Side 1 av 2
Problemer med turtall kaldstart/start
Legg innLagt inn:21 mar 2005 21:50
av FireWalk
Har et litt IRRITERENDES problem med MR2en... det begynte rett etter at batteriet ble tappet ned for størm pga et neon rør som stod å lyste i noen uker (pga en trykkbryter som ikke var tyrkt inn tydeligvis)...
uansett.. jeg et ikke om dette har noe å gjøre med det faktum at bilen stod uten strøm i ca en uke.. men hvem vet.. kan jo være noe med ECU at den har glemt ett eller annet.. ?
Problemet er iallefall følgende:
Når jeg starter bilen så går turtallet opp på ca 1300 omdreininger i noen sekunder (som jo er der det skal ligge når man kaldstarter bilen) før det skal synke til ca 900... men problemet er at etter noen få sekunder så synker urtallet sakte ned til 2-300 omdreininger.. og da greier den ikke å gå lenger og begyner å hoste og harke helt til den kvæler seg. For å få start på bilen må jeg gi litt gass for å få den til å gå.. må som regel holde på ca et minutt før jeg kan slippe gassen, og da går den helt fint igjen...
hva kan dette være? tenkte på kaldstart dysen.. men kan ikke fatte at det kan være den siden dette begynte rett etter at batteriet var flatt...
vet jo at noen biler må "læres opp igjen" hvordan de skal gå på tomgang om de mister strømmen. Noe med elektronikken smo blir glemt.
vet jo ikke om det er det som er tilfellet her da, men ja.. ikke vet jeg. Irriterendes er et iallefall! Noen ganger klarer den å "ruske" seg opp av seg selv.. turtallet går nesten ned der den kvæler seg, men så greier den å få det litt opp igjen slik at den akkurat klarer seg...
noen som har peil på hva det kan være?...
Legg innLagt inn:22 mar 2005 00:04
av CelicaTurbo
tja, har noe lignende selv, dvs, de første 2-3 startene (med påfølgende kjøretur hver gang, dvs, normal bruk) etter at ECU er nullstillt så er tomgangen lavere enn vanlig, men for min del betyr det kun 500 o/min. Så, mulig ditt problem fikser seg selv om det er relatert til mine erfaringer, men om det ikke er ok etter to dagers vanlig bruk så bør du nok lete etter andre feilkilder ja.. har dessverre ikke mange forslag der annet enn hva du selv har kommet med.
Legg innLagt inn:22 mar 2005 00:30
av FireWalk
hmm.. den har vært slik i en måned nå.. har jo ikke kjørt så forferdelig mye siden den kun har somerdekk, men de to siste dagene har jeg jo kjørt mye... skal ta en diagnose på den i morgen, om det ikke kommer oppe noe da får jeg vel sjekke kaldstart dysen og vakum systemet... kjipern når det blir slikt småplugg som skaper slik en sorg i gleden... hehe..
Legg innLagt inn:22 mar 2005 10:10
av CelicaTurbo
har det vart såpass lenge bør du nok lete etter andre feilkilder ja.. sjekk feilkoder, en gang jeg fikk "No IDL signal from TPS" var også tomgangsturtallet så lavt at den nesten kubbet. Det som ordnet problemet mitt da var bare å justere trottlesensoren, men det forklarer ikke hvorfor sensoren plutselig fant ut at den stod i feil posisjon

Legg innLagt inn:24 mar 2005 22:09
av FireWalk
Nå har dette problemet forverret seg litt... Fikk en mekaniker til å se litt på bilen i full fart... han kunne konstatere at bilen går veldig surt ved kaldstart... det luktet bensin i eksosen, og han mente på at bilen helt klart fikk alt for mye bensin.. for fet blanding... når jeg kjører så rykker den fælt, og den har ikke noe drag i seg... går svært dårlig helt til den er gått seg god og varm etter ca 10 min+ kjøring... etter det går den helt fint.. også på tomgang... som regel.. men i går var den litt ruskete inne imellom selv etter en lengre tur kjøring..
hva i alle dager kan dette kome av??... tenkte jeg skulle spørre dere folk som har MR2 og som sikkert har vært borti det meste..
det er en 3S-GTE motor..
Legg innLagt inn:29 mar 2005 14:44
av FireWalk
hmm.. ingen som har noen forslag her altså?
Når jeg starter motoren nå så starter den helt uten problem.. men den ligger og jager litt på tomgangen.. og når jeg kjører så er der liksom ikke drag.. selv om jeg holder gassen i en gitt possisjon hele tiden så driver den og rykker som besatt... og om jeg da gir Full gass for å teste, så skjer det ingenting... den går verken bedre eller dårligere enn den gjorde når jeg hadde bre litt gass... så etter noen sekunder så plutselig kommer den... så er det på'n igjen med rykking osv... slik holder den på de først 5-10 minuttene etter oppstart... forbaska irriterende! hva kan det være??
hører også at det putrer og smeler i potta.. noe som tyder på for fet blanding..
Legg innLagt inn:30 mar 2005 06:54
av Hobbes
Har hørt at dårlige vakumslanger kan gi de rareste feil. Jeg kommer til å bytte det meste av gummislanger i motorrommet på min innen 2 år. Ellers så kan du kobble fra kaldstart dysa og se om den går magrere, siden det virker som den får alt for mye bensin og denne kan "lekke" mere bensin en det motoren skal ha.
Legg innLagt inn:30 mar 2005 10:21
av karl234
ville sjekka vakuumslangene ja, hadde problem på merca mi med en slange, motoren begynner å gå helt sykt. så trekk av en etter en og sjekk for hull/slitasje

Legg innLagt inn:30 mar 2005 11:07
av kennethx
Gå over vakumslangene er nok et bra tips her ja. Men om du har kjørt bilen en del med alt for rik blanding så har du sikkert ødelagt pluggene også. Skjekk vakumslanger, bytt plugger.
Legg innLagt inn:30 mar 2005 14:20
av FireWalk
Skal sjekke vakum slangene.. Det var en som ga meg et tips om at sensoren som måler kjølevannstemperaturen kunne være gåen, slik at ECU ikke får vite at motoren er kald... dette skulle vist være et vanlig problem ettersom at sensoren blir dårligere med åree.. ? noen tanker om dette?
en annen ting er at jeg tror pakningen mellom dump ventilen og røret er gåen, slik at det leker luft ut av skjøten her når turboen lader... men dette burde vel ikke ha for mye å si på tomgang? jeg merker at jeg mister mye effekt (den lader ikke max trykk) når jeg kjører litt hardt...
en annen tin er jo at bilen er kun ruskete med en gang jeg starter den, når den er gått seg god og varm er der jo så å si ingen problem..
men skal sjekke vakum slanger...
Legg innLagt inn:26 apr 2005 22:13
av jostein_loenning
Har fått samme problem på min nå etter turbobytte og 1.5mnd uten start på motor. Fann du ut nåke? Har du retta opp problemet?
Legg innLagt inn:26 apr 2005 23:32
av FireWalk
Jeg fant ut av problemet ja... Det skal være en pakning i dumpenventilen min. Mellom selve røret og ventilen.. denne pakningen har på mystisk vis forsvunnet... enten smeltet eller blitt blåst i fillebiter ut på sidene.. gudene vet hva som har skjedd.. Når jeg ga gass og turboen ladet gikk jo mesteparten av luften ut gjennom det voldsomme "gliset" mellom dumpventilen og røret slik at bilen har gått svært dårlig i forhold til hva den skal...
Jeg skjønte jo ikke helt hva det var som var årsaken til problemet.. hørte ingen lyder eller noe på tomgang.. Men merket at bilen ikke ville lade mer enn ca 1 bar.. Mens trykket skal være 1,3 bar (med de modifikasjoner som er gjort på motoren) Stilte derfor oopp trykket uten hell.. stilte det opp enda litt mer.. men den ladet fremdeles bare 1 bar..
Videre så gikk vi i bagasjeroms fella.. fikk ikke opp bagasjerommet og boost controlleren og chippen ligger i bagasjerommet.. ved motor styringen.. Dagen etter fant en mekaniker ut av problemet, og lagde en ny pakning til dumpventilen.. Nå var problemet løst.. men et NYTT problem oppstod:
Siden trykket var blitt stilt opp ble det jo nå 1,75 bar Ladetrykk.. noe som er VEEEEL i overkant.... merket det på at bilen gikk som et helvete før jeg så på trykket og slapp gassen... kjørte derfor rolig noen dager intil vi fikk åpnet bagasjerommet (Måtte skjære oss inn) og fikk stilt ned trykket.
Nå kjører den på 1,3 bar, og den går som bare juling.. Heldigvis var det ingen kostbare ting som var tatt kvelden, bare en pakning som var "forsvunnet!"

så det ordnet seg heldigvis gratis denne gangen!

Kaldstart MR2.2.0i 92.
Legg innLagt inn:02 mai 2005 11:45
av kka
Kaldstarten på MR2 min er nesten oppe i 2000 omdreininger og så senker den seg ned til ca 900,og jeg ser at det er flere gode ideer for feilsøking
men jeg er helt Grønn

når det gjelder MR2 og instruksjonsboka har jeg enda ikke fått...så da lurer jeg på Kor i Hel...e kaldstart dysa?Bilde hadde vært fint!! og Dump Ventilen kor er den..og korsen nullstiller jeg ECU en..
HJELP
kka
Re: Kaldstart MR2.2.0i 92.
Legg innLagt inn:02 mai 2005 12:05
av Erlend
kka skrev:Kaldstarten på MR2 min er nesten oppe i 2000 omdreininger og så senker den seg ned til ca 900,og jeg ser at det er flere gode ideer for feilsøking
men jeg er helt Grønn
når det gjelder MR2 og instruksjonsboka har jeg enda ikke fått...så da lurer jeg på Kor i Hel...e kaldstart dysa?Bilde hadde vært fint!! og Dump Ventilen kor er den..og korsen nullstiller jeg ECU en..
HJELP
kka
Kan iallefall hjelpe deg med èn ting - Har du MR2 GTi (3S-GE) har du ikke turbo - og derav ingen dumpventil heller
For øvrig har MR2 Turbo (3S-GTE) dumpventil, men den er tilbakeførende, dvs. at den slipper ikke trykk ut i friluft. Så den kan være vanskelig å få øye på hvis motoren er original.
Legg innLagt inn:02 mai 2005 13:23
av kka
Takk for tipset(blir nesten flau) for jeg har ikke Turbo.
men kan noen si meg hvor kald start dysa er?
og har jeg ecu??
Hvor kan jeg stille turtallet? ... og er det normalt å ha 900 omdreininger
når bilen er varm..da synes jeg den går som ei klokke!
men jeg regner med stiller jeg på turtallet når den er kald så har det vell invirkninger på varm motor også...Når jeg stopper bilen så kommer det en svissss lyd jeg regner med det er som det skal være...
Takker for alle svar
kka