Side 1 av 2

Går ikke sikkerlig, lenge siden start

Legg innLagt inn:19 feb 2005 19:50
av Tor
Skulle starte bilen min iste for en prøvetur. Men den ville ikke starte som normalt. Bilen bakker på ca 800 RPM når jeg holder litt gass på den, slipper jeg gassen stopper den. Får heller ikke rusa motoren for og brenne bensin, som kansje er årsaken?

Hva er kødd her nå da? Er det pluggledningene? Gamle plugger?
Hjeper det bare og ta av pluggene og renske og sjekke de? Kom med tips og triks her da. Kan høres ut som om bilen bare går på 2 eller 3 sylindre også :( Tro om det hjelper og ta den ut på veien og sette den i gear og kjøre litt. Bilen er ikke kjørt med siden Desember.

Legg innLagt inn:19 feb 2005 20:43
av GT_rider
Vet søren ikke hva jeg skal si. Kan være så mangt. Hehe..litt dumt her, men..hadde samme problem på en moped jeg hadde. Funka fint når jeg tok av luftfilteret.
Så tenker på om det kan være feil mellom bensin og luft på ett eller annet vis. Skal jo ikke gå an det heller, siden bilen har stått godt i ro snart 3mnd.
Ville sett over pluggene også. Kanskje rensa de ved behov.. Kondens kanskje..litt kaldt oppe i nord nå..varm bil, og så kan man jo ha det gående.
Hadde det på en bil foreldra mine hade for en del år siden.. varr på hytta, sikkert ned mot 15-20kalde tipper jeg..kaldt ihvertfall. Skulle bort til noen andre som bor der oppe, kom nesten bort til huset, så begynte bilen å fuske, før den stoppa.. Den ville ikke starte, ringte etter Falken, de taua oss ned til lit varmere omgivelser, og dagen etter starta den.
De mente det var kondens en eller annen plass i systemet som gjorde det den gangen. Lenge siden, så jeg husker ikke hvor.
Beste med hele greia var at 2 av onklene mine kom inn med bil, og skulle ta med vår bil på henger hjem igjen. Ene av de satt seg inn på gøy, vrei om, og starta gjorde edn.
Gikk som ei kule etterpå..helt til regreima rauk, og tok alle utenom 2 ventiler :(

Veldig offtopic, men kom på det akkurat nå, og tok det med som en liten historie :oops:
Håper du får skikk på bilen din ihverfall.. Kom nå ihverfall med noen tips jeg, og håper de hjelper deg litt :wink:

Legg innLagt inn:19 feb 2005 20:49
av Mr2stord
skift pluggene og sett på varme der den står, om da er mogleg. La den gå seg god og varm. Også eit tips er å starte bilen minst ein gang i månaden og la den få gå ei stund.

Legg innLagt inn:19 feb 2005 21:27
av GT4 CS
Prøvde du starte bilen flere over langen så plugga dine kan være våte av bensin? Hadde samme problem som deg en gang og da hjalp det og la bilen stå og vile litt.

Legg innLagt inn:19 feb 2005 23:11
av sw20
har vert borti det samme på en t18 gti...

kjinna å det virda som det ikkje var komp. men den starta etter andre forsøket.. fikk da ikkje opp turtall og dersom vvi rørte gassen stoppa den på litt over 13oo hørtees ut som en foodprosessor som jobba med noe stort....

det vi gjorde var at vi starta den åsså kobla vi av bensin tilførselen og lot den renne over i ei bøtte....

når den var gått tom kobla vi sammen slangane såklart... så starta vi den igjenn og da ruska den litt så smalt det i luftfilteret åsså gjikk den bare fint igjenn :D :D :D


høres ut som det e samme problemet her tror det var noen som sa noe om at det var oljen som samla se en plass når dei sto lenge....
og når man da prøvde å starte den igjenn så fikk man ikkje så lett start og den blei lett sur pga for mye ubrent bensin og olje på feil plass...

e ingen motor mann men prøver no å hjelpe så godt e kan :D håpe det ordna se...

Legg innLagt inn:20 feb 2005 02:13
av Amund
om ingentilg av det overnevnte hjelper. sjekk at det er funk i afm... den kan ryke sånn plutselig av og til...

Legg innLagt inn:20 feb 2005 06:08
av Tor
Snakket med onkelen min som er bilmekaniker, han mente det enten var mye ubrent besin som kunne ligge i motoren eller at det var noen pluggledninger som var gåen. Han skulle komme og kikke på bilen på mandag. Skal ta opp pluggene og sjekke de :) Høres ut som at bilen bare går på 2 eller 3 sylindre også. Er det lurt og fjerne alle 4 pluggene og kjøre bilen litt på startmotoren? Så jeg får blåst ut litt benisn og dritt. Kom netopp fra jobb (06.00) så gidda ikke prøve og starte med hensyn til de som sover her hjemme.

Irriterer meg noe så grenseløst det der. Blir liksom litt bekymra over at ting ikke funker som de skal. Men en bil har ikke særlig gott av og stå stille så lenge heller da.

Når jeg prøvde og starte sto en kompis av meg fremme i motoren, han kom borti pluggledningene og fikk strøm i seg, er dette normalt da? Kan det være overslag i ledningene?

Hvor får jeg kjøpt pluggledninger og nye plugger? Noen spessielle ting som skal brukes her? Pluggene er kjørt 11.000 km med siden de ble bytta på Toyota i Tromsø.

Må legge meg nå, skal på jobb om 5 timer :( Driver og bygger om på jobben.

Legg innLagt inn:20 feb 2005 06:09
av Tor
Amund, hva er AFM?

Legg innLagt inn:20 feb 2005 10:51
av tojo
AFM= Air Flow Meter(Luft mengde måler). :wink:

Legg innLagt inn:20 feb 2005 11:19
av Christian
Har du sjekka fordeleren din?
Blir gjerne endel irring og dritt der om den står lenge.

Legg innLagt inn:20 feb 2005 12:01
av Kaizern
Er ikke noe mekaniker, men fordeler og rotor er mitt tips :wink:

Legg innLagt inn:20 feb 2005 13:35
av Gjertsen
mye mulig jeg har en Fordeler Ekstra som skal funke hjemme hos gammern. send meg pm om du vil jeg ska lete!

Legg innLagt inn:20 feb 2005 16:19
av kennethx
Du kan prøve koble ut ledningen på labdasonden hvis alt annet feiler. Hvis den er ødelagt kan det skje rare ting. Men om du kobler den fra bruker den andre inputs i stedet for. Ikke noe varig løsning, men bare for å sjekke om tomgangen blir bedre.

Re: Går ikke sikkerlig, lenge siden start

Legg innLagt inn:20 feb 2005 18:53
av Maverick
Tor skrev:Kan høres ut som om bilen bare går på 2 eller 3 sylindre også :( Tro om det hjelper og ta den ut på veien og sette den i gear og kjøre litt. Bilen er ikke kjørt med siden Desember.
Håper for din del at det ikke er det som nettopp var til meg, innsprøytingsdysa som var gåen. Virkelig ikke billig ..
Ellers går jo samme tipsene om og om igjen, rotor, fordelerlokk, plugger og pluggledninger ..

Oppdater posten når du har funnet ut hva det var da :)

Legg innLagt inn:20 feb 2005 19:24
av GT4 CS
Har fordeler lokk og rotor liggenes om det trengs, så slipper gjertsen og lete :D Men holder en stor knapp på at det er pluggene dine. Slet virkelig med min og og måtte være slemm med bilen og gi litt gass for og få den til og gå.