Side 1 av 5

Nytt eksosanlegg+bakfanger og frontfanger

Legg innLagt inn:20 des 2004 20:55
av sexten
Hei

Jeg trenger noen tips angående hvilket eksosanlegg jeg skal velge til min 1991 MR2 GTi 3S-GE. Det kan da ikke være et eksosanlegg beregnet på turbo. Er i utgangspunktet på utkikk etter et med to enderør, mye lyd og litt ekstra effekt :D
Desverre har jeg bare funnet et med enkelt enderør hittil

http://www.andysautosport.com/products. ... 20Exhausts
Det nest-øverste på den siden der (Apexi N1).
Vet noen om dette er bolt-on? Siden jeg har dual exhaust fra før av osv.
Andre tips?


Når det gjelder fangerene så er jeg helt i villrede for hva jeg skal velge.
Er først og fremst bakfangeren jeg må skifte, så kom med tips på hva dere synes ser bra ut:)

Legg innLagt inn:20 des 2004 21:16
av kake
Er endel poster om dette på forumet. Se denne, skrev noen anlegg der, men ta diskusjonen videre her. Det scorpion anlegget lurer jeg litt på, siden det på scorpion siden bare viser anlegg til turbo. Toye som har dette vet sikkert. Turbo-anlegg på GTi vil jo gi altfor lite motstand, og motoren vil vel gå som en dass på lave turtall.

http://www.madpsi.net/MR2ExhaustsPage.htm <- på den siden er det endel anlegg, men mest til turbo, og mest med en stuss.

Skal også ha effektanlegg på plass før sommern kommer, og heller litt mot det remus anlegget, mye pga pris. Har ikke peiling på hvordan lyd det er i det, på tomgang eller på 7k rpm, og om det gir no mer toppeffekt. Trenger derfor innlegg fra eiere som har dette her! De selger remus på simco, for 5006,- Tror det er inkl moms. Vet ikke om det kan skaffes billigere andre steder :roll:

Dual eksos

Legg innLagt inn:20 des 2004 21:48
av 2000celica
Bilde
N/A Model Stainless Steel System, Moongoose Performance Exhaust,T304 Stainless Steel, Twin 3" Polished Tailpipes - One either side, Lifetime Guarantee, Fits all models up to 94,

Note - Import Cars have a cat temp sensor fitted. Our exhaust will need modification to accept the sensor!
er ikke sånn inne i modellbetegnelsen på MR2, men fant disse 2 på http://www.fensport.co.uk
Bilde
Blitz Realize TT Exhaust system From Cat Back, 60.5mm bore, mild steel pipework with stainless silencer 100mm tailpipe

Legg innLagt inn:21 des 2004 09:30
av Dan-Ørjan
Har selv supersprint å er veldig fornøyd både me lyd :twisted: og effekt!

Legg innLagt inn:21 des 2004 13:18
av sexten
dere har ikke kommet med noen forslag til styling da :D
har sirklet litt rundt på forumet, men har ikke HELT funnet noe i min smak. God passform er det viktigeste for meg, tror jeg :)

Når det gjelder vinge, så har jeg begynt å sikle litt på det også.
Er det en stor jobb å skifte denne eller er det bare å røske av den gamle og på med den nye?

Re: Nytt eksosanlegg+bakfanger og frontfanger

Legg innLagt inn:21 des 2004 16:16
av erling
sexten skrev: Det nest-øverste på den siden der (Apexi N1).
Vet noen om dette er bolt-on? Siden jeg har dual exhaust fra før av osv.
N1 er bolt-on cat-back anlegg, Svært bra lyd og merkbart bedre effekt. Ser sånn ut:

Bilde
Bilde

Legg innLagt inn:21 des 2004 16:32
av sexten
takk, det var akkurat et slikt svar jeg ønsket meg :)
har du noen formening om hvor stor effektøkningen er på?

tror jeg vil gå for dette anlegget om ikke noen kan foreslå tilsvarendes dual exhaust anlegg til NA-motor :)

de fra Fensport falt ikke helt i smak

Legg innLagt inn:21 des 2004 16:38
av FireWalk
Jeg satte på effekt anlegg til min forige MR2 GTI. Da syntes jeg det ble merkbar forskjell, men var muligens lyden som gjorde mest utslag. Fjerner man katalysatoren vil det gi rundt 2-4 hk Ekstra skulle jeg tro, spørs jo hvor tett denne er fra før.. Effekt anlegget i seg selv vil vel gi litt mindre.. Jeg mener det er katalysatoren som holder igjen mest effekt på disse bilene. Var iallefall voldsom forskjell på min, men så var min katalysator ganske tett også, noe sikkert de fleste er på disse bilene da de gjerne er 13-14 år gamle nå...

Legg innLagt inn:21 des 2004 16:42
av erling
sexten skrev:har du noen formening om hvor stor effektøkningen er på?
Tør ikke tippe effektendringen, men det tilsvarer ca forskjellen mellom en kompis (75-80kg) eller ikke i passasjersetet.

Lyden er visst bra har jeg fått høre av andre, alt fra svært rå lyd, til "JEG VILLE DREPT FOR Å HA DEN LYDEN I MIN BIL!" Innenfra høres ikke lyden så godt, så jeg har ikke fått hørt det skikkelig selv på lenge. :D

Legg innLagt inn:21 des 2004 16:46
av erling
FireWalk skrev:Var iallefall voldsom forskjell på min, men så var min katalysator ganske tett også, noe sikkert de fleste er på disse bilene da de gjerne er 13-14 år gamle nå...
Jeg har caten ennå jeg. Hadde en plan om å lage et erstatningsrør for et par år siden, men har ikke kommet så langt ennå. :D Får vel ta meg i sammen å gjøre det da. :wink:

Legg innLagt inn:21 des 2004 17:36
av FireWalk
erling skrev:
FireWalk skrev:Var iallefall voldsom forskjell på min, men så var min katalysator ganske tett også, noe sikkert de fleste er på disse bilene da de gjerne er 13-14 år gamle nå...
Jeg har caten ennå jeg. Hadde en plan om å lage et erstatningsrør for et par år siden, men har ikke kommet så langt ennå. :D Får vel ta meg i sammen å gjøre det da. :wink:
Det er nok en god tanke ja. Katalysatoren holder igjen mer effekt enn selve eksosanleggt som står der orginalt. Eksos anlegget på disse bilene er overdimensjonert slik det er, så i teorien skal det ikke ha så mye å si. Eneste som holder igjen litt er selve potta, som er laget for å dempe mest mulig lyd. Og tro meg, den er MEGET effektiv til akkurat det. Effektiv lyddemping dreper jo effekt da det blir mer motstand i eksosen. En potte med mindre motstand vil nok gi litt mer guffe, men ikke så veldig mye da det er fint lite om å gjøre. Jeg har mer tro på Grenrør om man skal gjøre noe ekstremt med eksos, da selvfølgelig i kombinasjon med fjerning av cat + effektanlegg.

Legg innLagt inn:21 des 2004 17:49
av sw20
skal sette på gjen katta mi e!
merka ikkje forsjell på lyden , men e har orginal potta påbak enda..
syns heller at e mista litt moment på lave turtall...
var noen her inne på forumet som sa at man flytta hestane oppover i registeret... opp mot 6000 6500 rpm og så høyt p
oppe e det skjeldent at e kjører til vanlig....
likte bilen bedre slik an var... litt meir drag i 4 og 5 gir...

men stemme det at disse motorane (ikkje turbo) har godt av rett motstand? veit ikkje e...

Legg innLagt inn:21 des 2004 19:51
av Dalan
erling skrev: Lyden er visst bra har jeg fått høre av andre, alt fra svært rå lyd, til "JEG VILLE DREPT FOR Å HA DEN LYDEN I MIN BIL!" Innenfra høres ikke lyden så godt, så jeg har ikke fått hørt det skikkelig selv på lenge. :D
Husker du kjørte forbi meg ved Vålerbanen på et eller annet japsetreff, og jeg snudde meg hvertfall rimelig bra etter lyden i bilen din.. :D

Legg innLagt inn:21 des 2004 20:10
av kake
Ingen som har erfaring eller har prøvd Remus anlegget altså?

Bilde

Det er rustfritt og greier, samt Tüv godkjent. Har sett flere mr2'er gjennom tidene som har hatt dette, bl.a. på autodb.
Dan-Ørjan skrev: Har selv supersprint å er veldig fornøyd både me lyd :twisted: og effekt!
Dette skulle jeg også kjøpe, men det har gått ut av produksjon dessverre.
Erling skrev: N1 er bolt-on cat-back anlegg, Svært bra lyd og merkbart bedre effekt.
Skulle kjøpt det jeg, men det har jo bare et rør! MR2'en må ha 2 rør syntes jeg :wink:

Legg innLagt inn:21 des 2004 21:21
av FireWalk
sw20 skrev:skal sette på gjen katta mi e!
merka ikkje forsjell på lyden , men e har orginal potta påbak enda..
syns heller at e mista litt moment på lave turtall...
var noen her inne på forumet som sa at man flytta hestane oppover i registeret... opp mot 6000 6500 rpm og så høyt p
oppe e det skjeldent at e kjører til vanlig....
likte bilen bedre slik an var... litt meir drag i 4 og 5 gir...

men stemme det at disse motorane (ikkje turbo) har godt av rett motstand? veit ikkje e...
Det stemmer at du flytter hestene litt opp i registeret ja. Det kommer jo helt ann på kjørestil, om du har en veldig aggresiv kjøring og tyner motoren veldig når du skal kjøre forbi osv så vil du nok merke disse ekstra hestene, men om du holder deg mye i 4 og 5. gir vil det nok kanskje bli en ulempe da du mister litt moment på lave turtall pga dette. En NA bil liker å ha rett motstand bak der. Mens en Turbo bil helst vil ha minst mulig motstand bak. Et Effekt Anlegg vil ha mye mer å si på en turbo bil da der er høyt trykk og mye eksos som skal ut fort. Det er jo også eksosen som drar rundt turboen, og når det er mye motstand bak så skal det jo mer til for å dra turboen, altså den blir tregere.

Når det gjelder lyden så er det vel stort sett potta som lager lyden. Størrelsen og formen på denne bestemmer om lyden blir grov, spiss, brummende osv... lengden og formen på rørene kan også ha noe å si for lyden.