Side 1 av 2

Blåste turbo´n

Legg innLagt inn:21 mar 2005 01:45
av GT4 CS
Jammen meg fikk jeg ikke værdens kjipeste lyd under en forbikjøring tidligere ikveld. Hørtes ut som jeg skjøt med rifle inne i en stålcontainer og eld lågan fløy ut av eksos potta.
Mutter som sitter i kompressorhuset hadde løsnet og ble skutt inn i slangen mellom turbo og filter. Akselen til turbo er og blitt skjev. Så den turboen er ikke brukenes på en stund :evil:
Er faen så kjipt at det skulle skje nå som man har dårlig råd til tusen.
Begynt demontering og ga meg i villt sinne over at bolten i blokka sitter som limt. Altså oljerøret fra turbo til blokk. Den satt da ikke like bra sist gang jeg hadde ut turbo.
Noen som har noen god forklaring på hvordan den mutteren kunne løsnet fra aksel? Vet den braketten som turbo hviler på ikke var skrudd i turbo, og dette kan ha skapt vibrasjoner. Så den blir skrudd GODT fast da ny turbo kommer tirsdag.
Men rart det har holdt over 1 år med hardkjør før mutteren løsna da, så om noen har noen gode ideer så tas de imot med takk.

Legg innLagt inn:21 mar 2005 02:04
av FireWalk
Uff... kondolerer.. utrolig kjpt når sånt skjer... har desverre ingenting å bidra meg hva teknisk support anngår her.. :? Det eneste jeg kan si det var et sant HELVETE å få løsnet manefolden fra blokka når jeg dreiv å skulle ha ut dette da "the hose from hell" sprakk.. endte med at jeg måtte bare levere bilen på verksted.. gadd ikke ha ut motor selv..

Legg innLagt inn:21 mar 2005 02:57
av Tor
Oh, det var synn da. Er det ikke typisk at det skjer når økonomien minst tilsier at noe skal skje.

På den tekniske siden har jeg ikke noen solide forslag til deg :( Blir det oberhaling av turbo eller ny turbo?

Legg innLagt inn:21 mar 2005 11:07
av CelicaTurbo
jøss, kjip hendelse gitt. Har ingen forklaring på hva som kan ha skjedd der, men, jeg håper at turboen har holdt noenlunde hel og at du ikke har fått biter av litt av hvert inn i motoren.. hvordan er tilstanden på kompressor og turbinblader etter noe slikt da? :roll:

Legg innLagt inn:21 mar 2005 12:30
av grimfer
Fjanken! :cry:

Det der var skikkelig triste greier. Jeg har, som du vet, lite teknisk peiling, men jeg håper virkelig du får ordna greiene uten at det koster deg skjorta!

Legg innLagt inn:21 mar 2005 17:01
av Dviper
Huff.. føler med deg...

Legg innLagt inn:21 mar 2005 18:39
av jostein_loenning
Stakkars :( Havarerte min forrige torsdag... Noko som går :shock:

Gromturbo på vei eller bytteturbo?

Legg innLagt inn:21 mar 2005 18:57
av FireWalk
hva koster det å få overhalt en turbo da? eventuelt kjøpe en inbytteturbo?

Legg innLagt inn:21 mar 2005 19:02
av GT_rider
Kommer ikke på noe annet enn at den mutteren har løsna pga vibrasjoner. Selv om det høres litt rart ut.
Gir deg ett tips. Når du en gang monterer på turbo igjen, og skal ha den mutteren fast. Ligg på litt loctite, enten 243, eller 270. Da skla den ikke kunne gå så langt. 270 anbefales ikke viss du har planer om å ta av turbo. Den sitter som støpt. Jeg vet, for jeg har løsna pinneskruer som er satt inn med loctite no 270.

Legg innLagt inn:21 mar 2005 20:01
av Gjertsen
blir vel oppgradering nå ?
surt detta med turbo "blåsing"
JEG syns du skal kjøpe ny turbo til den. stage 2 eller 3? :D

Legg innLagt inn:21 mar 2005 20:40
av GT4 CS
Takker for at dere er med i sorgen, blir desverre ingen oppgraderingsturbo enda. Henter ny turbo imorgen helt orginal. Det jeg så idag var at i eksosdelen manglet det et eller to blad fra propellen, og en bit av akselen ser ut som den er knekt av, det er og litt kast i aksel ser jeg, den supper både i eksos og kompressordel med propellene. Rart med det, 3 timers effektiv skruing så var turboen ute, sist tok det et døgn :oops:
Nei skal nokk legge på litt loctite for sikkerhets skyld trur jeg, og en pnnebolt fra elbow mot turbo var og løs, to muttere i grenrør var løse og, rister vel løs da?
Har heldigvis ikke kommet noe inn i motoren min virker det som, ser i kjøleriller til ic at det ikke er sår eller noe tegn til ufo i høy fart inn i motoren.
Er usikker på om vannkjølinga var kobblet på den turboen jeg kjøper, røra sitter vist der, håper ikke det byr på problemer, alt har gått smertefritt til nå bortsett ifra bolten i blokka som trengte stor latmansarm hehe. Har tatt noen bilder som legges ut så fort jeg får tømt kamera, og tenkte og dele turbo selv for og titte, planen med den om den ikke er for skadet er og oppgradere den da lommeboka sier at jeg har lov :D

Legg innLagt inn:21 mar 2005 21:28
av 2fastgt4
dritkjipt.....kjønner ikke helt hvilken mutter du mener...men kjipt er det lell.
kjøper du ny turbo i norge :?:
men de brakkettene sitter som faen.måtte til med lang latman jeg også.

Legg innLagt inn:25 mar 2005 19:42
av GT4 CS
Er skruen som holder aksel fast og turbinbladet i kompressor delen som løsnet, kan ta med turboen da vi møtes, så får du se herligheten :lol: Og jeg mistenker det kan ha skjed pga ene bladet i eksoshuset løsnet før mutter skrudde seg ut, ser det er et hakk rundt banen til propell i eksosdelen med 1 mm. Heldigvis manglet ingen deler til tennplugger, og eksosventilene så hele ut di også. Men er jo bare en teori at det er turbinbladet i eksosdelen som løsnet av seg selv og laget havari. Iallefall er ny turbo inne i bilen, og turboen virker ok etter ca 5 mils testkjøring :D Var og to forskjellige ws på den turboen og min, den jeg har nå er en ct26 og har mest sansynelig kommet fra en mr2 turbo, men satt på min gml ws da den var litt kortere, og da lader jeg 0,85 uten bc, kjører og med t-vsv innkobblet og har 0,8 i 1st og 2nd også, skjønner ikke den helt da men. Funker gjør det iallefall, så da blir det nokk litt cruising ikveld tenker jeg

Legg innLagt inn:29 mar 2005 09:30
av 2fastgt4
ja,og da er alt bare bra igjen eller? Ingen fusking,javn lading?
kjørte ikke du 1.1 bar før?
Jobber du tidlig neste uke?

Legg innLagt inn:29 mar 2005 21:23
av GT4 CS
2fastgt4 skrev:ja,og da er alt bare bra igjen eller? Ingen fusking,javn lading?
kjørte ikke du 1.1 bar før?
Jobber du tidlig neste uke?
Alt virker bra det nå, sjekket slark i turbo idag og den er like fast og fin inn og ut som da jeg satt den i. Blokkerte t-vsv idag og monterte bc igjen, stilte inn på 0,95bar, det den ladet uten bc. Og nå fusker bilen noe jævelig igjen, ser på slangen nærmest luftmassemåler at den har masse sprekker, vet ikke om noen er gjennomgående, sjekke imorgen. Lurer på hva det kan være nå, føles som tenningsfeil kan du si. Ladetrykket kommer som et skudd da og da bilen ikke fusker drar det som en kule :D
Begyner mildt sagt bli lei av småproblemer nå,men det ordner seg nokk som vanlig. Ellers må jeg gå til det skrittet og kjøpe meg et flaks lodd og vinne 500000kr og få datasprut og full pakke hehe, jobber nokk dagtid til uka, men styrer helt arbeidstid selv pga aktiv sykemelding :)
Kjørte 1,1 bar før ja, funket jo greit det så lenge bilen ikke køddet med tenninga. Fant og ut at dumpen min blødde igår, så la i flere shims og ble kvitt problemet. Blødde ved halvt gassåppslipp, merklig greier,trur nesten dumpen er for dårlig jeg. Fjerne hele dritten snart hehe. Blir nesten kulere lyd da :D