Side 1 av 2

Noen spørsmål om motorvask...

Legg innLagt inn:12 apr 2005 19:42
av Zepticon
Var nettopp ute og plukket litt i motorn på bilen, og når jeg kom inn igjen gikk det opp for meg at det så ut som om jeg hadde vært i krigen....

Kansje på tide med litt motorvask?

Siden jeg er ny i gamet, og bare hatt egen bil i omlag 6 måneder trenger jeg alle de rådene jeg kan få... Og serverer dere derfor noen spørsmål som dere kan få lov å kose dere med :roll:

- Går det ann å bare pøse inn avfettingsmiddel og spyle av med høtrykkspyler etterpå?`Er det noen ting i motoren som kan ta varig skade av dette?
- I såfall; hva burde jeg dekke til slik at jeg ikke skal få vann på det? og hvordan skal jeg gjøre det.
- Hvilke vaskemiddler funker bra?

Hpåer noen kan hjelpe....

Legg innLagt inn:12 apr 2005 20:21
av lasserj
pass på at ikke kn-filteret ikke blir våt og vær litt forsiktig med å spyle på fordelerlokk(om det ikke er helt tett da) ellers er det bare å knalle på med motorvask og høytrykkspyler :)

Legg innLagt inn:12 apr 2005 20:33
av Zepticon
lasserj skrev:pass på at ikke kn-filteret ikke blir våt og vær litt forsiktig med å spyle på fordelerlokk(om det ikke er helt tett da) ellers er det bare å knalle på med motorvask og høytrykkspyler :)
Fordelerlokk? :oops: Hva er det? Og hvor er det?

/me is nOOb :roll:

Her har vi jo et bilde. Bare merk alt som er "farlig" å få vann på med rødt. :oops: :oops: :oops:

Legg innLagt inn:12 apr 2005 20:59
av Elzin
ikke få spruten på filteret. men om du vil kan jeg ta bilde av mitt fordeler lokk på lanceren min?

fordeleren min er fucka på den bilen.. jeg fikk vann inni og måtte ta av lokket. skruene var rustet fast og 99% umulige og få av.. så jeg knakk skruen ved demontering.. nå har jeg festa lokket med stål tråd :P

gikk ikke å borre opp nye jenger

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:06
av Zepticon
Ta bilder i fleng :D

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:15
av Maverick
De to "delene" (luftfilter og fordelerlokk) er markert med rødt her, og der bør du være forsiktig med vann.

Ellers er det bare å kjøre på :)

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:27
av Zepticon
Maverick skrev:De to "delene" (luftfilter og fordelerlokk) er markert med rødt her, og der bør du være forsiktig med vann.

Ellers er det bare å kjøre på :)
Kjempe greier... :D
Må ha det inn med teskje det her... men nå er vi klar til vask :twisted:

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:27
av celicat23
høytrykk er ikke anbefalt å bruke. hageslange er greit nok, men høytrykk er litt i drøyeste laget.

Spray på avfetting (på kald motor, såklart), etter at det har stått i 1-2min så bruker du en våt svamp og gnir rundt der du kommer til for at den hardeste skitten skal løsne, så skyll av med hageslange.

Legg innLagt inn:12 apr 2005 21:39
av lasserj
min erfaring er at det går bra og bruke høytrykkspyler og alle på toyota forhandleren jeg jobber på gjør det samme, har ett unntak da: en skoda fikk en pipe lyd i en månde, ikke rart, vw motor :wink:

selfølgelig alt med måte, men som celicat23 er en svamp og annbefale!

Legg innLagt inn:13 apr 2005 07:36
av Remi
bruke du høytrykk forsiktig me radiatoren. ligger noen riller på fremsia som bøyer seg veldig lett

Legg innLagt inn:13 apr 2005 15:23
av FireFox
lasserj skrev:min erfaring er at det går bra og bruke høytrykkspyler og alle på toyota forhandleren jeg jobber på gjør det samme, har ett unntak da: en skoda fikk en pipe lyd i en månde, ikke rart, vw motor :wink:

hehe sant... vw er ikke akkurat noen krem bil i mine øyne :roll:

Legg innLagt inn:13 apr 2005 22:24
av Mr2stord
etter vask er da eit godt tips å ta av stikkere og blåse ut eventuelt vatn og ta på el rens.

Legg innLagt inn:15 apr 2005 21:55
av lexusmann
Har da brukt høytrykk flere ganger...til og med på lex'n...har aldri hatt problemer...men så har jeg latt den stå en stund for å tørke, også...for så å starte opp tørke litt til..har heller ikke gått veldig nærme med sprutern, heh....

Legg innLagt inn:15 apr 2005 22:01
av @lpher
Må vel bare legge til at alarmsirener som regel IKKE er spesielt glade i direkte-vann heller :)

Celican min var bestandig litt ujevn i gangen etter hver motorvask den.... Supran reagerer ikke i det hele tatt :)

Legg innLagt inn:15 apr 2005 22:55
av Eirik
nårr du har vasket må du få tørket ordentlig opp nedi atmed tennpluggene. Jeg gjorde ikke det engang og da begynte den å gå på noen sylindre. men når jeg tok av tennkablene sto dampen opp. SÅ HUSK TØRK DER!