Side 1 av 1

4A-GE plager og svakheter?

Legg innLagt inn:20 feb 2005 02:57
av Cupe
Hei

jeg vurderer å kjøpe meg en 4a-ge motor å slenge inn i min gammle toyota, ser det finnes utrolig mange slike motorer som har tatt kvelden, så lurer på hva som er den største svakheten?

noen sier skjørtbank, noen sier veiv, noen sier kammene, men hva er egentlig rett? eller er de rett og slett gjennomført dårlige?

hva er i såfall årsakene til at det skjer havari?
mange biler begynner jo å bruke olje pga slitte ventiltettninger og mister oljetrykk, og får derfor råde problemer og slikt, lider disse motorene av noen slike plager?

kjøpe en motor og bytte veivlager og ventil tettninger og slik er jo greit, men hvis motorene lider av skjørtbank og disse lett utvikler dette, må man jo i såfall borre og kjøpe nye stempler, dette blir så dyrt at jeg da nok heller vurderer enn annen type motor å legge penger inn i istedet.

noen som kan fortelle om jeg trygt kan kjøpe en motor og overhalle uten å borre den, og da få en bra motor, eller kan jeg allikevel belage meg på å kunne få skjørtbank?

noen andre ting jeg bør være obs på på disse motorene?

Kom igjen, del deres meninger om denne motoren, jeg trenger info

:lol:

takker for hjelp

Legg innLagt inn:20 feb 2005 11:13
av Mr2stord
eg hadde ein slik motor i ein corolla og ein celica, i Corollaen var da null feil med den. Men i Celicaen som var kjørt over 200, var toppakningen og veiv lager røket. Dette fikset eg for ein ganske liten sum. So etter min opplevelse, so er da ein god motor. Og grei pris på både motor og ting til den.

Legg innLagt inn:20 feb 2005 11:42
av Amund
-86 motor: Problem med stripe i syl nr 3 pga varme. Er en liten feil i kjølesystemet som gjør det. Ellers litt svak blokk, og kutter allerede ved 7600rpm.

-87+ motor: sterkere blokk, samme som på 4agze, og 87+ blir regnet som det eneste utgangspunktet om en skal trimme på en 4age. bedre topp, kutter på 8250rpm.

Ellers er de vel vanlige slitasjeskader som gjelder, ventiltetninger, stempelringer, osv...

4AGE info

Legg innLagt inn:20 feb 2005 13:44
av Cupe
Heisann

Takker for svar

Så om jeg så får tak i en 86modell eller tidligre motor, kan jeg få problemer med sylindre og stempel?

hvis jeg satser på en 87 og opp, er det mest sannsynlig at jeg kan foreta en mindre overhalling å få en knallmotor etter på?

noen som forresten vet om det er mulig å få tak i ae86 (rwd) clutch hus og innsugs manifoild i norge, eller en eller annen plass?

Legg innLagt inn:20 feb 2005 15:24
av Mr2 Mk2
har hatt to 4age motorer,begge har fått ulyder.Den første spiste rådelagre til frokost,brunsj,lunch,middag og kvelds.+skjørtebank,den nye har også fått samme typen ulyd,tror det er skjørtebank.den bruker ike olje men har en slags "rrrrr" lyd når jeg løser den og er forsiktig på gassen,kommer seg litt når den er varm.

Den første motoren 160.000km
nr 2 ca 200.000km
Begge var "blue top"
Men 4age er jo en motor som en gang i verden ble kåret til "årets beste" hvorfor og for hva vet jeg ikke.

Legg innLagt inn:20 feb 2005 20:14
av Cupe
hmm.. høres jo litt skremmende ut.

men hvor mange av motorene er det som holder?

er det virkelig slik at de fleste tar kvelden før eller senere, eller finnes det mange motorer som går og går, som man aldri hører noe om? (fordi det ikke skjer noe med dem)

i såfall, hva bør jeg da satse på? en motor nyere enn 86? eller noen enda nyere og enda bedre? i såfall hvilket modeller?

Legg innLagt inn:20 feb 2005 20:23
av Mr2 Mk2
Cupe skrev:hmm.. høres jo litt skremmende ut.

men hvor mange av motorene er det som holder?

er det virkelig slik at de fleste tar kvelden før eller senere, eller finnes det mange motorer som går og går, som man aldri hører noe om? (fordi det ikke skjer noe med dem)

i såfall, hva bør jeg da satse på? en motor nyere enn 86? eller noen enda nyere og enda bedre? i såfall hvilket modeller?
får jo red top som Amund sier,den har jo sterkere blokk blant annet.
Men det finnes jo nok av 4age`er som går og går.Men virker som de fleste på forumet har eller har hatt trøbbel med dem.Virker som de holder lenger i Corollaene,kanskje det har en sammenheng med kjøring ;) men vet om hvertfall 1 prakteksemplar,en på jobben hadde en som han monterte turbo på når den var gått over 100k,nå har den gått 200k!!!MED turbo,og går enda!
Men det er jævli viktig å være snill mens motoren er kald.
Personlig er jeg DRITT lei 4age motorer!!!! :evil:

Legg innLagt inn:20 feb 2005 21:06
av Cupe
Oki, da får man se litt hva man får tak i.

noen som forresten vet om noen som har senket en 4age inn i en celica ta22 med den orginale celica kassa? ser det skrives mye om at T50 kassa i ta22 er for svak og at den eneste kasse som egentlig passer er T50 fra etter 1983, men så sier andre igjen at også den gammle går fint, noe som kan bekrefte eller avkrefte dette?