TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • senkesett_gt4

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica

 #8744  av CelicaTurbo
 
Og i dag fikk jeg svar fra B+G fjærer (egentlig Lesjöfors fjærer). Internet siden deres listet fjærene for ST185 som TÜV godkjente mens deres tyske og nederlandske sider stod det at disse ikke var TÜV godkjent for denne bilen. Fikk svar fra det tyske kontoret i dag som fortalte at fjærene for min bil ikke var godkjente nei, kun for vanlige 2.0l og 1.8 liter ST18 :?

Så da kjøper jeg bare Eibach Pro og skriver ut de TÜV dokumentene som står på deres side selv om den trolig ikke duger og så legger jeg det sammen med vognkortet som en god unskyldning om noen skulle spørre :)

 #8747  av Bjørn E
 
Jeg ville da bestemt påsta at hvis TUV-dokumentet spesifiserer ST18 så inbefatter det alle modellkoder som begynner med "ST18...". Svært så vanskelige de skal være hos Biltilsynet der nede da??!

 #8749  av CelicaTurbo
 
Jeg har ikke prøvd dokumentene men vet at de ikke kommer til å godta det uansett.. det står dessuten T18F og den F'en er ikke gjengitt noen steder på min bil.. i tillegg sier Eibach sine egne sider at dette gjelder 93-94 modellen (men det står ingen årstall i TÜV papirene).. Satser på at det er nærmt nok til å bruke som unskyldning, men tørr ikke dra til biltilsynet og vise papiret og riske at de krever bytte :)

 #8751  av Bjørn E
 
Litt surt,ja. Jeg har desverre ingen orginalfjærer å bytte tilbake til heller. Studerte dokumentet som var i bilen min (det som du fikk kopi av), og der står tilogmed at det gjelder biler med 77kw og 115kw. Ingen 150kw der altså.... :(

 #8774  av st185_viking
 
Vil Eibach-pro kitet passa på din bil? står fra 7 i 92 på Eibach sine sider :shock: sei ifra viss eg tar feil, har 90mod og veldig lyst på nye fjøre :wink:

 #8775  av MR2turbo
 
Sånn jeg kan se på http://www.eibach.com så er pro-kitet til alle Celica fra 10/89 til 99.. :)

 #8785  av jensi
 
Bare til info:Jeg var sist sommer å fikk godkjent Ventura senkesett på min MR2.
Jeg hadde TUV papiret i sammen med vognkort ,men dette var ikke godt nok på verkstedet der jeg hadde EU kontroll.
Jeg måtte ha hjul stillingskontroll og inn til Biltilsynet for stempling i vognkort.
Der sto det i TUV papiret antall ringer på fjærene og et serienr. som var stemplet på hver fjær.
Dette ble grundig sjekkt av biltilsynet.Han sjekket antall ringerog lyste etter nummeret på alle fire fjærene.
Jeg visste ikke om nummeret på fjærene så jeg hadde ikke tatt hensyn til dette ved montering.
Han nølte med godkjeningen p.g.a at han ikke såg nummeret på fjærene p.g.a at det er så trangt bak. Bare fremme viste de.
Han godkjente det til slutt.
Her i Stavanger er de så vanskelige at jeg ikke hadde håpet på noe.
Jensi

 #8787  av MR2PÃ¥l
 
Jeg skal og til biltilsynet for å få godkjent senkesettet. Lurer på å ta turen til et annet tilsyn enn det her i Stavanger. Må det bestilles tid på forhånd???

MR2PÃ¥l :roll:

 #8792  av erling
 
Må bestilles på forhånd ja. :) Så lenge du ikke har kappet fjærene, nummer står på dem og papirene er i orden skulle det jo være det samme hvor du går hen egentlig..

 #8794  av MR2turbo
 
MR2Pål skrev:Jeg skal og til biltilsynet for å få godkjent senkesettet. Lurer på å ta turen til et annet tilsyn enn det her i Stavanger. Må det bestilles tid på forhånd???

MR2PÃ¥l :roll:
Du må bestille time på forhånd, og kontrollen heter myndighetskontroll og goster rundt 400kr..
Du kan bare ringe stavanger for timebestilling, men si til de at det passer best for deg å vise den på Nærbø... Og spør når de har ledig der... Der nede er det folk fra Egersund som sitter 3 dager i uka, de er litt mere folkelige, de :)

 #8840  av CelicaTurbo
 
Eibach Pro fjærene passer for GT4 ja, men det er forskjellige fjærer fra de som leveres for ordinær Celica. Jeg sammenlignet "part number" fra Eibach sine sider og kontaktet Fensport og spurte om fjærene de selger for GT4 har dette nummeret og jeg fikk det bekreftet fra dem, samtidig som dem fortalte at de mente fjærene ikke var TÜV godkjente.

Tror ikke jeg kommer til å prøve meg på biltilsynet nei men bare bytter og får en hjulstillingskontroll på det. Mulig jeg ombestemmer meg om Toyota har en lur ide eller mener at TTE eller TRD kan godkjennes på et vis selv om jeg tviler på det.

 #8985  av st185_viking
 
Kristian. Kan du sei ifra når du får fjærene og om dei passar?

 #8988  av CelicaTurbo
 
Bestiller de i slutten av juni jeg og monterer de ikke før i midten av juli tidligst. Fra Eibach.de står det at fjærene passer modellen 92-94, noe som er snodig siden bilen ikke ble solgt lenger enn 93. Men jeg har fått bekreftet delenummeret 8233.140 fra Fensport hvor jeg skal bestille, og disse har solgt Eibach Pro til uttallige fornøyde briter ihvertfall og dette er en forhandler som spesialiserer seg på MR2 og Celica og har modifisert ganske mange Celicaer i sitt verksted, jeg antar da at de ihvertfall vet hva de snakker om :)

Med feriepenger og skattepenger i juni så bestiller jeg dempere, 2x ytre drivakslinger, fjærer og polyforinger. Gleder meg :)