TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÅDEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #465347  av CelicaTurbo
 
Selv om forumet ikke er like aktivt som det en gang var, så er det for mye historisk gull gjennom over 20 år til at man kan legge det ned :D

Kanskje jeg bør endre brukernavnet mitt nå, siden det er minst 15 år siden jeg byttet tilbake igjen til MR2 :)
 #465348  av Makk
 
Ja første side i denne tråden starter jo veldig bra.

Og så kommer det litt parterapi noen sider etter det og slik går nu dagan.

Lurer på hvordan hun der søstra ser ut idag :lol:

Re:

 #465349  av ArildM
 
2r-e-rik skrev: 08 feb 2005 20:30
sw20 skrev:får legge ut dette e da!!!! :mrgreen:
søstra mi.... no blir ho bli 8)
hey hey... hvor gammel er søstra di a???
Kan informere 2r-e-rik om at ho i alle fall er gammel nok nå :lol:
Kanskje det ble en hemmelig TS-ogn lovestory? :mrgreen:
 #465350  av ArildM
 
Vi lever i trua på at TS-ogn tåler tidens tann, og lever over, der andre plattformer dør ut? Vi har levd over både Nettby, Fettnerd, Google Plus og Myspace. Hvorfor ikke FB og TokTik også :lol:
 #465373  av ArildM
 
Kramer fikk høre dette: Hvis én ledning er ødelagt, må hele nettet byttes. Noe annet hadde ikke mekanikeren anledning til å gjøre.

Og prisen? 56.085 kroner.
https://www.motor.no/aktuelt/pris-for-a ... -kr/243420

Samme fyren her, men han valgte å bytte ut hele lednignsnettet til bilen, fordi EN lyktespyler ikke funket :lol: Er det ikke bare å hente strøm fra den andre i verste fall? Og det er vel det mye av dette går i. Folk har ikke peiling, og betaler "gledelig" 50k for å reparere en 10-12 år gammel bil som er verdt 100k på en god dag :roll:
 #465374  av Makk
 
Sist gang jeg var på kontroll med en beater så sa dem at lyktespyler skal virke om den er påmontert.

Så jeg tok hammeren fra verktøyskapet hans å smadret den av bilen på begge sider.

Godkjent :lol: :lol:
 #465375  av ArildM
 
Tenkte noe ala samme løsning jeg også 😂
 #465419  av ArildM
 
https://www.tv2.no/broom/full-oversikt- ... /15616836/
E10 bensin er godkjent for bruk i alle europeiske Toyota bensinmodeller produsert etter januar 1998, unntatt:
- Avensis 2,0 med motor 1AZ-FSE produsert mellom juli 2000 og oktober 2008
- Avensis 2,4 med motor 2AZ-FSE produsert mellom juni 2003 og oktober 2008.

Lexus:

E10 bensin er godkjent for bruk i alle europeiske Lexus bensinmodeller produsert etter januar 1998, unntatt:

- IS250 2,5 V6 motor 4GR-FSE produsert mellom august 2005 og september 2007
- GS300 3,0 V6 motor 3GR-FSE produsert mellom januar 2005 og september 2007
- LS460 V8 motor 1UR-FSE produsert mellom august 2006 og september 2007.

Pussig at akkurat avensis med den motoren ikke skal tåle e10 bensin? Begge ravene våre har samme motoren, og der går det greit? Vil E10 vs E5 bensin være mer bankefast siden det er høyere innhold av etanol?

Og hvis 95 oktan da er reelt oktantall, er det da en "dårligere" bensin som er tilsatt 10% etanol for å oppnå 95 oktan?
Altså feks en 92oktan bensin tilsatt 10% etanol slik at samlet oktantall blir 95? Eller er jeg på bærtur?
 #465420  av ArildM
 
Ref: https://www.osti.gov/servlets/purl/1111670
To investigate this, a second fuel, termed E10 in
this article, was created by blending 10% by volume of pure ethanol with the AKI-87 gasoline used
for the studies presented above. Based on an AKI or 99.5 for ethanol, we estimate the AKI of the
E10 to be 88.1, which falls between regular and mid-grade pump gasolines sold in the U.S.
Så å tilføre 10% etanol øker oktanratingen fra 87 til 88.1
"With this strong similarity between neat ethanol and gasoline, virtually no change in
performance would be expected with E10 compared to gasoline for these naturally aspirated
conditions."
E10 har heller ingen merkbar effekt for NA motorer i følge studien ovenfor.
"The reduced autoignition reactivity of E10 compared to gasoline for boosted HCCI has significant
advantages for increasing the thermal efficiency, as described above."
"As indicated by the intake-O2 percentages in Fig. 9, E10 is considerably less reactive than gasoline
at these boosted conditions. As can be seen, the left-most E10 data point has zero EGR, i.e. 20.94%
O2 , while gasoline requires enough EGR to reduce the intake O2 to 16.5% for this m. This
difference is consistent over the m range. With these lower EGR levels, the  of the charge mixture
is higher for E10, resulting in higher thermal efficiencies as shown in the figure. Note that the
CA50s (not shown) are similar for the two fuels, so this does not significantly affect the efficiency.
For these conditions, E10 provides an improvement of about 0.4 thermal-efficiency percentage units
(i.e. a fuel economy improvement of about 0.9%)."
Så E10 er mer bankefast enn ren bensin, og øker motorens termiske effektivitet marginalt. Trolig fordi etanol senker temperaturen?

Så for å svare meg selv ( :lol: ) E10 er helt finfint for de aller fleste motorer. Om noe skal den i turbomotorer fungere marginalt bedre.
 #465421  av Makk
 
Ikke bruk de der som kilder ivertfall, en stat som skal pushe klima og deres klakkører i media? (TV2)

Etanol trekker til seg fukt, super bad spesielt på hobbybiler som står masse, og det fungerer veldig tørkende (tenk bremserens), spray det på en gummislange så skal du se hva som skjer med den, samme gjør etanol.

Etanol er også korrosivt, tenk deg om du hadde blandet ti prosent vann i tanken din :D

tl;dr på beatern å molotov cocktailen din kan du fylle driten, bruk V-Power på hobby eller luksusdyret.
 #465422  av magnesmurf
 
I tillegg øker e10 forbruket vesentlig. Sammenlignet med etanolfri bensin kan forksjellen være opp mot 10% økning i forburk.
Når 98 koster 5% mer enn e10 er det en no brainer :wink:
 #465423  av ArildM
 
Oi, takker for svar! :D
Skjønner at det kan være ødeleggende for slanger, er vel derfor det er mye skepsis rundt det.

Har du sjekket forbrukstallene du oppgir? Høres mye ut.
Blir overrasket om feks IS300h bruker 10% mindre bensin om du fyller 98oktan uten etanol.
 #465424  av ArildM
 
Men ang etanol og at den tiltrekker seg fukt, er du sikker på dette?
""Ethanol attracts water out of the air."

That's a very common myth. It's actually a downright lie. Does ethanol absorb water? Yes. Is it a hydrogen bond? Yes. Does it attract it out of the "air"? No.

Saying ethanol pulls out water from the air is trying to pin a trait to ethanol that does not exist. That phrasing is used by over the counter fuel additive companies in hopes it will scare you into buying their magic products. They're using fear propaganda to trick you. Ethanol absorbs any added/existing moisture or condensation inside of a fuel tank. It's simple chemistry. However, this is a GOOD trait. It will help remove that moisture! Remember the days of HEET and other "drygas" remedies? Water in fuel systems in cold winters is a bad mix. So companies made HEET, which is a bottle of alcohol. This absorbed the moisture, kept it from freezing, and carried the bonded water out of the system for good. But wait, those same companies say that alcohol (ethanol) pulls water out of the air, right? If that were true, how are they selling alcohol as HEET to remove water? Here's the deal friends: if alcohol caused water issues you couldn't use alcohol to get rid of the water.

Case closed. Finished. Done. Stop bringing it up. You're now armed with the knowledge to put that claim in its place."
https://www.facebook.com/e85outpost/pho ... 35317860/
Myth #2: E10 attracts water, so it's important to install a water separator to prevent the water reaching the engine

Mercury Marine, which recently hosted a Webinar on ethanol myths, noted that ethanol does not "grab water molecules out of the air." It is hydrophilic, which means ethanol holds water. With regular gasoline (E0) as well at E10, the primary cause of water collecting in tanks is condensation on tank walls. But unlike E0, which can absorb almost no moisture, E10 can hold up to half of one percent of water by volume, and the water molecules will dissolve in the fuel. The "solubilized" water will bypass the water separator and burn harmlessly through the engine. Only if phase separation were to occur would a water separator do its job, but by then the fuel itself would be the problem. The phase-separated water/ethanol mixture would settle on the bottom of the tank near the fuel pick-up and would quickly stall out or even damage your engine. And because ethanol is used to boost octane, the remaining (low-octane) gasoline at the top of the tank would also have the potential to damage your engine.

Note, however, that a fuel filter (10-micron) is essential to keep gunk from reaching your engine. Ethanol is a solvent that dissolves resins, rust, and dirt that have accumulated on older tank walls. Especially when you first make the transition to E10, it's important to carry spare filters and a galvanized bucket to store used filters prior to disposal. Even in new engines and tanks, E10 will sometimes form a mysterious gooey substance that will also clog filters. Richard Kolb, the manager of Emissions and Regulations for Volvo Penta, believes the goo is caused by water mixing with one or more of the 108 approved compounds that can be used in gasoline. These compounds vary among suppliers, so one solution is to change to a different brand of gasoline. Another is to use carburetor cleaner, which he says has sometimes remedied the problem.

https://www.boatus.com/expert-advice/ex ... -clarified

Hvis etanol er så skadelig, hvorfor konverterer mange tunere bilene til å gå på ren E85?
 #465425  av Makk
 
Søk på Hygroscopic Etanol.

Samme property som bremsevæske mao.

Og ren etanol racere krever mye mer prepping av saker å ting enn vanlige biler, pumpa må blant annet være etanol-safe.
  • 1
  • 1126
  • 1127
  • 1128
  • 1129
  • 1130
  • 1138