TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Innpress pÃ¥ 17" til MR2

  • Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
Diskusjon rundt dekk og felg osv. (Ikke kjøp og salg)
 #76949  av Magne
 
Klarer ikke finne no fasit svar her...

Skal kjøpe meg nye felger før sommeren, det blir 17" ASA FR5. Dette er 2 piece felger, stor crommet kant. (I'm SOOOO in LOVE! :oops: )

Så lurer jeg litt på hvilken innpress jeg må ha foran og bak, for at felgene skal klare å fylle heeeeeelt ut i kanten på skjermene... (vil ikke bruke spacere).. Noen som vet eller kan hjelpe meg litt her?
Tenkte meg 8" brede foran og 9" bak... burde vel gå fint med 215 og 235?
Vedlegg
fælgs 003.jpg
fælgs 003.jpg (36.75 kiB) Vist 5067 ganger

 #76963  av erling
 
De var rå! :wink:

Bak har jeg 8" ET35 med 25mm spacer. Det tilsvarer jo 8" med ET10. Hvis en 9" skal bygge like mye, blir ET på den 22,7mm.

Ville valgt ET35mm foran og ca 25mm bak. Pluss valsing bak. :)

 #76988  av Magne
 
erling skrev:De var rå! :wink:

Bak har jeg 8" ET35 med 25mm spacer. Det tilsvarer jo 8" med ET10. Hvis en 9" skal bygge like mye, blir ET på den 22,7mm.

Ville valgt ET35mm foran og ca 25mm bak. Pluss valsing bak. :)

Okay...
Jeg har endel spørsmål fordi.. vel... jeg er ganske grønn enda! hehe :?
Men hva er ideal dekk bredden på 8" og 9" ?
Og ser det er endel som bruker spacere... men har blitt advart og ikke akkurat anbefalt dette av kjent og kjære samt enstemmig veto fra alle dekk/felg forhandlere jeg har snakket med om ikke å bruke det!
Hva er liksom pros vs cons med spacere??

og en liten ting til... kunne noen forklare meg litt hva valsing egentlig går ut på... (har en litt rar forestilling i hue mitt om "valsing" av hjulbua... :? )

hehe... HÃ…PER noen kan berike meg med kunnskap!!!!

 #77088  av erling
 
Magne skrev: Okay...
Jeg har endel spørsmål fordi.. vel... jeg er ganske grønn enda! hehe :?
Men hva er ideal dekk bredden på 8" og 9" ?
215/40 på 8" og 235 på 9" er det jeg ville valgt. :)

Er du forresten sikker på at ASA-splittfelgene leveres i 114,3x5? Mener å huske at de bare gikk å få til tyskere. Men de kan jo ha vært katalogen jeg så som var mangelfull.
Magne skrev:Og ser det er endel som bruker spacere... men har blitt advart og ikke akkurat anbefalt dette av kjent og kjære samt enstemmig veto fra alle dekk/felg forhandlere jeg har snakket med om ikke å bruke det!
Hva er liksom pros vs cons med spacere??
Skikkelige sentrerte spacere som skrues fast i navet har ingen ulemper. Det noen babler om er at hjullagrene slites ut. Lagrene blir riktignok utsatt for et høyere bøyemoment, men det har ingen praktisk betydning, ihvertfall ikke om man har <25mm på en MR2.

Men du trenger jo ikke tenke på spacer når du får velge riktig innpress på felgen. :)
Magne skrev:og en liten ting til... kunne noen forklare meg litt hva valsing egentlig går ut på... (har en litt rar forestilling i hue mitt om "valsing" av hjulbua... :? )
Man bretter inn skjermkanten. Valsa festes på navet, og en arm med et "rullebretthjul" på enden strekker seg opp til innsiden av skjermkanten. Armen beveges i sirkelbane, og kraften mot kanten må økes etterhvert som kanten gir etter. Skjermen varmes for at lakken skal bli elastisk.

 #77298  av kake
 
Magne skrev: Okay...
Jeg har endel spørsmål fordi.. vel... jeg er ganske grønn enda! hehe :?
Men hva er ideal dekk bredden på 8" og 9" ?
8" = 225-235
9" = 245-255

Det kommer litt ann på felgen også, en 8" fra en leverandør er ikke alltid nøyaktig lik som en 8" fra en annen. Dette gjelder også dekk.

Har du for bred felg til dekket vil dekket "rulle" på felgen og slitebanen vil bli konkav. Egenskapene i dekket vil ikke bli utnyttet og skulle du være uheldig med en kant i veien er jo felgen ødelagt. Dessuten ser det teit ut med bred felg og smalt dekk på syntes jeg.
Magne skrev: Og ser det er endel som bruker spacere... men har blitt advart og ikke akkurat anbefalt dette av kjent og kjære samt enstemmig veto fra alle dekk/felg forhandlere jeg har snakket med om ikke å bruke det!
Hva er liksom pros vs cons med spacere??
Spacere som du skrur fast og som er sentrert blir som om du skulle ha bredere felger. Du øker sporvidden og det øker jo teoretisk grepet i svinger. Selvsagt innenfor rimelighetens grenser. Forandrer du ET altfor mye uten modifikasjoner i hjulopphenget vil fjærben, bærearmer og felgsentrum bli utsatt for unødig slitasje. Spacere som bare legges bak felgen bør du ikke satse på, iallefall ikke uten å bytte til lengre hjulbolter.

Er det ikke 45mm som er originalt innpress på MK2 ? Dvs at du kan maksimalt ha 37.5mm ET på felgene om det skal være lovlig. Du kan forandre sporvidden med totalt 15mm (7.5mm på hver side). Og godkjenning er veldig kjekt å ha, siden biltilsynet kan bli rimelig kjedelig å ha med å gjøre i lengden. Rulleomkretsen må også være innenfor 5% av originaldim.

Har selv 205/40/17 ( 7" felg ET 38 ) foran og 215/40/17 ( 7" felg ET 38 ) bak. Dette er godkjent og står i vognkortet. Foran går dekka så og si kant i kant. Bak har jeg på spacere (H&R 50mm, 25mm på hver side som er skrudd fast). Fyller helt ut. På EU kontrollen er det bare å skru av disse, og samme om du skulle bli stoppet i teknisk langs veien. Det er ikke så greit om du har felger som ikke er godkjent. Hadde dessverre ikke noe bedre bilde enn dette. Jeg har ikke valset.

 #77325  av cameleon
 
Fant dette via jallaracing.

BILTYPE
MR2 90-

TYPEBETEGNELSE
W2-W20

PCD
5-114,3

ET
45

Navcenter
60,1

Bolt/Møtrik
M12x1,50

 #77685  av Magne
 
erling skrev: Er du forresten sikker på at ASA-splittfelgene leveres i 114,3x5? Mener å huske at de bare gikk å få til tyskere. Men de kan jo ha vært katalogen jeg så som var mangelfull.
Ja jeg er sikker på at de leveres i 114.3x5! :D
kake skrev: 8" = 225-235
9" = 245-255

Det kommer litt ann på felgen også, en 8" fra en leverandør er ikke alltid nøyaktig lik som en 8" fra en annen. Dette gjelder også dekk.

Har du for bred felg til dekket vil dekket "rulle" på felgen og slitebanen vil bli konkav. Egenskapene i dekket vil ikke bli utnyttet og skulle du være uheldig med en kant i veien er jo felgen ødelagt. Dessuten ser det teit ut med bred felg og smalt dekk på syntes jeg.
Det syns jeg og. Hvordan er reglene med smalere felg foran enn bak? f.eks. 7" eller 7.5" foran med 215 og 8" bak med 235?


Utifra det jeg har lest nå blir det vel...
Foran: 8" med 215" og ET 35 (med mindre 7" foran er lov?)
Bak: 8" med 235" og ET 10 (eller så lav som mulig inntil 10?)

Sharif som jeg tenker jeg skal kjøpe felgene og dekkene av får inn de nye 05 ASA felgene i februar. Han har vist bestilt noen tusen av dem... :shock:

Noen siste innvendinger? Alle kommentarer tar jeg gledelig imot!!! Gjelder tross alt noen tusen lapper dette her... :?

Takk igjen for all hjelp.

 #77695  av Dalan
 
7" foran er helt lovlig det, men vil du ikke ha 8" burde du ha 7,5", syns nå jeg da.. ;)
Forslaget du hadde over her med 8 (eventuelt 7,5" da) med ET35 foran og 8" med ET nærme 10 høres MEGET rått ut ;)

Fete felger! :D

 #77698  av erling
 
Hæ? Ville du ikke ha 8" foran og 9" bak? Som jo selvfølgelig er det utvilsomt råeste! Er litt spinkelt med 8" bak, og spinkelt med mindre enn 8" foran. :wink:

 #77720  av Magne
 
erling skrev:Hæ? Ville du ikke ha 8" foran og 9" bak? Som jo selvfølgelig er det utvilsomt råeste! Er litt spinkelt med 8" bak, og spinkelt med mindre enn 8" foran. :wink:
Med 9" bak og kanskje 245 ville jeg vel trengt litt valsing tror du ikke! RÃ¥tt... JA! :twisted: . Men dyrt i form av dekk, felg og valsing... definnitivt...

 #77724  av kake
 
Magne skrev: Det syns jeg og. Hvordan er reglene med smalere felg foran enn bak? f.eks. 7" eller 7.5" foran med 215 og 8" bak med 235?
Det går vel bra det, MR2'en min har iallefall bredere felg bak enn foran originalt (Tenker på de fine 14"erne fra '91 :o). Skal du ha det godkjent i vognkortet, så få med Tüv papirer på felgene, samt få Toyota til å skrive/stemple på et ark at de er lovlig og godkjent på bilen din. Da kan ikke biltilsynet gjøre så mye annet enn å godta det.
Magne skrev: Utifra det jeg har lest nå blir det vel...
Foran: 8" med 215" og ET 35 (med mindre 7" foran er lov?)
Bak: 8" med 235" og ET 10 (eller så lav som mulig inntil 10?)
Skal gå fint med 7" foran og 8" bak ja, men ET 10 bak får du ikke godkjent, men kanskje det ikke er så viktig for deg ? :wink:

 #77772  av Magne
 
kake skrev: Skal gå fint med 7" foran og 8" bak ja, men ET 10 bak får du ikke godkjent, men kanskje det ikke er så viktig for deg ? :wink:
hmmm... nei får jo ikke godkjent det. "litt" trist er det jo... men hva gjør man ikke for utseendets skyld? :P
MEN... ville jeg fått godkjent 9" felger, siden jeg der ville bare trengt innpress på 25?

 #77982  av kake
 
Magne skrev:
kake skrev: Skal gå fint med 7" foran og 8" bak ja, men ET 10 bak får du ikke godkjent, men kanskje det ikke er så viktig for deg ? :wink:
hmmm... nei får jo ikke godkjent det. "litt" trist er det jo... men hva gjør man ikke for utseendets skyld? :P
MEN... ville jeg fått godkjent 9" felger, siden jeg der ville bare trengt innpress på 25?
Nei, ifølge reglene blir det da 37.5mm som er max innpress, hvis det står 45mm i vognkortet ditt :?

 #78013  av Magne
 
kake skrev:
Magne skrev:
kake skrev: Skal gå fint med 7" foran og 8" bak ja, men ET 10 bak får du ikke godkjent, men kanskje det ikke er så viktig for deg ? :wink:
hmmm... nei får jo ikke godkjent det. "litt" trist er det jo... men hva gjør man ikke for utseendets skyld? :P
MEN... ville jeg fått godkjent 9" felger, siden jeg der ville bare trengt innpress på 25?
Nei, ifølge reglene blir det da 37.5mm som er max innpress, hvis det står 45mm i vognkortet ditt :?
Huff så problematisk slike regler skal være da! :evil:
Da blir jo ikke front felgene heller godkjent med ET35 da... Holder det ikke å låne noen felger av en annen den dagen bilen skal inn på kontroll? :twisted:

 #78098  av Dalan
 
Magne skrev:Holder det ikke å låne noen felger av en annen den dagen bilen skal inn på kontroll? :twisted:
Jo ;)
Så kjør på! :D