Side 1 av 1
Temperaturmålere
Legg innLagt inn:11 apr 2005 22:16
av grimfer
Ser at ganske mange driver og monterer ekstra instrumenter i bilene sine. Jeg er interessert i å finne ut hvilke jeg kan ha bruk for!
Er det noen forskjell på vann- og oljetemperatur? Skjønner jo at det er greit å kunne følge med på tempen for å la motoren hvile litt om det skulle røyne på...
Hva med oljetrykk? Når får du bruk for å følge med på det?
Legg innLagt inn:11 apr 2005 22:24
av sw20
motoren er ikkje varm før oljen er det veit du...
vakum e jo gøy... vipper litt opp og ned...
Legg innLagt inn:11 apr 2005 22:32
av CelicaTurbo
Oljen tar vesentlig lengre tid å bli varm enn vannet, og det er denne temperaturen som er viktig for å sikre gode smøreegenskaper før du gir fullt gass i en turbobil. Oljetrykk er greit for å forsikre deg om at oljetrykket i utgangspunktet er bra nok, og eventuellt oppdage en gradvis redusering av trykk (som gjør deg observant på at du bør starte feilsøking). Om du får et plutselig trykkfall derimot så vil du ikke oppdage det på måleren før det er alt for sent for motoren uansett.. Turbotrykk er et must så klart. Ellers, eksostemp eller luft/bensin målere kan monteres, men de er mest nyttige for personer som justerer motorstyring selv.
Legg innLagt inn:12 apr 2005 15:22
av grimfer
Celicaturbo: Nok en gang viser du at du er en kjemperessurs her på forumet. Takk skal du ha.
Men er det noen vits i hå både olje- og vanntempmåler?
Jeg har foreløpig tenkt å ha turbotrykkmåler, oljetrykkmåler, amperemeter og en ekstern turteller...
Legg innLagt inn:12 apr 2005 15:51
av GT_rider
Jeg har ikke noe med det. Men blei nyskjerrig på hva du skal med en turteller ekstra??
Legg innLagt inn:12 apr 2005 16:12
av Remi
grimfer skrev:Celicaturbo: Nok en gang viser du at du er en kjemperessurs her på forumet. Takk skal du ha.
Men er det noen vits i hå både olje- og vanntempmåler?
Jeg har foreløpig tenkt å ha turbotrykkmåler, oljetrykkmåler, amperemeter og en ekstern turteller...
Voltmeter er kjekt da

Legg innLagt inn:12 apr 2005 16:31
av grimfer
Hehe
Gt Rider, det er helt greit å spørre. Det er det JEG gjør! heh
Jeg skal skifte ratt, og det nye rattet blir noe mindre i diameter enn det originale. Dermed forsvinner mesteparten av den originale turtelleren.
Etterhvert skal jeg fikle litt med momentkurve og ladetrykk og slikt, og da er det greit å ha noe som er lett å følge med på. Celicaen går ganske fort opp i turtall, og ved f.eks banekjøring er det om å gjøre å holde turtallet relativt høyt uten å belaste for mye.
Så jeg tenkte på å bare installere shiftlight, men det viste seg å være nesten like dyrt som å sette inn en skikkelig turteller MED shiftlight inkludert!
Så derfor. Heh.
