Side 1 av 1
Ikke nok bensin til motoren?
Legg innLagt inn:02 apr 2005 11:13
av Elzin
når jeg kommer til 6500\7000 rpm er det ikke noe særlig futt i bilen lengre. så lurer på om dette skylles at den ikke får nok bensin?
eller er det slik det skal være?
hva kan jeg gjøre? bytte bensin pumpe eller må jeg ha noe annet?
Legg innLagt inn:02 apr 2005 11:39
av Tor
Du har en Celica GT4 ja. Når du kommer til 6500 RPM mister du masse turbotrykk på disse bilene. De skal ikke være kjapp på toppregisteret. Det er ikke noe VTEC maskin du har heller.
Kjøp en bra elektronisk boost controler så hjelper det nok litt.
Legg innLagt inn:02 apr 2005 12:40
av CelicaTurbo
motoren din får som standard alt for mye bensin, også på det turtallet der

Men denne motoren er slik, den mister en del moment etter ca 5000-5500 o/min pga at eksosdelen i turboen er for trang. Det som skjer er at det blir alt for mye mottrykk i turboen så du får rett og slett mindre luft gjennom motoren (trykkforskjell mellom før og etter forbrenning blir mindre ettersom mottrykket i eksosen blir høyere), og om du har en skikkelig turbotrykksmåler kan du også se at turbotrykket ditt synker på slutten av turtallet.
Måter å fikse dette på:
- så friflytende eksos som mulig hjelper mot den eksisterende turboens mottrykk, så bytter du til full sportseksos så vil du merke stor forskjell her. Særlig bytte av downpipe gir deg mest vinning.
- bytt til annen turbo. Om du kun skal trimme moderat så er ct20b turboen fra 3. gen motorene et populært valg. Disse har keramisk turbin/aksling som gjør at dem lader mye tidligere enn din ct26, samtidig som eksosdelen er mer åpen og du vil ikke miste så mye av momentet i motoren over turtallet. At turboen har keramiske deler derimot fører til at den ikke har like høy toleranse for høyt trykk, i praksis er 1.3-1.4 bar en grense man bør holde seg under med denne turboen. Jeg har en slik og kan absolutt anbefale den med mindre du har planer om stortrimming (turboen holder vel til et stykke over 300hk om alt annet er på plass). På gamleturboen var det slik at i oppoverbakker i 5. gir på motorvei så måtte jeg ofte hjelpe turboen i gang ved å gi litt ekstra gass slik at den begynte å lade. Når jeg kom til en bakke og gav litt mer gass så pauset trykkmåleren rett og slett rundt 0 intill jeg gav nok gass til at turboen begynte å lade skikkelig. Med ct20b så lader den enkelt selv på lavt gasspådrag. Kennethx har jo også demonstrert for folk hvordan hans ct20b turbo lader 1.0 bar kun ved å ruse motoren mens bilen er stillestående
men... det første du bør gjøre er uansett å få en bedre eksos på bilen. Jeg kjører med standard eksos med unntak av en mer åpen 3. gen downpipe uten katalysator og standard eksos er seriøst begrensende på disse bilene.
Legg innLagt inn:02 apr 2005 13:59
av Elzin
eneste som ikke er orginalt til eksosen på bilen min er katalysatoren, den er borte

men vurderer å la dette være min neste oppgradering slik at jeg i august kommer meg gjennom EU-kontrollen med en sports katalysator
vil ha 2x2 potter bak om det er mulig.
må også da skifte ut orginalt luft filter med apexi sitt tror jeg. men fikk ikke til paypal så vi får prøve igjen senere

mange tanker..
men nå blir det nye felger og dekk til mandag, så etter det er det bare til å finne frem spare børsen

Legg innLagt inn:02 apr 2005 16:27
av CelicaTurbo
å få til 2x2 potter bak kan bli rimelig trangt.. tror egentlig ikke det går pga at bensintanken står i veien på den venstresiden, og, du vil tape effekt på å gjøre det på dette viset; når eksosrøret plutselig øker dramatisk i volum (fra ett til fire rør) så vil hastigheten på eksosgassene bremses dramatisk, og det vil skape en "mur" av turbulens og saktegående eksos som som hindrer de fortstrømmende eksosgassene i å komme seg ut fra eksosanlegget ditt.
Legg innLagt inn:02 apr 2005 16:57
av ErikG
Du kan jo alltids kjøre eksosen gjennom tanken

Er utrolig trangt og lage eksos til bilen. Har store problemer med mitt. Har bare potte på en side da.
Legg innLagt inn:03 apr 2005 13:27
av grimfer
Er det mulig å ha fullt effektanlegg og likevel passere eu-kontroll og slikt? Jeg har originalt anlegg, og tenker på å bytte det ut. Men har først tenkt å fjerne innmaten i katta.
Legg innLagt inn:03 apr 2005 14:10
av tojo
grimfer skrev:Er det mulig å ha fullt effektanlegg og likevel passere eu-kontroll og slikt? Jeg har originalt anlegg, og tenker på å bytte det ut. Men har først tenkt å fjerne innmaten i katta.
Jeg kjører med 4" til 3" downpipe,ingen cat og Blitz nur spec(cat back) ikke noe problem på EU kontrollen for min del iallefall.

Legg innLagt inn:03 apr 2005 14:31
av Kaizern
Tror ikke det er alle verkstedene som tar den avgassningskontrollen så tungt.... Ihvertfall ikke det verkstedet jeg bruker

Legg innLagt inn:03 apr 2005 14:52
av CelicaTurbo
det står ingenting i bestemmelsene for periodisk kontroll at eksosanlegget må være standard, men, den må oppfylle støykrav og om bilen orginalt har katalysator så skal den også ha dette ved kontroll. Det er derimot folk som har kommet seg fint under avgasskravene uten katalysator, mens andre trenger katalysator for å klare kravet, og så er det så klart de verkstedene som driter i å ta avgasstesten da.