Side 1 av 2

MR2 VS RX7

Legg innLagt inn:17 feb 2005 01:40
av FireWalk
http://www.rx7club.com/forum/showthread ... ge=1&pp=15

Satt og leste mye om MR2 VS RX7 på det amerikanske RX7 forumet... logisk nok favoriserer de fleste RX7en. Men nå sammenligner de RX7 1,6 med 255 hk mot en Stock MR2 2.0 med 204 hk og ikke J-spec motoren på 245 hk som det jo burde være LOGISK å sammenligne den med. 204 hk versjonen burde sammenlignes med RX7's 1,3L på 200 hk... Der er noen få fornuftige sjeler med Erfaring hva MR2 anngår som prøver iherdig å forklare litt om J-spec motoren osv.. men de kommer ikke særlig langt... Såvidt jeg husker så veier MR2 og RX7 så å si det samme...

Etter å ha lest posten, er det noen som har noen formeninger om hvem som ligger best ann av en MR2 og en RX7?

Mange sier at RX7 er MYYE bedre biler enn MR2 på alle måter... har til og med en kis her i byen som eier en RX7 1,3 med 200 hk som mener på han skal knuse min 3. gen MR2 med rundt 300 hk.... heh.. Jeg bare ler, men de påstår at MR2en ikke har sjans likevel fordi RX7 motoren er så mye bedre på alle måter... Men nå er det jo et velkjent fenomen at wankelmotorer slites mye fortere og ikke er like politlige selv om de har færre bevegelige deler...

Jeg skjønner meg ikke på disse folka.. 3S-GTE motoren har jo MYE mer dreiemoment enn Wankelmotoren til RX7en.. den krever enormt turtall for å produsere noe moment i det hele tatt..

Noen inspill? formeninger? savner en debatt rundt dette.. lyst å se hvordan den utarter seg på et MR2 Forum og IKKE et RX7 forum... Det er jo to ganske like biler egentlig.. men det er jo logisk at RX7en favoriseres på et RX7 forum... Så fyr løs!

:wink: 8)

Legg innLagt inn:17 feb 2005 09:12
av chris
RX7 er jo dritrå biler, ingen tvil om det. Men jeg foreslår at du lar han med 200 hk prøve seg mot mr2'en din, firewalk :twisted:

Legg innLagt inn:17 feb 2005 10:40
av sindrejl
wankel er rått og gir bra guffe, men alt med måte.. :P De bilene ligger godt på veien også, men kan fremdeles ikke måle seg med en midtstilt motor..

Legg innLagt inn:17 feb 2005 10:48
av jumbo
Skulle tro midtstilt motor burde være et stort fortrinn ja. Og er enig i at sammenligningen var litt søkt... sammenligne noe med vilt ulikt mengde krefter er jo bare tull.

Re: MR2 VS RX7

Legg innLagt inn:17 feb 2005 10:57
av funkes
FireWalk skrev:Men nå sammenligner de RX7 1,6 med 255 hk mot en Stock MR2 2.0 med 204 hk
Det er en 13B motor, altså en 1,3 liter :)

FireWalk skrev: og ikke J-spec motoren på 245 hk som det jo burde være LOGISK å sammenligne den med.
Allerede på tredje innlegget sammenligner de mot j-spec motoren.
the FD would win. i'm very sure of it cause my friend has a j-spec motor in his mr-2 (245hp with ceramic blade/ ball bearing turbo) and his setup was 12psi + catback and all i had was a downpipe+catback and i pretty much roasted him. about 3 car legnths from 10-70
Jeg har ikke noe erfaring med Mr2 turbo i hele tatt, men jeg tror en rx7 skal være kjappere.

Tror ikke den ligger noe dårligere på veien enn en Mr2 heller, selv om MR2'en har midtstilt motor.

Bilde

Legg innLagt inn:17 feb 2005 14:17
av FireWalk
funkes: Ja jeg leste hele tråden, men med en gang noen dro frem J-spec motoren til MR2 så ble det hysteri.. de mente at DEN kan man ikke sammenligne med fordi de var i USA og ikke i JAPAN... Men jeg mener at om man skal sammenligne to biler med ca lik vekt så må man sammenligne de revisjonene som har omtrent like mye effekt. En 2.gen Amerikansk MR2 Turbo med 204 hk mot en RX7 med like mange hk, eller en RX7 med 255 hk mot en J-Spec med 245 hk.. nå sies det også at den orginale turboen på MR2 er meget ineffektiv ved at den fort slutter å puste om den blir presset...

Jeg er ikke i tvil om at jeg kommer til å knuse han fyren som har 200 hk i sin RX7.. ikke har han gjort noen modifikasjoner på den heller, og min er jo blodtrimmet til de grader.. totalt ombygd motor, ny turbo og hele pakka.

De påstår på RX7 forumet at RX7en ligger BEDRE i svinger enn MR2en.. og at den derfor kjører ifra MR2en i svingene... men på MR2.COM står det jo det totalt motsatte.. at MR2ene er RX7 killere i svinger osv.. der RX7en må gi tapt fortsetter MR2ene å gi på..

Så om man tar en J-spec og sammenligner med så blir det litt mer rettferdig tror jeg. og det skal jo ikke mer til enn ny eksos, fjerning av cat og luft filter så blir denne motoren STRAKS mye sintere..

Det hadde vært morsomt å teste de to bilene på bane...

Legg innLagt inn:17 feb 2005 14:54
av FireWalk
Jeg fant forresten den videoen de snakket om... MR2en vinner jo klart... men regner med det var 200 hk vs 200 hk.. Legger ut linken her:

http://www.home.no/firewalk/mr2vsrx7

Legg innLagt inn:17 feb 2005 15:09
av CelicaTurbo
Kjenner lite til RX7 annet enn at jeg har hørt at dem er lette i ræven og har problemer med feste ut av sving, men dem er jo virkelig tøffe da, ihvertfall tidlig 90 og nyere modeller :D

Ellers, det er jo naturlig å sammenligne to biler av omtrent like mye hester, men på det amerikanske forumet ønsker dem vel å teste to biler som er standard og ligger innenfor samme kategori (liten toseter)?

edit: så på videoen og det var jo virkelig utklassing det da men det er vel snakk om den 200hk-modellen ja. Ser jo også at MR2'en har mye bedre feste i starten enn hva RX7 har og det er jo mulig at det er det som i praksis gjør hele forskjellen selv om distansen mellom de to bilene ved målpassering var ganske stor.

edit2: vel, ifølge tallene i videoen hadde de to bilene begge omtrent 250hk så da er nok sammenligningsgrunnlaget mot diskusjonen på det amerikanske forumet i orden. Tallene er tilogmed 10hk i RX7'ens favør.

Legg innLagt inn:17 feb 2005 15:10
av sindrejl
står faktisk 245 mot 255 der..

Legg innLagt inn:17 feb 2005 15:38
av FireWalk
vel da tror jeg egentlig ikke de har så mye mer å komme med... da kan vi trygt si at J-spec MR2 vinner mot RX7en... og da er det vel rimelig å annta at 200 hk MR2 mot 200 hk RX7 også heller til MR2ens favør...

Men det er vel uungålig at folka på RX7 forumet hardbarket hevder at RX7en vinner elegant, mens vi på MR2 forumet mener det motsatte... jeg skjønner bare ikke hvorfor det er så mye "hat" mot MR2 rundt om på de forumene... leste mange andre tråder også, og MR2 ble referert til som pinglebil osv.. kanskje det er litt sjalusi inne i bildet og, ikke vet jeg... Jeg leste jo også noen inlegg av folk som hadde hatt mange forskjellige sportsbiler, og de likte MR2en veldig godt... en sammenlignet faktisk MR2 og NSX, selv om NSX er bedre på alle måter så syntes han MR2en var morsommere å kjøre... det sier jo litt :)

Legg innLagt inn:17 feb 2005 16:15
av _speedy
FireWalk skrev:Jeg fant forresten den videoen de snakket om... MR2en vinner jo klart... men regner med det var 200 hk vs 200 hk.. Legger ut linken her:

http://www.home.no/firewalk/mr2vsrx7
Får ikke den videoen til å funke...Har VLC og DivX..

Legg innLagt inn:17 feb 2005 16:23
av FireWalk
_speedy skrev:
FireWalk skrev:Jeg fant forresten den videoen de snakket om... MR2en vinner jo klart... men regner med det var 200 hk vs 200 hk.. Legger ut linken her:

http://www.home.no/firewalk/mr2vsrx7
Får ikke den videoen til å funke...Har VLC og DivX..
Du trenger denne: Indeo® video 4.4 Decompression Filter

Legg innLagt inn:17 feb 2005 16:30
av _speedy
FireWalk skrev:
_speedy skrev:
FireWalk skrev:Jeg fant forresten den videoen de snakket om... MR2en vinner jo klart... men regner med det var 200 hk vs 200 hk.. Legger ut linken her:

http://www.home.no/firewalk/mr2vsrx7
Får ikke den videoen til å funke...Har VLC og DivX..
Du trenger denne: Indeo® video 4.4 Decompression Filter
Hmm...Sliter litt med å finne den..Link? :mrgreen:

Legg innLagt inn:17 feb 2005 16:38
av Erlend
Er ikke RX7 produsert i bare alumium? Det er iallefall den dyreste produksjonsbilen Mazda noen gang har lagd har jeg hørt.
Men når alt kommer til stykket kommer en bil med MR-layout alltid til å kunne ta en FR-bil (som veier ca det samme) i svingene på asfalt, det er et faktum.
Rettstrekka kan diskuteres, men det er så lett å lage biler som går bra rett frem uansett, det er svingene som er utfordringen (og der moroa ligger ;))

Legg innLagt inn:17 feb 2005 16:43
av Andreazz
Erlend skrev: , men det er så lett å lage biler som går bra rett frem uansett..)
Trur ikke en som driver med litt seriøs dragracing ville ha sakt det..
:lol: :lol: Er nokk av utfordringer der og!! Men seff, trur det ligger mer bak å få til "svingegenskaper" :P