og skappt kortsluttning, men holder en knapp på at du burde bytte fordelerlokket og rotor. Men gå over alle kontakter og jordingspunkter i motor rommet ditt, spray de med wd40 eller noe lignende. Gjør underverker det