TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger hjelp, frontsett i T18

  • SpørsmÃ¥l, rÃ¥d og tips om bilstereo
Spørsmål, råd og tips om bilstereo
 #81648  av ScadamiCa
 
Heisann:)
Sku hatt noen anbefalinger av frontsett, og sett til å ha bak i sideveggen.

Fremme så er det orginalt 1 sett 13 cm ( 2 veis)
Veggen bak så er det også 1 sett 13 cm
Og små diskanter bak baksetene oppe liksom.

Har satt i 2 12" RF og 5 Kanals forsterker.
 #81653  av @lpher
 
ScadamiCa skrev: Heisann:)
Sku hatt noen anbefalinger av frontsett, og sett til å ha bak i sideveggen.
Ikke dumt :) Hva er du på jakt etter da? ...eller hvordan liker du lyden din? :)
ScadamiCa skrev: Fremme så er det orginalt 1 sett 13 cm ( 2 veis)
Mmm...om du kun har høytalerne i dashen...så er det 4" (i portede kasser..originalt)....og om du har høytalere i dørene også...så skal de være 6,5" :) ...og om du har sistnevnte...så har du vel diskanter på innsiden av speilhuset også..kan jeg tenke meg? :)
ScadamiCa skrev: Veggen bak så er det også 1 sett 13 cm
Her er det 6,5" høytalere som passer :) ...her også i portede kasser...som faktisk egner seg godt om man vil bygge skikkelig også :)
ScadamiCa skrev: Og små diskanter bak baksetene oppe liksom.
True...her kan du faktisk benytte ett komponentsett...i sidene bak...og montere diskantene fra dette settet her... :) I motsetning til hva man skulle tro...så spiller det jæskla bra faktisk! :D Det ble det ihvertfall i min ST182! :D
ScadamiCa skrev: Har satt i 2 12" RF
Oki? ...hvilke RF 12"ere er det snakk om da? Porta/lukka kasse?
ScadamiCa skrev: og 5 Kanals forsterker.
...og hvilken forsterker? :) ...og med det samma jeg er i utspørringsmodus :D ...hvilken headunit bruker du? :)

@lpher

 #81706  av ScadamiCa
 
Liker bra lyd :) hehe.
Har kun høytalere i dashen fremme. 4,25".
Har ikke noe i speilhuset. Eller noe annet, har lett etter.

Rockfordene er i lukka kasse. Er vell 400watt max på di. Punch HE serien.
Har nyeste Alpine 5 kanals forsterker.

Har jo satt i noen billige sony front høytalere, men vil ha noe bedre.

Dei i veggene og fremme er bare 13cm, fekk høre at det var 4,25"

 #81723  av GT_rider
 
IKKE kjøp sony høytalere til bilen din. Gjentar IKKE kjøp. Hadde det i bilen før. Aldri gjort et så dårlig bilstereokjøp. Har forøvrig T18 jeg også.

Få heller @lpher til å sette opp ett forslag til deg. Vet dette mye bedre enn meg. Har også såvidt jeg vet hatt T18 før supraen, så han har nok på generelt grunnlag gjort seg opp noen meninger om hva som er å anbefale i en slik bil.

 #81725  av ScadamiCa
 
Hehe:)
Skal bytte di ut. Ga 250kr for di. Selger dem bare for det igjenn.
=) Men har ikke så god peiling på lyd jeg.

så @lpher, eller noen andre som har god peiling må bare gi noen anbefalinger i front og til å ha i veggenbak+diskant.

 #81864  av @lpher
 
ScadamiCa skrev: Liker bra lyd :) hehe.
Join the club! :D
ScadamiCa skrev:
Har kun høytalere i dashen fremme. 4,25".
Eller 4" som vi kaller det :D Ingen som lager 4,25" :)
ScadamiCa skrev:
Har ikke noe i speilhuset. Eller noe annet, har lett etter.
Man får kjøpt disse dekslene av Toyota....for å feste nye diskanter bak :)
ScadamiCa skrev:
Rockfordene er i lukka kasse.
Thank you! :D
ScadamiCa skrev:
Er vell 400watt max på di. Punch HE serien.
..og 200RMS om jeg ikke husker helt feil? :) MAX-watt er ubrukelig å sammenligne med :)
ScadamiCa skrev:
Har nyeste Alpine 5 kanals forsterker.
Hmmm...hva heter den?
ScadamiCa skrev:
Har jo satt i noen billige sony front høytalere, men vil ha noe bedre.
Takk! :D
ScadamiCa skrev:
Dei i veggene og fremme er bare 13cm, fekk høre at det var 4,25"
Trust me on this :D Du har 4" foran..og 6,5" i baksetet :D

...og i din bil ville jeg kikket på fks disse foran:
http://www.mbquart.com/2003/en_US/produ ... el=RCE+210

..og tilsvarende 6,5" bak: :)
http://www.mbquart.com/2003/en_US/produ ... el=RCE+216

@lpher

 #81883  av ScadamiCa
 
Forsterker er
Alpine MRV-F450
5/4/3 Channel Power Amplifier

Jepp 200watt RMS på RF`ne.

Ikke det at jeg plent skal ha rett, men for noen dager siden når jeg la opp høytalere kabler og singalkabel, så sjekka jeg dei i veggen bak. Og di var akkurat like store som di som var fremme, og di var 13cm. :roll:
Men du hørest egentlig sikrer ut på det enn meg.

Bare lurte på en ting til, har jo kondensator koblet til også, men har det noe å si, merker man noe forskjell?

Og hvor mye koster di settene?

 #81907  av @lpher
 
ScadamiCa skrev: Forsterker er
Alpine MRV-F450
5/4/3 Channel Power Amplifier
Skulle holde til subben og front/rear det :)
ScadamiCa skrev:
Ikke det at jeg plent skal ha rett, men for noen dager siden når jeg la opp høytalere kabler og singalkabel, så sjekka jeg dei i veggen bak. Og di var akkurat like store som di som var fremme, og di var 13cm. :roll:
Men du hørest egentlig sikrer ut på det enn meg.
Det kan jo hende at en av bilens tidligere eiere har montert inn "noe annet" enn det som er originalt da :) Alle mkV Celica (foruten "10 speaker system" eller hva det nå het :)) forlot fabrikken med 4" "dual cone" foran og 6,5" "dual cone" bak..som ga forferdelig lyd :)

Foresten....omtrent "alle" Toyota fra tidlig 80'tall og helt opp til midten av 90'tallet har 4" i dashen...trust me on this...jeg har flere kunder DAGLIG som banner over Toyota's manglende vilje til å tenke på høytalerplassering på bilene sine i denne tidsperioden :D Ser ut til at det løsna litt da Carina E ble lansert faktisk :D

So my question to you would be...har du innebygde plast-kasser på høytalerne både foran og bak? ...eller er disse fjernet?
ScadamiCa skrev:
Bare lurte på en ting til, har jo kondensator koblet til også, men har det noe å si, merker man noe forskjell?
Om du spiller HØYT en gang i balnt så har det nok noe for seg ja :) Men det er nok ikke hva jeg vil kalle en første prioritet på ett anlegg i denne klassen nei :) Men..som sagt...når du først har den...så bruker du den :)
ScadamiCa skrev:
Og hvor mye koster di settene?
Skal se hva jeg får til :)

@lpher

 #81915  av ScadamiCa
 
Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det:p
Men fremme så er det bare å ta ut dashbordet. Løsne 4 skruer så er høytaleren løs.

Bak såg det orginalt ut. Men kan ikke svare deg sikkert hvordan di var festet der.

Angående spiller så har jeg pioneer. Er en med delfiner på som svømmer:p viss det sier deg noe, gidder ikke springe ut å sjekke nå:)

Har ikke peiling jeg, men er forsterkeren og sub`ene noe gode?

Kjøpte det av en kompis jeg:) Har ikke peiling, såg dyrt ut alt sammen, hehe:)

 #81941  av chris
 
ScadamiCa skrev: Angående spiller så har jeg pioneer. Er en med delfiner på som svømmer:p viss det sier deg noe, gidder ikke springe ut å sjekke nå:)
tipper det er en 7400 eller 7600. de er litt kjent for delfinene sine :P
ScadamiCa skrev: Har ikke peiling jeg, men er forsterkeren og sub`ene noe gode?
jeg har Punch HE 10" selv.. to stk..det er nok til å skremme passasjerer i bilen ja :D

 #81964  av @lpher
 
ScadamiCa skrev: Vet ikke helt hvordan jeg kan forklare det:p
Men fremme så er det bare å ta ut dashbordet.
Stemmer :)
ScadamiCa skrev: Løsne 4 skruer så er høytaleren løs.
Yepp :)
ScadamiCa skrev: Bak såg det orginalt ut.
Oki...men satt høytaleren i en plastkasse?
ScadamiCa skrev: Men kan ikke svare deg sikkert hvordan di var festet der.
Eh? :)
ScadamiCa skrev: Angående spiller så har jeg pioneer. Er en med delfiner på som svømmer:p viss det sier deg noe, gidder ikke springe ut å sjekke nå:)
Stemmer som Chris sier at det er Pioneer DEHP7400, 7500 eller 7600 :)
ScadamiCa skrev: Har ikke peiling jeg, men er forsterkeren og sub`ene noe gode?
Yepp...subben er bestselgern vår...i normale prisklasser :) ..og forsterkern der har ikke vi solgt så mange av...MEN...det er en skikkelig pentspillende forsterker som vil trives med front/rear samt HE sub :)
ScadamiCa skrev: Kjøpte det av en kompis jeg:) Har ikke peiling, såg dyrt ut alt sammen, hehe:)
:D Det var ikke billigste sort nei :) Forsterkern har en veil. på 5.990,- og suibben hadde en veil. på 1.790,- :)

@lpher

 #81999  av ScadamiCa
 
Har det noe å si om di er feste i en plast kasse bak?
:roll:

Men viss du vil ha svar, så sier jeg ja:) hehe
Har ikke så lyst å demontere alt igjenn :wink:

 #82036  av @lpher
 
ScadamiCa skrev: Har det noe å si om di er feste i en plast kasse bak?
:roll:
Det har faktisk (nesten) alt å si :D Rett og slett fordi ALLE høytalere uten unntak fungerer optimalt i en lukket kasse med gitt volum...etthvert lite avvik fra denne vil forringe lydkvaliteten...spesielt hørbart i mellombass-området...men det vil også indirekte ødelegge lyden for hele høytaleren :)
Om du ikke har kasse bak der...så vil lydkvaliteten avhenge av hvor tett sele plastsidene i bilen er...og DE er ikke spesielt tette kan jeg love deg :)

Men...for å gjøre det enkelt for deg :) ...om ikke noen har montert ut disse kassene hos deg....så skal de være der :D
ScadamiCa skrev: Men viss du vil ha svar, så sier jeg ja:) hehe
LOL :)
ScadamiCa skrev: Har ikke så lyst å demontere alt igjenn :wink:
Om du bare napper av frontdekslene baki der...så vil du se om de er skrudd i plast eller i en stålramme :)

@lpher

 #82418  av GT_rider
 
@lpher skrev:
ScadamiCa skrev: Forsterker er
Alpine MRV-F450
5/4/3 Channel Power Amplifier
Skulle holde til subben og front/rear det :)

Det kan jo hende at en av bilens tidligere eiere har montert inn "noe annet" enn det som er originalt da :) Alle mkV Celica (foruten "10 speaker system" eller hva det nå het :)) forlot fabrikken med 4" "dual cone" foran og 6,5" "dual cone" bak..som ga forferdelig lyd :)

Foresten....omtrent "alle" Toyota fra tidlig 80'tall og helt opp til midten av 90'tallet har 4" i dashen...trust me on this...jeg har flere kunder DAGLIG som banner over Toyota's manglende vilje til å tenke på høytalerplassering på bilene sine i denne tidsperioden :D Ser ut til at det løsna litt da Carina E ble lansert faktisk :D

So my question to you would be...har du innebygde plast-kasser på høytalerne både foran og bak? ...eller er disse fjernet?
ScadamiCa skrev:
Bare lurte på en ting til, har jo kondensator koblet til også, men har det noe å si, merker man noe forskjell?
Om du spiller HØYT en gang i balnt så har det nok noe for seg ja :) Men det er nok ikke hva jeg vil kalle en første prioritet på ett anlegg i denne klassen nei :) Men..som sagt...når du først har den...så bruker du den :)
ScadamiCa skrev:
Og hvor mye koster di settene?
Skal se hva jeg får til :)

@lpher
Toyota tenkte nok at de som kjøpte en Celica/mr2/supra satte bil og kjøreglede forran stereoanlegg, noe som også vises når man har hatt en slik bil en stund. Såklart tidene forandrer seg, og det burde bilfabrikantene gjøre også. Ser mange som fortsatt sliter med ett lusent oppsett fra fabrikk.

 #82494  av ScadamiCa
 
Har ikke sjekket ennå.
Men hva så om jeg ikke har den kassen?

hehe
Bare lurer:)