Side 1 av 2

GT-FOUR/WRC

Legg innLagt inn:31 jan 2005 13:42
av ST205RR
Har prøvd å komme til bunns i forskjellen på GT-FOUR / WRC så jeg sente denne mailen til TRD Japan...



Hello, i have a Celica ST205 GT-FOUR 94 mod, and i wonder on this......
there is a WRC/gr A modell of this car made for rally but some of them is sold for the road use
what is the differens on thise 2 cars ???
we know that the WRC modell have : orginal hi rear wing, antilagg, bonnet list and water spray
on both cars the turbo,camshaft,ECU,short block.... have the same part number, but the intercooler assy dont
so is there a horse power, weight or intercooler differens ?
do the Japan cars have more power ?



Og dette er hva di svarte....




Dear Mr Tommy

Thank you for your e-mail.

The difference are body parts only,and this is for both LHD and RHD ST205 GT-FOUR's


Body : big rear wing,hood air scoop,antilagg and water spray system (for the WRC cars)
Weight : almost the same (depending on extra equipment)
Engine : Same (Same Power)
Brake : Same
T/M : Same


The only difference of the intercooler is the pipes to install misfiring system for Rally
Of cause the vehicle do not have the system, the piping only

The WRC modell have som ekstra piping,wiering and a bigger washer tank for water spray system, this for homologation regulations

That's all!!



Regards TRD

Legg innLagt inn:31 jan 2005 14:25
av CelicaTurbo
stemmer som det skrives, det er så godt som ingen forskjeller på WRC og vanlig ST205.. Søker du på forumet her har det vært diskutert tidligere og da har jeg linket til en side som lister opp de forskjellene som er der. I tillegg om du søker på gt4oc.net (britisk klubb så mye erfaring med st205) så har dette blitt spurt om mange ganger på forumet der før ;)

Men, kjekt med et offisiellt svar i det minste :)

Legg innLagt inn:31 jan 2005 14:50
av sindrejl
rett og slett at wrc er klargjort for rally.. morro :)

Legg innLagt inn:01 feb 2005 12:07
av CelicaTurbo
ja, på et vis. Den har enkelte komponenter pga reglene i rally, men antilag osv er umulig å aktivere med mindre man legger opp eget ledningsnett og kontrollerer det med en datasprut. Som det står i brevet så er det kun rørene som er tilkoblet, det er ikke wiring lagt opp og orginal ECU har ingen formening om hva det der er for noe ;) Vannspruten på intercoolerens radiator derimot er nok ganske enkelt å koble opp med hjelp av en trykkaktivert switch :)

Legg innLagt inn:01 feb 2005 12:30
av GT4 CS
Med andre ord kan vi med fordel montere vannsprut til ic radiator på carlosen også?

Legg innLagt inn:01 feb 2005 12:40
av CelicaTurbo
Ja det er ihvertfall mange briter som gjør dette, og Impreza STI har jo dette som standard (på sin luftkjølte IC). Men, må bruke dyser med en fin dush da.. om dusjen er for grov så vil IC bli dekket av vannet og dette fungerer mer isolerende enn kjølende. Selve kjøleeffekten kommer jo av at vannet fordamper på radiatorens overflate, ikke pga at vannet er kaldt.

Legg innLagt inn:01 feb 2005 13:06
av kennethx
Når jeg hadde av frontfangeren på CS'en min oppdaget jeg....DYSER! Så det ser jo ut som CS'en har det montert originalt, men er ikke koblet opp...

Legg innLagt inn:01 feb 2005 13:09
av Tor
kennethx skrev:Når jeg hadde av frontfangeren på CS'en min oppdaget jeg....DYSER! Så det ser jo ut som CS'en har det montert originalt, men er ikke koblet opp...
Dette må da sjekkes, jeg skal ned og puske litt med bilen min nå. Driver og nøster opp i gamle kabler og div ledninger som tidligere eiere har tulla med. :)

Legg innLagt inn:01 feb 2005 13:45
av GT4 CS
kennethx skrev:Når jeg hadde av frontfangeren på CS'en min oppdaget jeg....DYSER! Så det ser jo ut som CS'en har det montert originalt, men er ikke koblet opp...
Tok herren bilder? Sitter det dyser her orginalt vet jeg hva som venter bilen i gave

Legg innLagt inn:01 feb 2005 18:00
av megetlei
Jepp. På CS'n er det dyser orginalt foran IC radiator :D

megetlei

Legg innLagt inn:02 feb 2005 00:12
av Tor
megetlei skrev:Jepp. På CS'n er det dyser orginalt foran IC radiator :D

megetlei
Dette høres da intrisant ut, er det ikke noen av de eminente CS mekanikerene her inne som har opdaget dette da?

Legg innLagt inn:02 feb 2005 00:53
av CelicaTurbo
Jeg har også hørt at det skal være montert opp dyser for waterspray på CS men jeg har aldri fått det verifisert tidligere. Jeg er derimot usikker på om pumpe osv er montert noe sted men det er nå ikke vanskelig å koble til og wire opp selv heller.

Men men, til postens orginale tema: Dette er første gang jeg ser et offisiellt svar på forskjellene mellom WRC og vanlig ST205 og det er fint å få det svart på hvitt istedenfor løse synsinger fra andre på internet :)

Legg innLagt inn:02 feb 2005 01:44
av GT4 CS
Tor skrev:
megetlei skrev:Jepp. På CS'n er det dyser orginalt foran IC radiator :D

megetlei
Dette høres da intrisant ut, er det ikke noen av de eminente CS mekanikerene her inne som har opdaget dette da?
Forskes ut idag tidlig for min del, her skal det sjekkes ut hva som sitter der, aldri nappet av hele fangeren før så ikke sett noe til det. Noen som vet om det sitter flere kule ting på bila vi ikke viste om

Legg innLagt inn:02 feb 2005 12:10
av kennethx
Jeg postet nå for LEEEEENGE siden at jeg oppdaget dysene på bilen vår, men kremt....

Har ikke sjekket om de er koblet til pumpe nei.

Legg innLagt inn:02 feb 2005 12:47
av GT4 CS
Hvor sitter disse dysene? Fant ikke i farta jeg. Men nå tok jeg kunn av dekselet over radiatorene og lyste nedi mellom der. Fint om mr kennethx kommer med en utfyllende forklaring her :)
Eller må man kansje ta av fronten får og se dysene?

Kan man bruke vindus spyler tanken tro? Til og fore dysene med vann eller flytende nitrogen hehe. Det siste var ikke så seriøst ment :) Burde jo være mulig og mekke på noen t-stykker fra slangen til lyktespylerne og få kjørt vann ned til dysene? Bare en tanke her