Side 1 av 1

Dynamotrøbbel, jording, etc. Noen tips/erfaringer?

Legg innLagt inn:12 feb 2005 23:19
av Dr.Ling
Har hatt en svak, lys pipelyd i venstre satelitthøyttaler en tid nå, faktisk tror jeg den oppstod omtrent samtidig som da jeg fikk installert motorvarmerelementet. Det er en plystrende tone som varierer med gasspådrag, tilstede selv med CD-spiller'n av, og jeg gikk ut ifra at det var dynamostøy. Jeg biller meg inn at jeg har hørt lignende lyd fra motorrommet, men ingen typisk slakk-vifte-lyd.

Forsterkeren er for tiden fremme med jording rett til batteriets minuspol, ca. 40cm ledning. Har ikke lagt opp noen ekstra jordingskabel til CD-spiller, enn det som er fra før i kabelknippet. Har lest noe om jording av motor!! Kan noen forklare?

Uansett, for noen dager siden skulle jeg starte bilen og 4 varsellys ble lysende etter motoren startet og den lyse plystrelyden fra høyttaleren var borte. Hovedlysene var litt svakere enn vanlig, vindusviskerne gikk saktere, og ladeindikatorvisern viser <12V. Alt tydet (og tyder fortsatt) på at dynamoen har tatt kvelden. Det pussige er at dette skjedde etter jeg slapp nøkkelen for tidlig da jeg skulle starte, hvis dere skjønner hva jeg mener, men det skulle vel ikke ha noe å si.

Dynamoen virket å våkne til liv igjen igår, av seg selv, men nå er det på samme viset. Batteriet har ikke fått tid til å tømme seg, da jeg kun kjører korte strekninger uten stopp, og har DEFA batterilader som er plugget i hele tiden.

Det er utrolig vrient å komme til dynamoen ser det ut som, ihvertfall for en som er livredd motorer, og som ikke har mulighet for å komme til undenifra. Jeg ser at dynamoreima går, men jeg har ikke kommet til med f.eks voltmeter/ammeter.

Jeg kan vel håpe at det bare er børstene som er slitte, eller at det er noe galt med ledningen fra dynamo til batteriet, eller t.o.m. reima. I rep.manualen står det noe om "fusable links" og "fuses", f.eks "ECU-IG", "ALT SENSING" og "AM2", vet ikke om noen har peiling om det kan være sikring som er gått.

Leste at det kan bli >5000kr for å få ny dynamo, så jeg tenkte enten å få den overhalt, få tak i en overhalt brukt en (f.eks fra Fensport, £50), eller høre om noen her har en liggende.

Lang post, sorry, men kansje noen har noen lure tips.

Legg innLagt inn:12 feb 2005 23:57
av Remi
få tak i et voltmeter (måleinstrument) og så måler du på batterie nor bilen går... du skal måle ca 14v +/- vis du måler mindre eller ingenting e dynamoen gåen eller børstene/spennings regulator. men måler du mindre en 14v så må du hive dæ i leitinga altså.

Legg innLagt inn:14 feb 2005 18:20
av Dr.Ling
Vel, dynamoen lagde ihvertfall ikke strøm, så jeg fikk verkstedhjelp idag til å ta den ut og sjekke den. Overrasker vel ingen når jeg sier det var "børstene" som var slitt. Arbeid: 1800,- Deler: 200,-
Case closed.