Side 1 av 1

Hvor er min ECU og "MAP" lokalisert?

Legg innLagt inn:06 apr 2005 14:37
av Tor
Som topic sier, hvor finner jeg min ECU? Og hvor finner jeg "MAP"? Driver og skal teste ut SuperChipen min :)

Har 4 ledninger, disse skal til.

Rød= +
Sort= - eller jording
Gul= MAP
Grønn= ECU

Er MAP kontakten på ECUen eller ligger denne en anna plass?
Ligger ikke ECU oppe under teppe på passasjersiden? Er ikke sikker så derfor spør jeg heller før jeg river opp noe tepper :)

Jeg vet det er delte meninger om denne Chippens virkning men jeg ønsker og teste den selv og se hva jeg syntes. Vet CelicaTurbo har vært en del på engelske forum og der er ikke SuperChippen akkurat bra omtalt. Men den fungerer iallefall som FC (Men hva skal jeg med det på en CS) Effekten fra SuperChippen skal vist nok være ca +35hk ettersom jeg leste på et engelsk forum. Håper på litt mere sprut iallefalla :)

Legg innLagt inn:06 apr 2005 14:46
av kennethx
Hvis du legger deg ned på gulvet på passasjer siden og river opp teppet inn mot midtkonsollen skal du kunne nå ECU bak midtkonsollen.

Hva mener du med MAP? Du har vel ikke MAP sensor, men AFM?

Legg innLagt inn:06 apr 2005 15:00
av CelicaTurbo
De 35hk'ene som forhandlerne har lovet ved bruk av den chippen stammer så godt som alene fra turbotrykket som dem øket i samme slengen.. men men, chippen har ikke noe særlig godt rykte og er vistnok ikke noe mer fancy enn en avansert og dyr FCD, noe som støttes av de få tilkoblingspunktene (ergo kan den umulig endre fuel og tenningskurver).

Men men, du finner ECU i konsollet bak og under stereoen din, kontaktene når du da fra fotbrønnen til passasjer og jeg mener å huske du ikke trenger å fjerne noe teppe eller noe slikt. Det er litt usikkert hva som menes med MAP og ECU wirene så du burde egentlig finne litt bedre instruksjoner beregnet på din bil, men, slik jeg tolker det: Du har ingen MAP-sensor som sådan på din bil, du har en MAF sensor (luftmengdemåler). Jeg tror derimot at det chippen er ute etter er signalet fra trykksensoren din (som bruker for å styre fuelcut), denne kalles PIM på din bil (men omtales normalt som MAP på biler som bruker trykk istedenfor luftmengde). ECU vil jeg anta at du skal koble til ECU istedenfor den PIM-wiren som er der fra før. Dvs at du skal splitte PIM wiren og koble ledning fra sensor til chipkretsen, og deretter koble ECU-wire fra kretsen til PIM-wiren som leder til ECU. Litt mye forkortelser så kanskje litt forvirrende skrevet, men men :)

Her er link til ST185CS ECU diagram, men vær obs på at når jeg har sammenlignet slike diagrammer så har dem ikke alltid stemt overrens så det er mulig dette er noe feil (for andre uten CS så vær obs på at dette diagrammet er ganske annerledes enn vanlig ST185 på noen områder). Og, vær også obs på at diagrammet viser kontaktene sett fra baksiden, dvs slik som du ser dem når dem er plugget inn i ECU. Bruk fargekodene for å forsikre deg at du velger korrekte pinner, bruk aller helst et multimeter også for å forsikre deg om slike ting som jord, +12 og trykksignalet.

http://www.alltrac.net/reference/ST185CSecu.doc

Håper dette er til hjelp ;)

Legg innLagt inn:06 apr 2005 16:20
av larsst185
Min bil er "chippa" og jeg snakka med flissundet motorservice i dag ang det.Det de har brukt er en chip som heter unichip.Hos meg er ikke fuel cut grensa rørt i det hele tatt.kun ny mapping av bensin og tenning.bilen er målt hos dem til 246hk.dette må være noe annet en den superchipen,for den har jeg ikke lest mye positivt om...

Legg innLagt inn:06 apr 2005 17:55
av CelicaTurbo
Dastek Unichip er et ganske populært valg hos britene, men eneste nordmannen jeg har hørt som har brukt den chippen er Christian og han var ikke helt fornøyd tror jeg, men mener det var mer med personen som gjorde jobben og ikke selve hardwaren for å si det slik. Men det er en vanlig piggyback da hvor dem kan justere det meste, og hvor enheten også kan kontrollere boost med litt ekstrakomponenter. I hvilken grad enhenten skiller seg fra greddy emanage, SMT6/7 eller tilsvarende løsninger aner jeg ikke, men med disse andre får man ihvertfall tilgang på verktøy hvor man selv kan justere enheten..