TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • DEN STORE OFF TOPIC TRÅDEN!

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #465426  av ArildM
 
Korrekt ang høyere forbruk ser det ut til. Dog kanskje ikke opp mot 10%?
Kommer vel an på bilen/motoren.
Ref her:
https://axleaddict.com/cars/does-ethano ... as-mileage
The Bottom Line

My experiment showed that using ethanol-enhanced E10 fuel instead of the ethanol-free PureMax reduced my MPG by 6.2%, from 25.8 to 24.2 miles per gallon. However, because of its higher cost, the PureMax actually delivered 4.4% less MPD than the E10, 7.01 versus 7.33 miles per dollar, and turned out to be the worse choice from a cost perspective.

This financial benefit, however, depends on the price difference between the two grades. As the pure gasoline price approaches the E10 cost, a crossover point is reached where it actually becomes the better value in terms of MPD. With the results of this study, I came up with a guideline called “The 20 Cents Rule” that is easy to remember. It states that if the ethanol-free option costs 20 cents or more per gallon than the E10, then go with the E10, but if the difference is less than 20 cents then pure gas is the better value.

The other thing I learned is that you can't always believe what you read in advertisements. Since the pure gas delivered only a 7% increase in MPG instead of the "up to 25%" written on the banner. However, because of the lower overall cost of the ethanol enhanced E10 the ethanol does appear to provide a financial "enhancement" to the consumer.
Ser ut til at han gikk ganske grundig til verks med sin Subaru, og opplevde 7% forbedring i drivstoff-forbruk med ren bensin. Så her må man som Magne sier vurdere kostnad på E10 95bensin vs ren 98bensin for daglig bruk.
For min del er ikke 98 bensin lokalt tilgjengelig, så må kjøre 10 mil ekstra for å fylle det i så fall.
 #465427  av ArildM
 
Makk:
Var akkurat det jeg gjorde, som nevnt i linken jeg fant fra Mercury som er en relativt greit kjent båtmotorprodusent(?):
"But unlike E0, which can absorb almost no moisture, E10 can hold up to half of one percent of water by volume, and the water molecules will dissolve in the fuel. The "solubilized" water will bypass the water separator and burn harmlessly through the engine. "

Fyller du grombilen med E10 bensin før du lagrer den trekker den ikke automatisk tanken full av vann over vinteren. Kondens i tanken kommer som et resultat av temperatursvigninger og at fuktigheten i luften i tanken kan omdannes til vann og dermed havner i tanken. E5 / E10 har da den fordelen at nevnte vann løses opp i drivstoffet og forbrennes sammen med Etanol/bensinblandingen. Vanlig bensin gjør ikke dette, og fuktigheten blir liggende igjen i tanken. Er vel mulig derfor kondens i drivstofftank er nærmest et glemt kapittel i dag? Trolig med mer effektive luftesystemer selvfølgelig.

Igjen, mulig jeg er på bærtur, men bare morsomt å lese og høre hva dere tenker.
 #465428  av Makk
 
https://communications.mercurymarine.co ... %20V18.pdf

Hvilken agenda tror du dem har ? :lol:

George Orwells beskrivelse av "newspeak" passer bra her.

Dem produserer liksom bare 2 og 4 takts småmotorer som ikke akkurat klarer å varme opp en katalysator nok til å gjøre noe som helst :D

Det du har her, er et globalt kompani, som er helt i seng med narrativet.

dvs, globalister... Og dem skal skytes på åpen gate i min nye verdensregjering 8)

VI er OGSÅ "klimanøytrale" !!!! Får liksom bare en hel europalle med 15 kilo papp og emballasje for 1x 5 liter dunk med girolje sendt på fly fra Tyskland dagen før.................
 #465429  av ArildM
 
Blir spennende når alt på internett skal gjennomsøkes for hatprat, du har i alle fall din del med drøye uttalelser :lol:
Er mye jeg ikke er enig i når det gjelder samfunnet, men at hele verden lyver til oss, njaaa.
Mulig jeg har glemt å ta på aluminiumshatten min og hjernen min er kokt som en årsak av akkurat det.

Men de fysiske egenskapene til etanol tviler jeg litt på staten gidder å lyve til oss om.

Det de dog skjuler fint under en stol er jo at verdifull dyrket mark brukes til kornproduksjon som skal lage sprit/etanol som igjen vi skal ha på våre tanker. Om man ser på totalregnestykket for tapt matproduksjon, utslipp i forbindelse med produksjon og transport og den særdeles betenkelig lille miljøgevinsten vi snakker om så er det dermot noe som kan minne om grønnvasking. Så akkurat der skal jeg gå med på at etanol/biodrivstoff er en stor stor vits :D

Hvorvidt våre biler derimot tar direkte skade av E10 vs dagens E5 der tviler jeg litt. Men mulig jeg bare er dum og naiv.
Har forresten fylt E10 besin uten å vite det, har tanket i sverige til 19kr litern noen ganger og de har solgt E10 siden 2021. Kan ikke si at Rav4n går noe merkbart dårligere, eller bruker merkbart mer bensin. Den er kjedelig og drikker 0,7-0,8 uansett ser det ut som :lol:
 #465432  av Makk
 
Har du ikke stilt ett eneste spørsmål til det du blir fortalt de siste 3 år? :lol: Dem blir jo avkledd en etter en!

Er det innafor å ha ledende politikere eller ledere for diverse ABC institusjoner som går ut offentlig, gjerne på facebook å skriver vi skal alle holde kjeft å skamme oss og at vi bare er fortapte konspirasjonsteoretikere ?

For å si det sånn.

Det begynner å bli VELDIG BRA med mye "konspirasjonsteorier" som nå har vist seg være sanne, med tilhørende bortforklaringer i VG & friends.

Staten lyver til deg om absolutt alt, om dem forteller deg at ting A er bra, så skal du undersøke om det faktisk er noe, og heller vurdere ting B.

Om dem skjeller ut folk som istedenfor velger ting B, da VET DU at du har truffet spikeren på huet......

Og du er nødt til å ta med folk som meg, og det er ikke bare meg, vi er en hel haug med folk som IKKE liker å bli fortalt av feite mager i glasshus med fancy dresser som har sugd kuk, slikket rævhål eller bare brukt sin familie oppover i systemet...

Fyll E10 på bilen din du, jeg har alltid fylt V-power fordi det er en mye bedre bensin, om driten ødelegger noe for deg så får du gråte litt på puta og husker på hva jeg sier, det har vært nok ting nå som er fremstilt som "konspirasjon" som har vist seg å være det groveste av alvor.
 #465433  av ArildM
 
"Dere" (beklager generaliseringen av konspirasjonsteorister og tilhørende menigheter) later til å ha et ganske trist tankesett. Må være ganske leit å se på seg selv som marginalisert og ensom om å skjønne den hele og fulle sanheten.

Men i "deres" verden (beklager generaliseringen) så er dere jo de opplyste og de som kjenner sannheten.

Det tristeste med internett og kulturen som har vokst frem i de siste årene er de store motpolene som har oppstått. Enten er du med oss eller så er du fanden meg så totalt blåst at du definitivt er mot oss :lol:

Og som sådan har "dere" all deres rett til å holde på slik.
Men for min del er det bare trist å ha et så negativt syn på verden.

Forskjell på være naiv, vs å ha en positiv innstilling til verden.
Men denne diskusjonen hadde vi når du påsto at 8 av 10 nordmenn ville dø som følge av å ha tatt coronavaksine, igjen beklager generaliseringen :lol: Så langt kan jeg ikke se at noe av det som "dere" fremstiller er sant, men igjen "deres" valg, bare et trist verdenssyn for min del :)
 #465442  av magnesmurf
 
ArildM skrev: 28 mar 2023 17:34 Makk:
Var akkurat det jeg gjorde, som nevnt i linken jeg fant fra Mercury som er en relativt greit kjent båtmotorprodusent(?):
"But unlike E0, which can absorb almost no moisture, E10 can hold up to half of one percent of water by volume, and the water molecules will dissolve in the fuel. The "solubilized" water will bypass the water separator and burn harmlessly through the engine. "

Fyller du grombilen med E10 bensin før du lagrer den trekker den ikke automatisk tanken full av vann over vinteren. Kondens i tanken kommer som et resultat av temperatursvigninger og at fuktigheten i luften i tanken kan omdannes til vann og dermed havner i tanken. E5 / E10 har da den fordelen at nevnte vann løses opp i drivstoffet og forbrennes sammen med Etanol/bensinblandingen. Vanlig bensin gjør ikke dette, og fuktigheten blir liggende igjen i tanken. Er vel mulig derfor kondens i drivstofftank er nærmest et glemt kapittel i dag? Trolig med mer effektive luftesystemer selvfølgelig.

Igjen, mulig jeg er på bærtur, men bare morsomt å lese og høre hva dere tenker.
Prøv å fyll vanlig 95 e10 på gressklipper eller snøfres, så lar du den stå i 6mnd på lager. Deretter ser du om du får liv i den når du skal starte, hvor lett den lar seg starte, og hvor reint den går når du har fått liv i den ;)
Så gjentar du samme med alkylatbensin.
 #465444  av ArildM
 
Mulig dere har helt korrekt, skal ikke si noe annet, for det er forskjell på teori og praksis :)
Vi får vel se til neste år da, om snøfresen starter like bastant som vanlig :D Evt om den tar fyr fordi alle slangene er spist opp fra innsiden og ut :lol: :roll:
Blir mange husbranner/garasjebranner i miljøets navn fremover da :shock:
 #465448  av magnesmurf
 
ArildM skrev: 29 mar 2023 20:36 Mulig dere har helt korrekt, skal ikke si noe annet, for det er forskjell på teori og praksis :)
Vi får vel se til neste år da, om snøfresen starter like bastant som vanlig :D Evt om den tar fyr fordi alle slangene er spist opp fra innsiden og ut :lol: :roll:
Blir mange husbranner/garasjebranner i miljøets navn fremover da :shock:
Erfaringen min med nåværende 95 e5, var at snøfres og gressklipper ikke lot seg starte etter 6mnd. Etter mye knot og rensing av forgassere ble det start til slutt, og da gikk motor ujevnt og fusket. Mest trolig pga avleringer i dysene på forgasser fra innblandet bioetanol. Hvis du har sett en bil gå på e85 ser du en rosa type avleiring som setter seg i drivstoffsystemet. Derfor man må ha godkjent pumpe, slanger og dyser for e85.
Etter jeg gikk over til alkylatbensin forsvant alle problemene jeg har hatt med både gressklipper og snøfres. Så kun moderne bruksbiler som får 95e10 her i gården. Og hvis forbruk øker mer enn prisen på 98, så blir det 98 på alt fremover :wink:
 #465450  av celicat23
 
ArildM skrev: 29 mar 2023 20:36 Mulig dere har helt korrekt, skal ikke si noe annet, for det er forskjell på teori og praksis :)
Vi får vel se til neste år da, om snøfresen starter like bastant som vanlig :D Evt om den tar fyr fordi alle slangene er spist opp fra innsiden og ut :lol: :roll:
Blir mange husbranner/garasjebranner i miljøets navn fremover da :shock:
Halvveis relevant?
https://www.audi.se/se/web/sv/customer- ... medel.html
Vissa äldre Audi-modeller kan inte tankas med E10 enligt nedanstående lista. Rent tekniskt innebär det att vid långsiktigt användande av E10 kan vissa gummi- och plastdetaljer som kommer i kontakt med bränslet att brytas ned.

Angående E85 og biler som står lenge, se sånn fra 13:00 ut i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=oPZLrKUj5do

Når turbo quattro'n tas ut for sommeren så blir det fylt kun 98 i vertfall. E10 høres litt sånn "dette er noe skvip som er på grensa til å skade, men siden vi kan bruke miljø som unskyldning så er vi villige til at du må ta den risikoen".
 #465453  av ArildM
 
Vel, hvis det er slik at E5/E10 tar med seg avleiringer så har det jo til en rensende effekt på hele drivstoffsystemet. Positivt hvis man klarer å dra dritten igjennom uten problemer, negativt om det tetter igjen forgassere etc på gamle biler. Men igjen så har i så fall nevnte motor såpass mye avleiringer at det uansett på ett eller annet punkt var på tide å få renset opp? Om det også kan ta med seg kondens i tank på en fornuftig måte er jo ikke det heller en negativ ting.

E5 (slik jeg ser det) har en del positive bieffekter mtp rensing av system osv, mens E10 mye mer er grønnvasking som ser fint ut på papiret, men i virkeligheten i beste fall har forsvinnende liten effekt for miljøet, kanskje sånn totalt sett faktisk ender ut verre mtp arealet som brukes til å lage etanol. Tenk matproduksjon vs å lage miljøbensin :roll: Og som dere sier, jo høyere andel etanol jo større fare for at det spiser opp plastikk og slanger.

Forresten har jeg fylt E5 bensin på Briggs&Stratton freseren min, den starter i alle fall opp helt fint enn så lenge.


Bare å glede seg til innføringen av E20 og E30. Og til slutt utfasingen av ren bensin.
En langsiktig fin plan for å destruere alle gamle biler fra innsiden og ut?
Dagens konspirasjonsteori :D
 #465455  av Makk
 
Det der er ingen konspirasjonsteori, du kan søke opp hva som er målet med saltede veier for eksempel, noe i duren at vi får en tvungen raskere utskifting av biler.

Og den ekstreme saltingen dem bedriver er særdeles u-miljøvennlig, det skjer ene å alene for ta knekken på bilparken skik du må kjøpe deg ny med grov beskatning på.

F,eks den lokale drikkevannskilden til Ålesud her er så full av faenskapet det er nesten sjøvann, dem bygger rensestasjoner som bare det, men all debqtt om saltingen blir bare kansellert lol.

Follow the money, alltid, tvil er veien til visdom å kunnskap.
 #465456  av ArildM
 
Som du sier salting er meget miljøfientlig.
Om du har sett Exit på NRK så er det jo tydelig at de har fått noen gode inputs fra folkene innenfor finansmiljøet som de har intervjuet om hvor korrupt vindmølleindustrien er.

Så null tvil om at det er mye som er korrupt. Og ingen tegn på at det er på bedringens vei, heller motsatt.
https://www.oxfam.org/en/press-releases ... -two-years
$42 trillion of new wealth was created between December 2019 and December 2021. $26 trillion (63 percent) was captured by the richest 1 percent, while $16 trillion (37 percent) went to the bottom 99 percent.

Men greit å være litt nyansert uansett, selv om mye er fucka så er det ikke det samme som alle er ute etter å ta oss.
Prøver i alle fall selv å se litt mer nyanser enn bare sort og hvitt :)
 #465462  av Makk
 
Hold møkka unna absolutt alt som har forgasser, forgasserdiaframet blir ødelagt og da står en komplisert jobb foran deg mtp få det der justert korrekt igjen på alt som har forgasser.

Dårlig bensin er dødare nummer en på gamle motorsykler for eksempel, eller gammel å gammel, det produseres forgassersykler enda :D

Full tank med V-Power bensin, lagret hele vinteren, starter med ett trykk og par sekunder rotasjon.

Full tank med vanlig bensin, måtte trille den i gang etter hver vinter...... Det er så dårlig holdbarhet på den, og verre blir det når den fylles av alt annet jalla.
 #465465  av magnesmurf
 
ArildM skrev: 30 mar 2023 07:57

Forresten har jeg fylt E5 bensin på Briggs&Stratton freseren min, den starter i alle fall opp helt fint enn så lenge.
Det har jeg også gjort, på toro fresen med briggs&stratton motor.
Det lærte jeg mye av :wink:
Etter en sommer med tanken full av slikt tok det meg 3 tanker med alkylatbensin for å få den til å gå reint igjen.
Og jeg måtte ha fra hverandre forgasseren og blåse den rein med trykkluft.

BTW, e85 og troligvis e10 renser ikke med seg avleiringer. Den produserer avleieringer. Som tetter igjen det meste som ikke er bygget for etanol.
  • 1
  • 1127
  • 1128
  • 1129
  • 1130
  • 1131
  • 1138