Side 1 av 1

USA NA 5SFE specs hjelp

Legg innLagt inn:21 feb 2005 16:48
av arild
Hei,
Vurderer å kjøpe en mr2 fra usa. Det er den NA modellen med 5SFE motor (2.2l), men denne er bygget om til 3.gen 3sgte + div.
Er det mindre bremser på den NA modellen en turboen? fikk mistanke til at det satt 1 pots caliptere forran på den. Er det andre ting som er nedgradert på denne modellen? Fant ut at det ikke var elektriske vindusheisere.

Og en ting til; noen som vet om den må den være registrert inn med motorbytte i usa for å få den godkjent her?

Er glad for all relevant info :D

Legg innLagt inn:21 feb 2005 19:13
av FireWalk
Bremsene på Europeisk NA og Amerikansk Turbo skal være identiske opp til 1992 modeller mener jeg å huske. Men hva mener du med at motoren er ombygd? Jeg regner med du mener at den er byttet? 3S-GTE er jo en helt annen motor. Jeg vet ikke hvordan det er med papirer, men om du har 245 hk i bilen så skal det stå 245 hk i Vognkortet i Norge også, hvis ikke må du vel omregistrere den med de ekstra hestene, og det blir sviiiiiindyrt!!!! iallefall for deg som skal importere den i det herrens år 2005. 0 fradrag.
Om det følger med papirer på at motoren er godkjent i bilen med antall hk osv så ser jeg ikke at det skal være noe stort problem, da bare fortoller du bilen på vanlig måte og betaler avgift på de antall hk som er i bilen...

Men jeg vet at mange trikser med dette og importerer bilen som 115 KW for å spare avgiftskroner.... det ruller betenkelig mange MR2 NA med turbo motor ute på veiene her i dette landet.. men om man skulle bli tatt så sitter man med skjegget i postkassa...

Mulig jeg tar feil på diverse punkter her, i så fal så må dere rette meg.

Legg innLagt inn:21 feb 2005 20:24
av arild
Ja jeg mente selfølgelig at det var byttet motor til 3gen 3s-gte da :)


Jeg vil jo tro at om den ombygget før jeg importerer den hit og godkjent, får jeg fullt avdrag.
Det jeg lurer på er om det er svakere komponenter sånn ellers en bremser (som jeg nå fikk bekreftet at var NA spec) på dette chassiet en turbochassi.

Legg innLagt inn:21 feb 2005 20:40
av FireWalk
er ikke sikker... men Leste at MR2 TURBO har et litt stivere understell enn NA... men nøyaktig hva forskjellene her er er jeg ikke sikker på.. det må nesten noen andre svare på..

Regner med du har komplett motor, gir og chlutch da.. så da er det vel barebremser som må oppgraderes. Om ikke dette alt er gjort.

Re: USA NA 5SFE specs hjelp

Legg innLagt inn:22 feb 2005 10:30
av erling
arild skrev:Hei,
Vurderer å kjøpe en mr2 fra usa. Det er den NA modellen med 5SFE motor (2.2l), men denne er bygget om til 3.gen 3sgte + div.
Er det mindre bremser på den NA modellen en turboen? fikk mistanke til at det satt 1 pots caliptere forran på den. Er det andre ting som er nedgradert på denne modellen? Fant ut at det ikke var elektriske vindusheisere.

Og en ting til; noen som vet om den må den være registrert inn med motorbytte i usa for å få den godkjent her?

Er glad for all relevant info :D
Heisann Arild, takk for sist!

Du må få deg mr2 igjen vettu. :) En kamerat fra Bryne har en 2.2. Er nesten helt sikker på at den hadde 1 pot calipere. Usikker på diameter på bremsene, men det er ikke så vanskelig å få bytta. Men jeg mener den hadde el.vinduer. Tror det var valgfritt når den var ny..

Legg innLagt inn:22 feb 2005 12:29
av jumbo
Jøss, det var et sjeldent navn å se :D

Mener det gjorde om på regelen rundt import av bil man har eid i utlandet for en tid siden, slik at man ikke får dette gratis men må betale fulle avgifter for hele suppa, vekt, effekt og volum. Velkommen til Norge :roll:

Legg innLagt inn:23 feb 2005 00:59
av arild
Ok, takk for svar folkens og takk for sist ja :)
Er skikkelig på kjøpern nå ja!

Dette er den bilen det er snakk om.
Han er villig til å shippe den til meg og greier, men han vil ikke registrere bilen inn med motorbytte :evil: . Dette er nok det som blir hinderet for min del da. Kan godt betale avgiften på 3gen motor om jeg får 1993-fradraget. Blir nok muligens høyre ratt da :oops: . Ligger en finfin 1990 turbo der med 27k km(!) på tellern. Bruker de ikke bila i japan eller?!

Legg innLagt inn:23 feb 2005 05:06
av MR2turbo
hello, Arild! Godt å se at det er liv i deg enda... hehe

2,2'en har annnet chassis, eller dvs. den mangler endel avstivninger. så har den svakere bremser. ellers er det vel stortsett bare det at de mangler ofte det meste av utstyr.(les: mye lettere :D )

Ville tatt kontakt med biltilsynet der du evt. skal regge den inn, og hørt med dem. det er tross alt dem som bestemmer om det går eller ikke. hjelper liksom litt lite hva vi her på forumet syns i denne sammenhengen... ;)

Legg innLagt inn:23 feb 2005 05:53
av FireWalk
bitiilsynet.... *grøss* ja de er sikkert veldig behjelpelige :)

Legg innLagt inn:23 feb 2005 10:57
av erling
arild skrev:Dette er den bilen det er snakk om.
Å, sikle........ Digg bil jaffal. :wink: