Side 1 av 1

Hvor kjøper/instalerer man chip??

Legg innLagt inn:10 apr 2005 20:25
av Raze_r
hei.
har tenkt å kjøpe meg en chip nå... (til ecu)
så lurte på hvor man får kjøpt det, og instalert det.....

takker så mye :P

Legg innLagt inn:10 apr 2005 20:36
av Master
Uten å være for sikker (skyt meg ikke om jeg tar feil) men jeg tror ikke MR2 ecu'en lar seg chippe på samme måte som nyere biler gjør. Dette fordi den ikke inneholder noen RAM eller utbyttbar ROM. Det fins sånne små piggyback systemer som f.eks lurer den originale ecu'en til å kjøre et mer avansert tenning,bedre fuel mapping osv. For å si det sånn hvertfall.. : gti ecu'en kjører et rimelig aggressivt oppsett fra fabrikken, den yter jo tross alt 156 hk originalt på 2 liter uten variabel ventilstyring, turbo eller kompressor. Selv mange nyere bilmotorer klarer ikke det. Personlig ville jeg oppgradert andre ting på en NA før jeg hadde investert i evt ny ecu. eller eget ems.

Adresse til en sånn piggyback (Unichip): http://www.dastek.co.za/

Legg innLagt inn:10 apr 2005 21:44
av no_hair
Jeg sendte en forespørsel til Simco AS (simco.no) og spurte hva de kunne gjøre for å optimalisere ytelsen på min bil ( Celica, 1993 2.0 GTI ). De svarte at de kunne hente ut ca 35 hk mer! De skrev dessverre ikke hva de hadde tenkt å gjøre med motoren, da....


Synes det høres litt for fantasisk ut !?

Prisen var kr 8,000 + moms.

Noen andre her i forumet som har vært hos Simco og virkelig fått en slik bedring i ytelsen?

Legg innLagt inn:10 apr 2005 22:30
av cameleon
Det der må være på turbo ass. hørte om det samme her i trondheim hos et firma som chipper, og de kom med den kommentaren at det kom seg på mellom 3-6hk og chippe. og prisen husker jeg ikke, men var noe rundt 10 lapper.
nå skal jeg ikke si hva dere skal gjøre, men personlig ville jeg ha droppa å chippe en heeelt orginal bil. kjøp/lag dere ett effektanlegg, sett inn luftfilter (apex'i f.eks) så kan det hende at dere har rundt det samme antallet i hk og atpåtill så har dere igjen penger som dere kan bruke på noe annet :!:
Men hver sin smak :wink:

Legg innLagt inn:10 apr 2005 23:32
av CelicaTurbo
når jeg hadde MR2 mk2 undersøkte jeg med to firmaer (ett som brukte unichip og ett selskap med en annen løsning, begge som ble programmert spesifikt for hver enkelt bil på dyno) og fikk som svar fra begge at det hadde ingenting for seg på min bil ettersom jeg kom til å vinne minimalt, med mindre jeg hadde gjort en del større arbeid på andre områder av motoren først, slik som full eksos med grenrør, kamaksler, høyere komp og porting.. og.. 35hk ekstra skal det mye mer til enn en chip for å hente på denne motoren..

Legg innLagt inn:10 apr 2005 23:45
av cameleon
Er helt riktig som CelicaTurbo sier her. Hadde det vært så enkelt at man får 35hk ut av det, så hadde jo bilen hatt ca 200hk ved noe så enkelt som å montere en chip og et temmelig bra effektanlegg :wink:
Og som det er blitt diskutert i tidligere topicer, så er det ikke bare bare og nå 200hk med en NA 3s-ge motor :wink:

Legg innLagt inn:11 apr 2005 15:16
av Raze_r
hmm.... dumt :cry: men,da må jeg nok ha bilen min ca 1års tid til da, så har jeg tenkt på en mr2 turbo import fra usa :P
(forhåpentlighvis)

så da sparer jeg pengene til da... :wink:

kjørte bilen til broren min på jobb i dag, (han kjører en audi a4 turbo Q,m chip og div... ca 205 hk el noe... m popoff el åssen det skrives... da fikk jeg ORDENTLIG lyst på turbomotor :P :wink:

takker :P

Legg innLagt inn:12 apr 2005 20:31
av chris
Raze_r skrev: m popoff el åssen det skrives...
dumpventil, blow off, evt blow off valve. IKKE "popoff" ;)

Legg innLagt inn:13 apr 2005 15:21
av olemm
Men er det noen som har prøvd Greddy E-manage på en Mr2 GTI, jeg hørte med et firma, og dem sa at dem kunne hente ut ca 15hk med den på mr2`n, og prisen er ikke gæli hvis man bestiller fra USA...

Ole Martin