Side 1 av 2

Senkesett

Legg innLagt inn:13 jan 2005 13:31
av Rolfis
Var en liten tur hos den lokale bilrekvesitaforhandleren for å sjekke ut litt om senkesett til bilen min. Etter lang leting fant vi ut at de eneste senkefjerene som passet til min Celica (som de hadde) var fra Lesjöfors.. Dette gjelder da en 94'mod 2.0 GT. Noen som vet noe om dette merket?? Pris var ca 2000.-, Tüv papirer og senker 40mm..

Jamex og Inter Alloy hadde kun for 1.8-literen ifølge katalogene..

Legg innLagt inn:13 jan 2005 13:59
av memo
får vel tak i gule koni til din?

Legg innLagt inn:13 jan 2005 14:06
av Kaizern
Spørsmålet er om du skal ha komplett senkesett eller kun senkefjærer?

Legg innLagt inn:13 jan 2005 14:11
av memo
skal han senke 40mm er det "idioti" å ikke kjøpe nye dempere..
30mm er absolutt maks med standard-dempere..

Legg innLagt inn:13 jan 2005 14:11
av Dalan
Hmm... I følge http://www.coximport.com så bruker Eibach de samme fjærene til både MK5 og MK6, utenom GT4..
Så det kan jo tyde på at de Jamex og Inter Alloy fjærene burde passe hvertfall :)
Se selv her: http://www.coximport.com/eibach/toyota.html

Legg innLagt inn:13 jan 2005 16:29
av tojo
Går fint å kjøre med hvilken som helst demper.(bare dem er i god stand)
Fordelen med koni,KYB AGX,TRD osv er at dem kan justere "hardheten"!
Fjæren bør ha litt spenn på seg,slik at den ikke "beveger" seg.
Senker man 40 eller mer er det anbefalt å ha kortere dempere(30-50 Rebound dempere) men dette har dem ikke til Celica. :wink:
Så hvordan løser man dette problemet?
Jo: Skal man senke mer en 40mm,kjøper man coilovers!
:wink: å da har du justerings mulighetene. :wink:
Lesjöfors er helt ok senkefjærer!(kjekt med TUV) er langt ifra alle senkesett på markedet som har det.

Legg innLagt inn:13 jan 2005 17:18
av kennethx
AT200 du har? Da kunne jo TEIN vært ett ( dyrt :lol: :lol: :lol: ) alternativ


http://www.tein.com/ss1damp.html
http://www.tein.com/ti/l36.html


Men det er coilovers da.... :roll:

Legg innLagt inn:13 jan 2005 17:54
av CelicaGT
Har du superstrut oppheng på bilen? Er litt verre å få tak i fjører da.
Toyota har senkefjører på 25-30 mm. Tein har også kun fjører til bilen.
Coilover er jo det beste da :-)

Legg innLagt inn:13 jan 2005 23:19
av Rolfis
CelicaGT skrev:Har du superstrut oppheng på bilen?
Hmm. Ja den kommer med 2 forkskjellige frontoppheng GT'n ja.. Er sannelig ikke sikker på om det er Superstrut eller McPhearson fremme.. Er det noen måte å se det på uten å ha noen mekanikker å se på den?:roll:
AT200 du har?
Nei, er ST202
Lesjöfors er helt ok senkefjærer!(kjekt med TUV) er langt ifra alle senkesett på markedet som har det
Tüv papirer er et must.

Legg innLagt inn:14 jan 2005 06:47
av CelicaDeath
vil du ha et tips fra en som har senka bilen 40 mm, IKKE GJØR DET!!!!!!!!!!

Jeg mener helt seriøst. det er snakk om V-stil over dumper som er til vanlig GREIE å kjøre over....det er ikke anbefalt....ødela potta mi på det, det ødelegger understellet....du kan være forsiktig....men på vintertider, med en isklump i veien....da angrer du rimelig.....ny snø....skraper i hele understellet, ikke gjør det....25-30 holder i MASSE vis-

Legg innLagt inn:14 jan 2005 08:21
av Dalan
Rolfis skrev:Hmm. Ja den kommer med 2 forkskjellige frontoppheng GT'n ja.. Er sannelig ikke sikker på om det er Superstrut eller McPhearson fremme.. Er det noen måte å se det på uten å ha noen mekanikker å se på den?:roll:
En måte å se det på er om demperene dine går 'inni' fjæra, eller ikke.
Går den inni fjæra, eller kanskje det er lettere å forstå 'om fjæra går utenpå demperen' så er det McPherson :)

Legg innLagt inn:14 jan 2005 10:59
av celicat23
Regner med det er 6 generasjon celica det her? (har ikke satt meg inn i alle modell kodene, så får unnskylde hvis jeg tar feil...)

Hadde en før, og kjøpte senkefjærer fra toyota. Er 99.99% at det var 40mm senking. Satte på det + 18" felger, og det var helt ok. Ikke noe problem som helst. Hvis du skraper nedi fartsdumper med 40mm senking så er det kun fordi du har noen pysefelger eller ikke kan kjøre bil ;-)

Legg innLagt inn:24 jan 2005 23:24
av Rolfis
Dalan skrev: En måte å se det på er om demperene dine går 'inni' fjæra, eller ikke.
Går den inni fjæra, eller kanskje det er lettere å forstå 'om fjæra går utenpå demperen' så er det McPherson :)
Så litt på frontopphenget her en dag. Det jeg så var det som så ut som en vanlig fjør som gikk utenpå demperen med god klaring mellom demper og fjær... Har søkt litt på superstrut på google, og har fått opp noen bilder der fjæra ser ganske liten ut og sitter veldig "tett" på demperen (se bilde under)... Trekker jeg riktig konklusjon om jeg tror jeg har McPhaerson fremme?? Det ligner ihvertfall ikke på det som er på bildet :?

Legg innLagt inn:25 jan 2005 00:01
av CelicaGT
Visst du bøyer deg ned til hjulet og ser under med skjermen kan du sjå noke som ser ut som ei bærekule,det er den øvre kula på superstrut opphenget. Visst du ser under bilen kan du sjå 2 nedre bærearmer.
Dårlig forklart...... :?

Legg innLagt inn:13 feb 2005 11:29
av richeros
Hadde vært mulig med en liten oppsumering på tampen?

Hvilke muligheter er det i det hele tatt? og vet noen hva som anbefales av produsentene til div senkefjærer? Hva har dere på bilene?

Jeg har planer om å kjøpe eibach sine og på deres side under celica 94mod. står det følgende:

Shock absorbers - if the standard shock absorbers are not fully operative anymore and their efficiency has worn off considerably, we strongly recommend to replace those by new standard shock absorbers or by sports shock absorbers.

The combination of Pro-Kit, respectively Sportline, with optimal standard dampers is a technically good solution.