Side 1 av 1

AC

Legg innLagt inn:31 mar 2005 00:53
av GT4 CS
Aircondition min funker ikke lenger :( Har sjekket alle releer i motor rommet, ikke sjekket noen sikringer inne i bilen da jeg har mistet oversikt over hvem som er hvem, men det klikker da i et rele på høyresiden inne i bilen da jeg skrur på ac knappen, noen som har førerkort på ac her? Begynner alt og savne den nå som vinteren er over og damene går mer og mer lettkledd :D

Legg innLagt inn:31 mar 2005 09:01
av kennethx
Det er vel ganske vanlig at de går tom for gass?

Legg innLagt inn:31 mar 2005 09:35
av CelicaTurbo
er nok det som er vanlig ja, lavt gasstrykk.. Det du eventuellt kan gjøre er at du napper ut kontakten som sitter på trykksensoren på AC-røret, venstre side av motorrommet, tett intill torpedoveggen. Det er litt trangt men du skal fint få kontakten av med litt knoting, den sitter også med et klips. Når du har av kontakten så bruker du en binders eller noe annet slikt til å kortslutte to av de fire lederne i par intill du ser at AC-kompressoren starter når motoren går (titt ned på hjulet så ser du om clutchen til AC-kompressoren er aktivert eller ikke).

Lederne i kontakten ser slik ut:

..x
x..x
..x

Om du holder kontakten slik at den ser ut som tegningen så skal du koble bindersen enten direkte vannrett eller loddrett mellom kontaktene (som da danner to par kontakter). Det er litt forskjellig avstand mellom kontaktene i hvert par men jeg husker ikke hvilke du skal kortslutte. Det ene paret gir signal til ECU om overtrykk i AC-anlegget, mens det andre gir signal om for lavt trykk i anlegget.

Om du da får noe kaldere luft i anlegget mens kompressoren går så har du trolig for lite trykk til at ECU ønsker å kjøre kompressoren. Da bør du få fyllt på med mer gass ett eller annet sted som har R12 gass tilgjengelig (i prinsippet forbudt i bruk i landet pga at den gassen skader ozonlaget men noen verksteder har fremdeles slikt tilgjengelig). Du bør ikke kjøre med AC-anlegget tvunget i drift ved å kortslutte den kontakten for kompressoren kan ta skade av det.

I min bil gjorde jeg dette men jeg fikk fremdeles ikke noe kald luft fra anlegget selv om jeg fikk kompressoren til å gå, da var det litt gass igjen men trolig alt for lite til at det hadde noen funksjon (når jeg trykket på dysen på AC-røret så kom det gass ut), og ett års tid siden bestemte jeg meg for å fjerne hele AC-anlegget og da var anlegget helt tomt.

Legg innLagt inn:31 mar 2005 10:30
av Tor
Er mest sansynlig fritt for gass, gassen på AC anlegg går over i veske form og AC anlegget ikke blir brukt minst 1 gang i mnd :) Du kan sjekke om du har veske i AC anlegget ditt ved og skru av troppa som sitter på passasjersiden av bilen din. Denne slangen er sort og belakt med gummi. (Kan ta bilde om du ønsker) Press nippelen på denne litt ned, siver det opp litt vann og bobler har du et AC anlegg som enten er fritt for gass eller begyner og bli lite.

Et AC anlegg har 2 sider, lavtrykk (2-6 bar) og høytrykk (15-20 bar)
Strax du får en lekkasje eller noe slikt er det naturlig at gassen forsvinner kjapt. For og finne dennn eller disse lekkasjene sier flere at du skal bruke et tilsetningsstoff og fylle i anlegget. Så kan du se etter lekkasjer med et par spesielle briller :) Dette er ikke noe smart ettersom at neste gang du skal gjøre samme operasjon er den dumme rødfargen enda der :) Den forsvinner ikke.

Lån deg heller et instrument som gir lyd fra seg når det lukter kjølemedie :)

Legg innLagt inn:01 apr 2005 11:16
av GT4 CS
Takker for svar, for prøve ut triksa her, var jo sløv til og bruke det i vinter, og hadde da problemer med at noen ganger virket den og andre ganger ikke, er jo en mulighet for at det er lite gass igjen da, og blåsta heller ikke så kaldt på slutten. Vet av en som fyler den skummle gassen, for oppsøke han og høre hva han tar for jobben, sikkert ikke gratis tenker jeg :wink:

Legg innLagt inn:01 apr 2005 11:24
av CelicaTurbo
å fylle gass skal normalt ikke koste så ille det.. men, du får håpe at mengden gass er redusert pga den vanlige sakte lekkasjen som er når man ikke bruker systemet over lengre tid (pga at pakninger ikke blir smurt) og ikke pga at du faktisk har fått en reell lekkasje et sted :)

Legg innLagt inn:01 apr 2005 11:32
av GT4 CS
Ja krysser fingra for det, for da er jeg redd jeg river hele ac systemet ut av bilen, koster sikker nokk for reservedeler til det om det fortsatt skaffes. Men trykket på knappen for og slippe ut gass og da kom det litt, men ikke like masse som sist jeg prøvde (ifjor)