TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Blitz SuperCharger

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #9296  av Goose
 
Jeg fant denna tilfeldig når jeg så etter priser på injen air intake.
http://www.blitz-uk.co.uk/2003/turbo.html

Beskrivelse:An addition to the Blitz range last year was supercharger conversion kits. These comprehensive kits are easy to install as the superchargers are self-lubricating so there are no oil ways to attach. The kits are supplied complete with all fittings and in most kits a front mounted intercooler is also supplied, for JDM cars a fully mapped ECU is included. Applications are for Toyota models only at the moment (including the new 190bhp Celica and Toyota Altezza) but more applications are being developed all the time.
------------------------------------------------------------------------------------

Noen osm har formening om dette? Er det vært å investere tror dere?
Lurer også på hvor stor økning i HK og nm blir det ta på min VVT-i på 147HK?

 #9301  av CelicaTurbo
 
hm, da har du vel planene klare da vel? Men det står at ECU er inkludert for japsemodeller, spørsmålet er om du trenger ny motorstyring for din bil?

Angående hester, en vesentlig forbedring tenker jeg, enkel regning gir at din motor vil yte ca 191hk med 0.3 bar trykk.. hvor mye det kittet der trykker og hva motoren tåler av trykk er vel egentlig spørsmålet :)

 #9328  av Goose
 
I utgangspunktet så har jeg ikke tenkt å gjøre noe som helst, men hvis dette kittet ikke innebærer masse kostnader og at kjøre på den superchargeren vil ikke skade motor verken i lengden så høres dette interesant ut. men jeg har 147HK nå vil dette gi en økning på over 40hK?
Kan dette stemme?
I så fall så er jeg på lik linje med T-Sport som har 192 HK orginalt...
Hm.. hvis så, så er dette rå kit...


Jeg vet ikke om jeg trenger ny motorstyring.
Har ikke gått så dypt inn i bilen min ennå, skal undersøke dette nærmere...

Skal sende mail til blitz om dette.

 #9332  av CelicaTurbo
 
sjekk motorstyring du..

ellers, effekt henger veldig sammen med mengde luft (og dermed bensin), med 0.4 bar trykk går det 1.4-ganger så mye luft inn i motoren din som det gjør nå (1.0bar atmosfærisk trykk pluss 0.4 bar overtrykk), det vil da si ca 1.4 ganger effekten du har nå. Dette gjelder ganske nøyaktig så lenge du ikke endrer andre kriterier, blandingsforhold luft/bensin, effekteksos eller lignende..

 #9334  av Goose
 
Ikke sånn at jeg har så javlig mye peiling på motorstyring på pilen min, men hva skal jeg sjekke etter når det gjelder motorstyrringen?

 #9339  av Morten
 
CelicaTurbo skrev:sjekk motorstyring du..

ellers, effekt henger veldig sammen med mengde luft (og dermed bensin), med 0.4 bar trykk går det 1.4-ganger så mye luft inn i motoren din som det gjør nå (1.0bar atmosfærisk trykk pluss 0.4 bar overtrykk), det vil da si ca 1.4 ganger effekten du har nå. Dette gjelder ganske nøyaktig så lenge du ikke endrer andre kriterier, blandingsforhold luft/bensin, effekteksos eller lignende..
Dette er desverre en sannhet med modifikasjoner... Dette vil være øvre grense for hva som er teoretisk mulig, men for å få alt må du blant annet ha en intercooler som fjerner ALL ekstra varme som er tilført, og det uten trykkfall... :? Dette vil desverre ikke gå i praksis, men det er jo en grei tilnærming (bare ikke bli skuffet hvis du ikke får alle ekstra hestene i praksis!) :wink:

 #9345  av CelicaTurbo
 
det er derfor jeg skriver "ca" da dummen! :) Neh, så klart det ikke er en 100% sannhet men det gir en grei pekepinn, men effekttap av varme er ikke så stor som folk skal ha det til, det jeg tror har større effekt er at tenningen må trekkes tilbake sammen med høyere trykk, samt at restriksjonene ellers i motoren øker eksponensiellt med mengde luft.

Goose: undersøk hva de mener om du trenger annen motorstyring, og hva den motorstyringen for den japanske modellen gjør, samt hva som er hinderet for at du kan bruke den..

 #9347  av Morten
 
Mener å ha lest at 6-7 grader økning av innsugstempen tilsvarer 1% mindre hk. Det blir jo endel hvis intercooleren ikke klarer å fjerne nok.. (eventuelt uten IC!). Det vil jo merkes mer ved høyere trykk såklart, men greit å ha i bakhodet :wink:

 #9354  av Goose
 
Blitz SuperCharger leveres med egen IC som skal monteres nederst i fronten av bilen :D

 #9356  av henningl
 
Morten skrev:Mener å ha lest at 6-7 grader økning av innsugstempen tilsvarer 1% mindre hk. Det blir jo endel hvis intercooleren ikke klarer å fjerne nok.. (eventuelt uten IC!). Det vil jo merkes mer ved høyere trykk såklart, men greit å ha i bakhodet :wink:
Med ic blir innsugsluften somregel rundt 40 grader har jeg sett? om turboen lader skikkelig (noe den ikke gjør på 0.4 bar).

innsugstemp = 40
- utetemp = 20
= 20 grader differanse (effektreduserende).

20 grader / 7 --> 3 % effekttap. Så 0.4 bar overlading gir altså sånn teoretisk 40% effektøkning og 3% effekttap ;) Da HVIS innsugstempen faktisk blir så høy som 40 grader..

sånn jalla utregnet da, men poenget er der.. fortjenesten er så stor at man kan drite i å se på tapet.

 #9357  av Goose
 
så dere mener at jeg bør prøve å gå for en sånn supercharger til celica'n min?

 #9359  av Morten
 
Jeg fant veldig lite info om kit'et på linken din, men det ser da unektelig gøy ut hvis lommeboka tåler det! :wink:
Fant du ut om den er til 143hk versjonen? (ZZT231 er vel T-Sport?)

 #9374  av CelicaTurbo
 
det kittet kommer nok til å svi på pungen, og sjekk for all del at du kan bruke det på din bil og undersøk en løsning på det med motorstyring eller om du trenger det overhodet..

tror nok at du kan få en meget artig bil med dette kittet men det kommer også til å koste en god del mer enn bare basisprisen på kittet..

 #9378  av Goose
 
jeg skal undersøke ja,
jeg tenkte evartfallat isteden å satse på en t-sport bil og begynne å bytte bil og legge anlegg osv, så hadde det vært mer artigere å hatt standard celica men som er nesten like kjapp som t-sport og så mye tøffere lyd i motoren... :D

I følge han engelskmannen som jeg snakket med så skal det kittet passa til min bil fordi han har en SuperCharger ladet celica GT (143HK orginalt vvt-i) <- samme som jeg har... :D


Poster mer infom hvis jeg vet noe mer... :wink:

 #9393  av jan-erik
 
Goose: Sjekker du om det går til '00 MR2 MK3 Roadster også i samme slengen? Motorkode: 1ZZ-FE