Side 1 av 1
Hjulet mitt siter fast
Legg innLagt inn:21 apr 2003 15:54
av bose
Prøvde å ta en kjøretur med baken jekka opp.Men motoren stoppa og når jeg sjekka hjula fant jeg ut at venstre-bak-hjulet mitt sitter fast!Er det bare at bremsene har satt seg?eller er det noe alvorlig?
Legg innLagt inn:22 apr 2003 01:36
av MR2turbo
Det er nok aller mest sannsynlig at bremsecaliperen din har hengt seg opp, hvis bilen har stått lenge..
Da bør du skru de av, demontere, vaske og smøre de opp med kobberpasta.. I samme slengen er det greit å bytte pakningene på de.. Du får kjøpt rep-sett med de delen du trenger hos Toyota..

Legg innLagt inn:25 apr 2003 20:26
av erling
Nesten det samme på min oxo nå. Bare at jeg har mista bremsene nesten helt på venstre side foran, dvs det rører seg litt og stempelet blir hengende litt inntil. Bestillte rep.sett men når jeg plukka av caliperen var det slangen som var tett. Tok nå å overhalte caliperen likevel da. Venter på slangen som seff ikke var på lager.
Er det skiver bak på din bose? Er nok mest sannsynlig stempelet som ruster litt fast ja. Forresten fulgte det med smøring i rep.settet, det er en bremsesylinderpasta som er snill med gummimansjettene i forhold til vanlig grease.

Legg innLagt inn:04 mai 2003 16:24
av CorollaGT
Fikse den calipeteren tror jeg ikke er noen hensikt. Kjøpte meg et sånt sett, og fant kjapt ut at det var det ikke verdt.
Hvis du trenger caliptere så vet jeg om noen. De er til corollaGT, men de passer over tror jeg.
Han som selger dette skal ha 1500,- komplett med skiver og kaliptere rundt hele bilen. Vanskelig å få tak i.
Legg innLagt inn:04 mai 2003 17:00
av erling
CorollaGT skrev:Fikse den calipeteren tror jeg ikke er noen hensikt. Kjøpte meg et sånt sett, og fant kjapt ut at det var det ikke verdt.
Går fint an å overhale en caliper så lenge det ikke er rusta for langt inn i godset på stempel og sylinder. For 1,5-2 år siden var det ene stempelet min så fastrusta at jeg måtte dra det ut med en svær ters. Pussa vekk rusten og smørte opp og det funker fint ennå.

Legg innLagt inn:04 mai 2003 18:22
av MR2turbo
Ja, da det funker godt å overhale kalipere..

Legg innLagt inn:04 mai 2003 21:50
av CorollaGT
Husker bare at når mitt stempel ble litt umulig så begynte jeg å åpne selve stemplet og der var det noen låseringer og noe tranggummimoffe osv.. Så da kjøpte jeg en brukt
Legg innLagt inn:04 mai 2003 23:52
av MR2turbo
okey..
Legg innLagt inn:05 mai 2003 09:51
av arild
Det kan være litt tuklete å drive med, men der er verdt det. Pass på å ikke få hull på gummimansjetten, og smør på masse silicon-fett på innsiden av den gummien så det blir tett for støv og rundt stempelet over gummiringen.
Legg innLagt inn:05 mai 2003 10:08
av bose
Fikk fiksa det i helga.Fattern bare kjørte det løst,funka fint det

Mulig det sleit litt på clutchen (måtte file ganske mye på den)men jeg tror det går greit. Det var GØY å ha bilen på veien!!
Er det oen som vei hvor ledningen til oljetrykkmåleren skal sitte?Den løsna mens vi var ute på veien,Vet det er foran mellom eksos-manifol og fordeler en plass men jeg finner det ikke!!
Og en ting til:Hvor mye koseter hjulager bak til mk1?det må oxo byttes
Legg innLagt inn:21 mai 2003 08:05
av memo
Og en ting til:Hvor mye koseter hjulager bak til mk1?det må oxo byttes
Jeg fikk skifta hjullagerne
framme på mk1'en min, og de ble på 800 totalt for begge...nå skal det sies at jeg kjøpte dem ikke originale fra Toyota, men fra Quale, som igjen handler fra et svenskt kjent firma..husker ikke navn
Nå skal det sies at fattern har 40% rabatt hos Quale
-memo
Legg innLagt inn:21 mai 2003 13:42
av erling
Er ikke vond pris hos Toyota på orginaldeler heller. Kan lønne seg å sjekke prisen hos dem oxo, for det om du har 40% hos andre. Jeg jobba hos en uorginalbildelesjappe tidligere. Da jeg skulle ha meg nye bremseskiver foran, var de bittelitt dyrere hos Toyota uten rabatt enn til innkjøpspris+mva der jeg jobba. 50-lapp forskjell pr skive ellerno.

Legg innLagt inn:21 mai 2003 16:32
av Christian
Mener å huska at jeg ga ca 600 pr stk hos toyota til min mk2