Parkbrems
Legg innLagt inn:10 jan 2005 11:31
Legger ut min opplevelse med hengning av parkbremsen her.
Jeg kjører da rundt i en 97 Celica AT200. Før jeg går videre vil jeg si noe om bremsene bak, sikkert mange som vet dette men. Det er skivebremser foran og bak, men bak på bilen er det en trommelbrems som står på utsiden av skivebremsen. Trommelbremsen er kun tilkoblet parkbremsen.
Da fortsetter vi: Jeg skulle hjem til nordland i jula, så satte fra meg bilen hjemme med parkbremsen på. Da jeg skulle ta første tur etter jula, hadde det venstre bakhjulet låst seg. Prøvde først å jekke bilen opp å dunke i parkbremsen for å løsne noe inni der. Ble ikke noe bedre. Gadd virkelig ikke å betale falken for tauing, så prøvde i tvinge den ved å kjøre opp på asfalten (det er grus på gårdsplassen min). Det funka, og etter hvert løsna det. Men problemet var dette: Etter å kjørt bilen varm, og gjerne stoppa litt for så å kjøre videre, fikk jeg en subbing på ett punkt av hver runde hjulet tok. Tok med bilen på stavanger toyota senter. De tok å så på bilen og med beskrivelsen min så fant dem fort ut av at trommelbremsen var slitt. Skifta all innmat i trommelen, og på begge sidene av bilen. Pris: 2700,- Halvparten av prisen var deler.
Da trodde jeg alt var i orden, men neida..prøvde parkbremsen for første gang 3 dager etter reparasjon, hjulet låste seg igjen.. Dette var i går.
Tok med bilen denne morningen på toyota igjen, de så på bilen med en gang, fant ut at fjørene ikke var satt på rett da de reparerte første gang. Fjøra (den som sitter ved bremsen) som trekker tilbake vaieren etter jeg har frigjort parkbremsen, var blitt så lite brukt (jeg, som mange andre, parkerer bilen i 1. gir uten parkbrems) og av den grunn blir fjøra og hele systemet tregt og rustent. De brukte en og en halv time på jobben, men jeg er likevel veldig fornøyde med dem. De ordna det med en gang, jeg fikk se på mens de jobba, og de sa litt om hva dem drev på med og var hyggelige
positivt!
De har ofte sjekka ting\gjort småting gratis..sånne små tuneups med f.eks. stramme reimer og vaiere\sjekke kjapt tilstand på plugger og lett tilgjengelige slitedeler osv.Liker service jeg
Vet dette var noe langt, men tenkte jeg skulle fortelle slik at om noen andre opplever samme symptom som meg, har dem en god pekepinn på hva det kan være
Jeg kjører da rundt i en 97 Celica AT200. Før jeg går videre vil jeg si noe om bremsene bak, sikkert mange som vet dette men. Det er skivebremser foran og bak, men bak på bilen er det en trommelbrems som står på utsiden av skivebremsen. Trommelbremsen er kun tilkoblet parkbremsen.
Da fortsetter vi: Jeg skulle hjem til nordland i jula, så satte fra meg bilen hjemme med parkbremsen på. Da jeg skulle ta første tur etter jula, hadde det venstre bakhjulet låst seg. Prøvde først å jekke bilen opp å dunke i parkbremsen for å løsne noe inni der. Ble ikke noe bedre. Gadd virkelig ikke å betale falken for tauing, så prøvde i tvinge den ved å kjøre opp på asfalten (det er grus på gårdsplassen min). Det funka, og etter hvert løsna det. Men problemet var dette: Etter å kjørt bilen varm, og gjerne stoppa litt for så å kjøre videre, fikk jeg en subbing på ett punkt av hver runde hjulet tok. Tok med bilen på stavanger toyota senter. De tok å så på bilen og med beskrivelsen min så fant dem fort ut av at trommelbremsen var slitt. Skifta all innmat i trommelen, og på begge sidene av bilen. Pris: 2700,- Halvparten av prisen var deler.
Da trodde jeg alt var i orden, men neida..prøvde parkbremsen for første gang 3 dager etter reparasjon, hjulet låste seg igjen.. Dette var i går.
Tok med bilen denne morningen på toyota igjen, de så på bilen med en gang, fant ut at fjørene ikke var satt på rett da de reparerte første gang. Fjøra (den som sitter ved bremsen) som trekker tilbake vaieren etter jeg har frigjort parkbremsen, var blitt så lite brukt (jeg, som mange andre, parkerer bilen i 1. gir uten parkbrems) og av den grunn blir fjøra og hele systemet tregt og rustent. De brukte en og en halv time på jobben, men jeg er likevel veldig fornøyde med dem. De ordna det med en gang, jeg fikk se på mens de jobba, og de sa litt om hva dem drev på med og var hyggelige

De har ofte sjekka ting\gjort småting gratis..sånne små tuneups med f.eks. stramme reimer og vaiere\sjekke kjapt tilstand på plugger og lett tilgjengelige slitedeler osv.Liker service jeg

Vet dette var noe langt, men tenkte jeg skulle fortelle slik at om noen andre opplever samme symptom som meg, har dem en god pekepinn på hva det kan være
