TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ingen motstand i sub

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #77056  av Christoffer
 
Jeg kjørte bil en dag, uten at jeg hørte på spesielt høy musikk så kubbet sub'en... Jeg stoppet.... fant frem multimeter ==> Ingen motstand over + og -.
Noen som vet om dette blir dyrt? eller er det garanti? Subben er jo såvidt en måned gammel!

[edit]Ok, tenkte noen ville vite hvilken sub det gjaldt... det er en Rockford P1 [/edit]

/Christoffer

 #77127  av kennethx
 
Var suben koblet i forsterkeren når du målte? :) Hvis så kan du jo koble den av og måle på nytt, kan både være sub og forsterker som er kortsluttet...

Ellers har jeg ikke peling på hva noen av delene vil koste å fixe.
 #77280  av @lpher
 
Christoffer skrev: Jeg kjørte bil en dag, uten at jeg hørte på spesielt høy musikk så kubbet sub'en...
Vanskelig å gi noen form for diagnose ute å ha sett på den personlig...men jeg kan hjelpe deg på vei ihvertfall... :) Men jeg må dessverre si deg på forhånd at de høres ut på meg, ut i fra dine beskrivelser, om at subben er "sprengt" ja...dessverre...

De fleste sier akkurat det du sier her....(spilte ikke høyt etc.) når subben er sprengt...av en enkel grunn... (Å "sprenge" subben er egentlig litt missvisende da å "brenne" subben er mye mere passende iforhold til det som faktisk skjer) Når man (moderat) brenner er sub så vil den spille så lenge spolen er varm...MEN...så snart spolen blir kaldt...så biter den seg fast...derfor så har nok selve brenningen skjedd litt forut for at subben sluttet å spille.....når det er sagt...så må jeg igjen pressisere at jeg ikke VET om subben din er sprengt...jeg sier kun at det er ganske sannsynlig...
Christoffer skrev: Jeg stoppet.... fant frem multimeter ==> Ingen motstand over + og -.
I slike tilfeller så er spoletråden enten brennt av...eller subben har en fabrikasjonsfeil....som fks. at spolen har løsnet etc. Sistenevnte er jo selvfølgelig en soleklar garantisak for eksempel :)

Det første jeg gjør når det kommer noen innom jobb hos meg med ett slikt tilfelle...er rett og slett å lukte på 'spolen'... Avhengig av hvor alvorlig "brennt" er...så vil man kjenne en merkelig brentlukt...i så tilfelle er jeg redd all form for garanti etc. er gone with the wind...og den eneste trøsten jeg kan gi er jeg kan gi deg en tilsvarende (elller helst en hakket 'tøffere') bass til 'trøstepris' :) ...noe vi som regel gjør for kunder som har vært uheldige :) ...med den forskjellen at du har krav på TS-OGN-rabatt i tillegg! :D

Men i motsatt fall...om man ikke kjenner at det lukter noe som helst...så er sjangsene meget store for at det er en fabrikasjonsfeil på subben (sjelden men det forekommer) ...og jeg ville ha tauet den med meg dit du kjøpte den for å få de til å sjekke det ut :)
Christoffer skrev: Noen som vet om dette blir dyrt?
Forklarte vel egentlig det meste i klartekst ovenfor... :)
Christoffer skrev: eller er det garanti?
Vi får håpe det.... :) Som sagt les 'avhandlinga' mi ovenfor... :)
Christoffer skrev: Subben er jo såvidt en måned gammel!
Ekstra kjipt når slikt skjer når utstyret er nytt da....men...hva har du av forsterker til å drive subben? ...og hvor har du tatt jording? ...har du bra batteri i bilen? ...lader dynamoen godt nok?

...om du kan fortelle meg dette...så kan jeg hjelpe deg slik at ikke noe tilsvarende skjer en gang til ihvertfall :) Men som jeg pleier å si...alt kan sprenges, bare man går hardt nok inn for oppgaven! :D Men...om man går oppsettet (kabling/ladespenning etc) litt nærmere i sømmene kan man luke ut eventuelle syndere...slik at sjangsene for å komme borti en tilsvarende situasjon igjen....er minimal ihvertfall :D
Christoffer skrev: [edit]Ok, tenkte noen ville vite hvilken sub det gjaldt... det er en Rockford P1 [/edit]
Hmmm...er ingen sub til å spille grisehøyt med det da...men nå kjenner jeg ikke til dine musikkvaner...so im not the one to judge :)

Som sagt....håper det er en fabrikasjonsfeil i ditt teilfelle da... :)

@lpher

 #79536  av Christoffer
 
Beklager at jeg har vært lenge borte og ikke svart hvis noen var interresert i å høre hvordan det gikk...

Spolen var ikke brent, med andre ord, jeg fikk ny sub. Kjører med Planet Audio 500.4 forsterker Batteriet og dynamo skal være OK. jording er tatt i karroseriet ved antennen.

Når jeg fikk ny spilte denne betydelig lettere (mindre skulle til for at den spilte høyt) enn den gamle som faktisk hadde "hylelyder" når de på bilradiospes. dyttet elementet inn. :?

Men neste gang jeg kjøper sub skal jeg ha noe råere. (har ingenting med at P1 saken røk, men at jeg vil ha mer trøkk :p )

Ps. Er det mulig at noe i mitt anlegg kan ha forårsaket dette?

 #79550  av @lpher
 
Christoffer skrev:Beklager at jeg har vært lenge borte og ikke svart hvis noen var interresert i å høre hvordan det gikk...

Spolen var ikke brent, med andre ord, jeg fikk ny sub. Kjører med Planet Audio 500.4 forsterker Batteriet og dynamo skal være OK. jording er tatt i karroseriet ved antennen.

Når jeg fikk ny spilte denne betydelig lettere (mindre skulle til for at den spilte høyt) enn den gamle som faktisk hadde "hylelyder" når de på bilradiospes. dyttet elementet inn. :?

Men neste gang jeg kjøper sub skal jeg ha noe råere. (har ingenting med at P1 saken røk, men at jeg vil ha mer trøkk :p )

Ps. Er det mulig at noe i mitt anlegg kan ha forårsaket dette?
Mjas...vanskelig å si noe som helst med sikkerhet (ihvertfall uten å ha sett subben..for mitt vedkommende)...men jeg må nok si at en RF P1 sub er i minste laget til den forsterkeren ihvertfall... Slik jeg ser det kan du faktisk drive 2 stk RF P2 subber med den 5'te kanalen der! :D

Uansett så var det bra at det ordna seg for deg da :)

@lpher

 #79561  av Christoffer
 
Det er nok bare en 4 kanals forsterker, har lurt på å kjøre ny forsterker på frontsettet og 2x12" på PlanetAudio forsterkeren. Det kunne vært gøy, men ikke aktuelt i første omgang.

Tror ikke de folkene i Bergen la så mye kjærlighet i den subben nei, viste at spolen var blank og fin, og at den ikke luktet svidd popcorn, skrudde i en ny sub, og adios. Men så lenge jeg ikke betalte 5 øre for jobben er det greit for meg.