Side 1 av 1

4A-GZE + girkasse?

Legg innLagt inn:04 apr 2003 11:51
av bose
Jeg har planer om å bytte motor til 4A-GZE (kompressor-matet).Men jeg
lurer på om girkassa blir veldig glad i det?Orginalt er det ca 125hk mens den nye gir ca 190. Må jeg bytte girkasse eller vil den tåle det?
Bensin pumpe bytter jeg iaffal.

Legg innLagt inn:04 apr 2003 17:27
av CelicaTurbo
vel, jeg har ikke prøvd: men har du muligheten så bytt girkassen i tillegg.. den vil uansett være mer pålitelig med høyere effekt enn gamlekassen. En mulighet for at du også må bytte akslinger i så tilfelle..

sikkert en hau av amerikanere som har gjort dette så det finnes nok en del info på internet..

Legg innLagt inn:04 apr 2003 18:46
av Amund
bare motoren får du vel fra 12-13 tusen og oppover. Men skulle ksnakje vurdere 4age 20v også? den er et hårstrå billigere... men det er annen girkasse og drivakslinger på sc'en. sjønt, det er vel samme girkassen som de etter -87 har. c52 tror jeg den heter. mens den før heter c50, og er vist en del svakere.

har fått en pris på 23 lapper, med girkasse, driv akslinger, motorstyring++ alt en trenger for å få denne til å gå i em mk1...

tro det eller ei, men en 7mgte, 3l turbo er faktisk billigere enn en 4agze...

Legg innLagt inn:04 apr 2003 20:45
av TOYPARTS
Amund skrev:bare motoren får du vel fra 12-13 tusen og oppover. Men skulle ksnakje vurdere 4age 20v også? den er et hårstrå billigere... men det er annen girkasse og drivakslinger på sc'en. sjønt, det er vel samme girkassen som de etter -87 har. c52 tror jeg den heter. mens den før heter c50, og er vist en del svakere.

har fått en pris på 23 lapper, med girkasse, driv akslinger, motorstyring++ alt en trenger for å få denne til å gå i em mk1...

tro det eller ei, men en 7mgte, 3l turbo er faktisk billigere enn en 4agze...
7MGTE motor selger vi med HKS ståltoppakning ferdig montert for ca 13000+mva, men da er det jo byttet toppakning og slipt topp og polert blokk

MVH Erik

Gear

Legg innLagt inn:05 apr 2003 19:17
av Bjørn MK1
I bagasjerommet foran er det plassert et dataskilt, ved siden av den saken man kan feste takluka i. På den nederste linja som de tre siste symbolene står navnet på gearkassa. Jeg har C52 kasse på både min 86 og 87mod. Jeg mener å ha lest en plass at det er C52 kasse i kompressorbiler, uten at jeg skal gå god for det.

En link til en 20V i MK1 side.
[http://www.supras.nl/view.php?page=mods ... 0valve.htm][/url]

c52 kasse

Legg innLagt inn:28 apr 2003 23:32
av Kenny
Jeg har også en 86 mod. med c52 kasse..
det er samme kassen som sitter i den kompessormatede 4a-gze.
Mener å ha hørt at den tåler 220-30 hk.
vet ikke om dette stemmer, men...

har snakket med gadbjerg motorinport i danmark, og de sier at 4 age 20v
med 170 hk passer rett oppi mk1, og koster 8500 + moms, og montering på ca 4000 + moms.

Jeg skal til tyskland å hente en 89 mod med defekt motor, og sette den fra meg i danmark et par dager tror jeg..
Men må finne ut om jeg får det godkjent først... tror det er samme bremser å sånn på den kompressor metede, så jeg tror det skal gå greit...

her finner du nesten alt av toyota motorer...
http://www.motorimport.dk/

Legg innLagt inn:29 apr 2003 05:19
av Amund
mener i vert fall at girkassen ble forsterket sent i 87..

så lenge mototrvolumet er 1,6l, og ikke mere enn 160 hk, så blir det godkjent. og den -89 modellen har det oppgraderte bremsene, foresten de samme som på superchargeren, så det skulle gå greit..

men husk, må betale avgifter på alle hestene. pluss at det må vel en del papirer ekstra for den motoren... eller?