TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Koni demper til T20

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #102435  av celica_st205

Jeg har nå bestilt Koni støtdemper til bilen. Det selges ikke justerbart senkesett til celica?? Det sa ihvertfall denne forhandleren. Men jeg måtte modifisere litt på di bakre støtdemperene. noe om at jeg måtte kutte med baufil på toppen og borre hull nederst. Hørtes jalla ut, men han sa det fulgte med en bra forklaring. Er det noen som har gjort dette? var det stress??

#102449  av ST182

nå har riktignok jeg en t18 da, men det var akkurat det samme jeg måtte gjøre. Er ikke noe stress. Grunnen til at du må gjøre dette er at det ikke blir lagd komplett fjærbein fra Koni til celicaen, derfor må du modifisere det gamle fjærbeinet. Hullet i bunnen er for å sette på en mutter på bunnskruen på Koni demperen som da blir tredd nedi det gamle fjærbeinet, kuttinga med baufila er bare for å få riktig høyde på det gamle fjørbeinet i forhold til Koni-demperen. OBS. mulig du må tømme ut noe olje fra den gamle demperen når du skal ha den ut fra fjærbeinet. Få ikke dette på asfalt, hud eller klær. Den løser opp asfalt, gir svie på huden og lukter helt jævlig. :wink:

brukte 3-4 timer på å skifte alle 4 demperene til gule justerbare Koni (hardhet`s justerbare, ikke høyde justerbart) på celica`n min. Da skiftet jeg selvfølgelig fjærer samtidig mens jeg først hadde det av.

Og ja, det følger med en svært grundig forklaring. :)

kenneth

#102454  av Speeder

Mener i allefall TEIN leverer justerbart til T20, mulig det ikke er til alle modeller men..?
Justerbart i høyde og harhet er det i allefall, er vel nesten det KennethX har på sin, men det kan dog ikke leveres med slik elektronisk justering.

#102469  av celica_st205

ja vet at tein leverer justerbart. men står ingen plass om det er tuv godkjent. ikke som jeg har funnet ihvertfall.
Men så lenge disse Koni demperene er bra så skal jeg ikke klage.

#102471  av kennethx

Dette passet litt bedre under teknisk om celica, gjorde det ikke? :wink:

TEIN + TÜV, ikke så jeg vet. Trenger du TÜV da? :roll:

#102483  av Speeder

kennethx skrev:Dette passet litt bedre under teknisk om celica, gjorde det ikke? :wink:

Ahh, om det skal være TÜV godkjent blir det jo en annen sak :P

Er det ikke bare å skru den opp på ca orginal høyde, krysse fingrene å håpe på det beste`?

#102495  av celica_st205

Speeder skrev:
kennethx skrev:Dette passet litt bedre under teknisk om celica, gjorde det ikke? :wink:

Ahh, om det skal være TÜV godkjent blir det jo en annen sak :P

Er det ikke bare å skru den opp på ca orginal høyde, krysse fingrene å håpe på det beste`?
Jo muli. men nå har eg bestilt Koni, så får eg se hvordan det går.
 #102515  av maxgets

celica_st205 skrev:Jeg har nå bestilt Koni støtdemper til bilen. Det selges ikke justerbart senkesett til celica?? Det sa ihvertfall denne forhandleren. Men jeg måtte modifisere litt på di bakre støtdemperene. noe om at jeg måtte kutte med baufil på toppen og borre hull nederst. Hørtes jalla ut, men han sa det fulgte med en bra forklaring. Er det noen som har gjort dette? var det stress??
har du superstrut? eller vanlig?

Og hva kom demperne på? skulle ha byttet på min etterhvert.. =)

#102529  av Speeder

Hadde han hatt bilen som nicket tilsier så hadde han hat superstrutt, da alle st205 er levert med det.
Men, inne på profilen hans så står det : Motor 7A-FE,
Hvis det er tilfellet så har han ikke superstrutt, da det ikke kom på AT200

#102697  av celica_st205

Speeder skrev:Hadde han hatt bilen som nicket tilsier så hadde han hat superstrutt, da alle st205 er levert med det.
Men, inne på profilen hans så står det : Motor 7A-FE,
Hvis det er tilfellet så har han ikke superstrutt, da det ikke kom på AT200
Vett nicket mitt heter celica_st205. det er yndlingsbilen min det. så jeg ingen andre nick som jeg ville ha var ledige.
men nei har ikke superstrutt tror jeg. har T20 1.8 liter.

Demperene kom på ca 6.500 kroner. Dette var gule koni sport dempere. justerbar fasthet.