Side 1 av 2
Bensin
Legg innLagt inn:25 feb 2005 22:08
av @lpher
Hva fyller dere på tanken på grombilene deres?
Jeg har inntil nå faktisk kun benyttet 95 blyfri...slik det står med STORE bokstaver overalt i manuelen på mkIV Supran

...MEN...etter å ha fjerna en cat..og satt på skikkelige eksosanlegg...og bare venter på å få montert inn boostcontroller

...så er nok tiden VELDIG moden..for å "oppgradere" hva man fyller på tanken også

So...hva fyller dere på tanken? ...og gjerne oppgi hvilke modifikasjoner motoren har
Btw...ser at mange mkIV-eiere i England sverger til Shell Optimax...noen som kjenner til dette? ...og i tilfelle om vi har tilsvarende her i norge?
EDIT: Faktisk så mange som 69% (poll) av gutta på det engelske mkIV forumet (som svarte på poll'en) sverger til Shell Optimax...Noe må det jo være i det da vel? ...eller?

Legg innLagt inn:25 feb 2005 22:44
av GT_rider
Er en diskusjon gående på akkurat dette her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=7451
Heng deg på der, så får du nok svar..
Legg innLagt inn:25 feb 2005 22:47
av @lpher
GT_rider skrev:Er en diskusjon gående på akkurat dette her:
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=7451
Heng deg på der, så får du nok svar..
Så den...men det er aldri galt med mkIV Supra spesifikke svar ya know

Legg innLagt inn:25 feb 2005 23:11
av GT_rider
Sant nok...MANGE, og forskjellige svar i den andre tråden

Legg innLagt inn:26 feb 2005 00:41
av CelicaTurbo
@lpher, det er egentlig ikke så mye spesifikt å si for din bil annet enn at så lenge den er standard så holder 95 oktant helt fint. Ellers, tallet som står bak tanklokket og i instruksjonsboken er å betrakte som et minimumstall. Men, kravet vil endre seg når du øker turbotrykket. Økt temperatur og trykk i sylindrene pga trimmingen din vil enklere føre til tenningsbank, det er derfor anbefalt at du bruker 98-oktan som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank, samt at du bytter tennplugger til en grad kaldere plugger, også som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank.
Legg innLagt inn:26 feb 2005 12:00
av 2fAst
vill anbefale deg å bruker 98oktan ,fyller sjøl bestandi 98

Legg innLagt inn:26 feb 2005 12:43
av @lpher
CelicaTurbo skrev:@lpher, det er egentlig ikke så mye spesifikt å si for din bil annet enn at så lenge den er standard så holder 95 oktant helt fint. Ellers, tallet som står bak tanklokket og i instruksjonsboken er å betrakte som et minimumstall. Men, kravet vil endre seg når du øker turbotrykket. Økt temperatur og trykk i sylindrene pga trimmingen din vil enklere føre til tenningsbank, det er derfor anbefalt at du bruker 98-oktan som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank, samt at du bytter tennplugger til en grad kaldere plugger, også som en ekstra sikkerhet mot tenningsbank.
Takker

Dette bekrefter vel det jeg har lest meg frem til på div andre forum også

Men...vil ikke bilen kjøre mer aggresiv tenning om jeg bytter til 98 da? ...og derfor yte mer?

Eller er jeg helt på jordet her nå?

Legg innLagt inn:26 feb 2005 12:44
av @lpher
2fAst skrev:vill anbefale deg å bruker 98oktan ,fyller sjøl bestandi 98 
Yepp...will do...men jeg liker å drive litt research først...så jeg vet hva som skjer

Legg innLagt inn:26 feb 2005 13:31
av GT_rider
@lpher skrev:
Yepp...will do...men jeg liker å drive litt resaerch først...så jeg vet hva som skjer 
Da er vi to..

Legg innLagt inn:26 feb 2005 15:01
av CelicaTurbo
Legg innLagt inn:26 feb 2005 21:30
av @lpher
CelicaTurbo skrev:
Det er godt mulig men jeg kjenner ikke til hvordan det er på Supra mk4 spesifikt.
Vil fortsette researchen angående dette
CelicaTurbo skrev:
98-oktan er uansett en kjekk ekstra trygghet ved trimming av turbomotorer
Utvilsomt

Legg innLagt inn:04 mar 2005 19:44
av Egil
Jeg ville helt klart gått for 98 okt. Kjører kun 98 på mk III en min.Å for å gi ett eksempel, så skal lancer evo kun kjøres på 98,for at ellers synker motoreffekten, pga lavere bankegrense på 95 okt.
Legg innLagt inn:04 mar 2005 21:13
av lexusmann
Brukte 98 på lex'n...fungerte fint med det....Gikk som ei kule (syns jeg i alle fall )
Det var forrige ieier som sa den skulle gå på 98(blyfri altså), i og med den var trimma...
Legg innLagt inn:04 mar 2005 23:12
av spkstrp
lite appropo.. noen som har sjekket bensinprisene i det siste ?

Legg innLagt inn:04 mar 2005 23:15
av GT_rider
spkstrp skrev:lite appropo.. noen som har sjekket bensinprisene i det siste ? 
Jepp.. Og de har ikke forandra seg til det bedre i hvertfall

Eneste jeg har lagt merke til, er ta den er billigere i helgene. "Gidd vekk" som en kompis av meg sa da vi sto og fylte samtidig en kveld.