Side 1 av 2
Turbo bytte
Legg innLagt inn:03 jan 2005 22:30
av ErikG
Har slark i turboen og må derfor enten få den reparert eller bytte. Har VELDIG lyst til og oppgradere turboen\bytte til en større. Har org bil, bare eksos som er bytta. Lurte derfor på hvilken turbo jeg burde bytte til, har tenkt på stage 3, men det er så vanlig, kunne tenkt meg noe annet. Hva annet må jeg bytte ved oppgr. til større turbo?
Legg innLagt inn:03 jan 2005 23:24
av CelicaTurbo
hva du bør bytte kommer helt ann på hvilken turbo du vil bytte til.. så lenge du holder deg til moderat trykk og kun oppgraderte orginalturboer trenger du nok ikke å bytte noe annet heller så lenge oppgraderingen er innen rimelighetens grenser..
Legg innLagt inn:04 jan 2005 13:12
av GT4 CS
http://www.fensport.com/
Om du ser av stage 3 ct26 turbo her inne bør du forsterke motoren din litt. det viktigste er og sørge for at motoren har det bra med nye turboen, nokk kald luft, f.eks frontmontert ic, bilen må få nokk bensin. Med andre ord må du oppgradere dette også, og sørge for og få programert ny chip til bilen din i rulle. Datasprut ruler men koster. FMS tar 35000kr med montering av datasprut i GT4.
Men hva du må gjøre avhenger av hvor mye du skal trimme da, men ser ikke helt poenget og kaste inn en monsterturbo om du ikke skal trimme deretter, eneste du vil få med monsterturbo er tregere respons og dårligere kjørbarhet om du ikke følger opp med resten av motoren. En ny forsterket clutch er vel og en god investering

Legg innLagt inn:04 jan 2005 16:49
av Gjertsen
åssen merker man at man har "slark" i turboen da? aldri vært borti dette før.
Legg innLagt inn:04 jan 2005 16:56
av Tor
Slark i turboen merkes enten som ErikG forklarte i en anna post her som en rar suse/skrape lyd fra turboen under svakt pådrag. Men den mest effektive måten og sjekke dette på er om selve kompressordhjulet som sitter på akslingen til turboen viser noe slark når du dytter det opp eller innover

Dette er iallefall slik vi sjekker slark på store diesel båt turboer. Skulle da være samme prinsipp med disse

Legg innLagt inn:04 jan 2005 19:11
av Gjertsen
er ikke lett å høre no suse/skrape lyd når jeg kjører vaffal. hehe. der brommer det bra i hytt og gevær fra dump,effektannlegg,musikk og luftfilter... men går vel ann å høre når den står stille og kanskje...
Legg innLagt inn:04 jan 2005 20:27
av CelicaTurbo
som GT4CS skriver så vil Fensport sin stage3 turbo kreve lettere oppgradert motor, men det jeg mente å si var at om trykket er fornuftig vil du ikke trenge å bygge motoren siden det er trykket (og bensinmengden ved en såpass effektiv turbo på høyt trykk) som krever det. Om du kjører samme turboen på f.eks. 0.9-1.0 bar vil jeg personlig tro at det ikke vil være behov for å oppgradere noe som helst, kanskje med unntak av å sikre seg at bensinfilteret ikke er tett og at bensinpumpen ikke er begynt å bli alt for slapp

Men.. at denne turboen ikke er utnyttet særlig bra når man kun kjører den på lavt trykk er en annen sak..
Legg innLagt inn:04 jan 2005 21:43
av sleeper
hva med en ct20b eller hva den nå heter da?
er jo en grei oppgraderingstuurbo det...
når det gjelder det med og kjenne om en turbo er sliten eller ikke så kan du kjenne på kompresorhjulet om det er slark der...
det er ikke så farlig om den slarker litt opp og ned 1-2mm (det gjør de selv om de er nye)
men hvis den du kan dra den sidelengs så er turboen veldig snart slutt!!
du skal ikke kunne kjenne noen slark ut og inn!
hvis du ikke skal oppgradere turbo så har jeg en ct26 i bra stand liggende!

Legg innLagt inn:05 jan 2005 01:15
av Tor
Gjertsen skrev:er ikke lett å høre no suse/skrape lyd når jeg kjører vaffal. hehe. der brommer det bra i hytt og gevær fra dump,effektannlegg,musikk og luftfilter... men går vel ann å høre når den står stille og kanskje...
Bare skru av musikken og dra jevnt på

Legg innLagt inn:05 jan 2005 02:58
av GT4 CS
Sjekket jo turboen din sist du var her gjertsen, den er dønn strøken den. Ingen grunn til bekymring

Legg innLagt inn:05 jan 2005 15:03
av Tor
GT4 CS skrev:Sjekket jo turboen din sist du var her gjertsen, den er dønn strøken den. Ingen grunn til bekymring 
Kan du gi en forklaring hvordan du tok denne testen da? Er nyskjerring ettersom jeg jobber en del med Turbo på skolen nå

Legg innLagt inn:05 jan 2005 15:34
av GT4 CS
Som sleeper beskrev det, opp og ned slark vil det alltid være uansett, det er oljetrykket som stabiliserer akselen, men om du kan dra den inn og ut er det ikke helt bra, og man burde ikke tyne turboen for mye da, litt slark kan man leve med.Min turbo har mikroskopisk med inn og ut slark, men har fått sjekket den og det er ingen fare med den. Hva som menes med litt slark er ikke så lett og forklare, skal ikke være stort mer en minimalt iallefall.
Legg innLagt inn:05 jan 2005 15:57
av tojo
For CT26 så er målene(limit):
- Axial glapp: 0,13mm eller mindre.
- Radial glapp: 0,18mm eller mindre
Er nok ikke så langt fra de målene på CT20 også.

Legg innLagt inn:09 jan 2005 13:53
av 2fastgt4

hva er målet ditt

hvor mye penger har du mulighet til å avse

hvor kjørbart vil du ha det

skal du gå lenger enn en stage 3 oppgradering å utnytte potensialet til turboen snakker vi forholdsvis mange tusen kroner.og full motoroverhaling + montering av ny ecu er fort over 100.000kr i arbeid hvis du ikke kan gjøre det selv.hvis du er ute etter bolt on oppgradering,anbefaler jeg stage 3 ct 26 turbo fra KRB. jeg betalte ca 11000kr for den for 4 år siden.evt bestille den med oppgraderte lagere.da har du en turbo som kommer kjapt og tidlig.og du bør som minimum chippe bilen.luft og eksos har du vel gjort for lenge siden.rekkefølge på viktige ting her er: eksos,luft,chipp/ECU,evt større turbo,kjøling.osv.

lykke til foresten,alltid gøy med raske biler.

Legg innLagt inn:11 jan 2005 18:58
av blixern
Har ikke noe sidelengs slakk i turboen min(men vanlig side slakk), men med litt åpent luftfilterboks hører jeg turbo-sus med engang man får ladetrykk, høres det vis jeg har vinduet oppe...
Trokke det skulle være nå unormalt det? Turboen må jo få lage lyd den å
