Side 1 av 2

Inkompetente Toyota folk?

Legg innLagt inn:22 apr 2005 02:42
av FireWalk
Nå er jeg litt irritert... En uke etter at jeg kjøpte min nye MR2 Turbo sprakk "the hose from hell" (selvfølgelig..) med det resultat at kjølevann sprutet opp på en glødende manefold og jeg fikk noen sprekker i denne... Noe som igjen førte til at manefold måtte byttes.. Jeg var ikke klar over at manefolden var gåen, jeg leverte bilen inn på toyota for at de skulle bytte kjølevannslangen... men fikk jo igjen bilen med ny manefold også.. og en regning på 11000 kr når jeg hadde ventet meg en regning på rundt 2000 kr max...

Det er vel unødvendig å si at jeg ble ganske irritert... Jeg skrev om dette en før, så mange av dere skjønner sikkert hva dette dreier seg om.

Uansett. Problemet nå er at nå er det blitt litt frieksos et sted mellom blokka og manefolden. dette må jo være en garanti sak tenkte jeg, så jeg gikk inn på toyota og klagde på dette. De tok inn bilen og kikket på den uten å ta betalt for dette. Var samme mekanikeren som så på den, og han visste med en gang hva problemet var. Jeg fikk vite at gjengene på ene bolten til blokka som manefolden festes i var gåene.. så de fikk ikke teitet mutteren til skikkelig på akkurat den bolten... dermed presser litt eksos seg ut her. med dertil tap av effekt (siden det jo er eksosen som driver turboen..)

Jeg spurte hva de hadde tenkt å gjøre med dette.. men de mente tydeligvis at bolten må ha vært ødelagt FØR de fikk den inn på service.. men jeg hadde jo INGEN roblemer med noe frieksos FØR den kjølevannslangen sprakk.. så det må etter min mening være noe som har skjedd MENS bilen var på verksted hos toyota??? men dette nekter de for... så spurte jeg hva man eventuelt da kan gjøre for å FIKSE Dette problemet?

Svaret jeg fikk fikk ga meg frysninger:

Neis.. må vel bytte hele blokka da... svarte mannen bak disken..

Er det slik hos toyota, at en nyoverhalt motor som er helt 110% ellers må byttes fordi gjengene på en bolt er gåen???? da er ikke smerteterskelen særlig høy hos toyota vil jeg si... det må da kunne gå ann å gjenge opp igjen denne bolten, eller tette igjen med pakninger eller et eller annet... ?

Syntes det virker helt sykt å i det hele tatt foreslå å bytte hele blokken.. Jeg er ingen mekaniker, men har mange kompiser som er. Og alle bare LER av forslaget fra toyota...

Beskjeden jeg fikk videre var at: de ville annbefale meg å bare leve med det.. siden det var såpass lite...



Greit nok,.,. det er ikke rare greiene, men det er et irritasjonsmoment! og når jeg mener det er noe som oppstod ETTER at bilen var hos de så er det SPESIELT irriterende! en annen ting er jo at de hadde glemt å koble på div slanger også når jeg fikk den igjen, og slangen fra wastegaten var ikke koblet på... En mekaniker-kompis av meg mente på at dette var nok årsaken til at jeg fikk så kraftig tennings bank at banke sensoren tok kvelden.. så var det over 1500 kr for ny banke sensor også...

IGJEN: Noe toyota er indirekte ansvarlig for pga "slett" arbeid....

Når man leverer bilen inn på merkeverksted forventer man jo at bilen er i BEST mulige hender.. og at man får den igjen i topp stand...

men dette er jo tydeligvis ikke tilfellet.. jeg ser for meg et verksted der penger betyr mer enn kvalitet og service, og der det kun er om å gjøre å få bilene ut så fort som mulig slik at de kan tjene mest mulig penger på minst mulig arbeid..

Ble litt lang denne posten, men måtte få ut litt agreasjon her...


Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre med dette? er det mulig å få gjenget opp igjen denne bolten?

Det er ikke mye frieksos det er snakk om, men når jeg starter bilen når den er kald hører jeg godt det er noe putring baki der.. hundrevis av små eksplosjoner høres litt sjenerendes ut.. etter 5-10 min når motoren er blitt varm er det imidlertid ingen frieksos lenger.. jeg regner med at metallene da utvider seg litt slik at det blir forseglet... så problemet er der bare år motoren er helt kald..

ForBASKA irriterende.... :evil:

Toyota service på sitt værste dette her.. :?

Legg innLagt inn:22 apr 2005 02:43
av FireWalk
en annen ting: siden de tydeligvis VISSTE om problemet (siden han husket hva det var med en gang jeg leverte inn bilen nå) så burde de jo vel kanskje ha fortalt dette til meg når de leverte fra seg bilen første gangen??? ... :roll:

Legg innLagt inn:22 apr 2005 08:30
av Goose
Stå på ditt.

Jeg fikk samme problemmet med lys regulering...
Leverte bilen for å justere lysene og mekanikkeren brukte sånn luftdraven skralle og dermed ødla han justerings bolten for lysene.
Da jeg kom hjem fungerte ikke lys justeringen, dro på toyota. Dem ville ikke ta ansvar. Etter 15 min nja og men sa jeg at dette fungerte før, her har du nøkler jeg henter bilen på torsdag.

Og puff fikk jeg ny lyskaster ;)


Spør den hvordan forklarer dem at det ikke var problem med fri eksos før og så er det nå... Og spør hvem som skla betale for bytting av blokka fordi det er ikke deg. Saken er enkel, du har levert en bil uten fri erksos og har fått med fri eksos. Om han liker ikke dette så snakk med sjefen på dette toyota verksted, hvis ikke ring toyota norge. JEg har sånn intrykk at enkelte forhandlere drives av folk som budte ikke være i den stillingen. :roll:

Legg innLagt inn:22 apr 2005 09:00
av CelicaTurbo
Du har nok mange grunner til å klage over det verkstedet der ja, jeg tror egentlig at du bør forfatte et skikkelig brev med forklaring av hele prosessen og årsakssammenhenger og sende til Toyota Norge som en klage over det verkstedet for det er jo klart at du har måtte betale en hel haug med ekstraarbeid pga dårlig jobb fra deres side :roll:

Ellers angående bolten så er nok ikke den noe problem, du kan nok bruke en helicoil eller tilsvarende løsning. Jeg har ikke erfaring med dette men noen andre her på forumet har helt sikkert brukt en slik på en gåen bolt til manifolden. Det er ganske normalt at gjengene strippes der eller at boltene knekker og jeg har enda ikke hørt at noen har kastet blokken av den grunn. Jeg har tilogmed hørt de som har sakt at en helicoil gjør festet i gjengene bedre enn hva de orginalt var ;)

Legg innLagt inn:22 apr 2005 09:21
av Goose
Ja enig med CelicaTurbo her.

Jeg tror Toyota norge vil gjerne vite om en verksted som ødelegger dems kvalitetts omfatning og trekker ned fornlyd kunde prosenten.

klag til verksted, klag til Toyota Norge.

en ting som slår meg. Hvis han makanikeren viste med en gang hva som var feilen så har han sansynlig ødelagt dette og tørte ikke å inrømme feil.

Og bytte blokk fordi bolten er gåen høres ut som en forøk av verksted til å hore til seg masse penger.

Legg innLagt inn:22 apr 2005 10:06
av sindrejl
latterlig.. på sånne feil som verkstedet selv har gjort her i trondheim er dem ganske flink på å rette opp om man klager iallefall.. helt sykt å påstå at blokka må skiftes og det er bare å leve med det.. da gir du dem nøklene og sier du hentern ferdig imårra så får du se om dem finner ut at helicoil er enklere enn å bytte blokka..

Legg innLagt inn:22 apr 2005 11:25
av FireWalk
Ja jeg syntes det er latterlig selv.. jeg er som jeg har sagt før ingen mekaniker, men har da en viss teknisk innsikt, og til og med jeg skjønner at en bytter ikke hele motoren fordi en bolt er blitt sliten... heh..

Nå var ikke sjefen sjøl der når jeg var innom, og jeg vet jo ikke helt hvordan jeg værbalt skal forklre situasjonen, så jeg snakka med en kompis som er mekaniker (det var jo han som måtte fikse problemene toyota hadde laget) og han sa han kunne bli med inn å forklare situasjonen for meg. han har jo jobet på verksted for BMW før, så han vet hvordan ting funerer og hvordan det skal være...

Uansett om det er en garanti sak, Blokken vil jeg jo helst ikke skifte siden all innmaten i den motoren er byttet.... Da må jeg jo beygnne å flytte over alt av stempler og råder, veiv, kammer og dritt og lort... dvs jeg må få de jeg kjenenner som er MEKANIKERE til å gjøre dette, og det tviler jeg på de gider å gjøre helt gratis... dessuten så spørs det jo om alt passer helt 100% på en ny blokk da stempler jo er spesialtilpasset den jeg har nå..

Men forbaska irriterende er det jo! det kan jo ikke være snakk om så mye frieksos heller siden det kun er når motoren er kald.. etter noen minutter når den blir varm er det jo vekk... men det er jo litt irriterende når man starter bilen og folk snur seg og tenker: huhu.. frieksos ja!

spesielt når det er et merkeverksted som har forårsaket det..

Kan noen fortelle meg litt mer om "helicoil" ? hvordan fungerer dette?

Legg innLagt inn:22 apr 2005 11:42
av CelicaTurbo
her er et bilde av en helicoil så ser du gjerne hvordan det fungerer:

Bilde

info her:

http://www.toolsnextday.ltd.uk/Helicoil ... _usage.htm

:)

Legg innLagt inn:22 apr 2005 12:49
av cameleon
Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor dere drar til toyota i utgangspunketet jeg. For det første så er de svindyre. Koster vel nermere 900,- i timen hos de nå såvidt jeg vet. For det andre så består mye av staben deres av VELDIG ferske lærlinger, som ikke er helt 100% sikker på hva de driver med. På min forrige mr2 var det lærlinger som jobbet med å finne ut en feil. Før jeg gikk inn på verkstedet så sa jeg klart og tydelig at det var coilen som hadde tatt natta. Fikk etterpå papir som forklarte 15 timers feilsøking og at feilen var coilen....Dette forlangte de da bortimot 8k for... Jeg betalte jo selfølgelig ikke det etter mye mas og kjas.

En annen ting er også de som står i skranken. Om du skal bestille 92+ frontleppe så eksisterer ikke den underleppa bare så dere vet det. I følge toyota så er det styling og har aldri eksistert orginalt på Mr2.

Nei! Skaff dere et anonymt verksted der prisene er billigere og der dere evt kjenner folka såppas godt at dere vet hva de kan og ikke kan.

Bare for å gi et lite eksempel på slutten. OM toyota skal skifte bremseklosser til deg, så vil det koste deg drøye 3000... Dette er forbeholdt at de vil bruke ca 1 time (45 min) PR CALIPPER som de regner med! Jeg er ikke noen mester, men jeg bruker ca tilsvarende tid med helt rævva utstyr på TO calippere. Et verksted i nærheten av meg, hvor de blant annet er spesialister på å borre og trimme opp motorer, skulle ha 500,- for alle fire calipperne. Bare som en ettertanke :wink:

Legg innLagt inn:22 apr 2005 13:27
av CelicaTurbo
Toyota tar dessverre overbetalt ja, men mine erfaringer med de hittil har vært greie nok. Å bytte bremseklosser tror jeg at jeg skulle ha klart fint å gjøre på alle hjul på en time så lenge biler står i en heis.. er litt tidkrevende å drive å jekke opp og ned på bilen for hvert hjul..

Legg innLagt inn:22 apr 2005 13:29
av kennethx
CelicaTurbo skrev:Toyota tar dessverre overbetalt ja, men mine erfaringer med de hittil har vært greie nok. Å bytte bremseklosser tror jeg at jeg skulle ha klart fint å gjøre på alle hjul på en time så lenge biler står i en heis.. er litt tidkrevende å drive å jekke opp og ned på bilen for hvert hjul..
Garasje jekk, så tar du 2 og 2. Når meg og Jostein skiftet klosser på min bil, så tror jeg det gikk på under 30 minutter. Men da var vi 2 personer og bilen stod i bukk. :) Det tok i allefall ikke rare tiden...

Legg innLagt inn:22 apr 2005 15:12
av GT_rider
Den bolten som du snakker om. Er det en vanlig skrue med sekskanthode, en pinneskrue, eller hva. Er jo egentlig ikke værre enn å kjøpe ny bolt. Forstår det slik at det er gjengene på bolten som har tatt kveld, og at gjengene i blokka er helt fine. Stemmer??

Legg innLagt inn:22 apr 2005 16:20
av CelicaTurbo
Det er ofte at gjengene i blokken ryker, ihvertfall på disse motorene..

Legg innLagt inn:22 apr 2005 17:02
av Johnny_Bravo
blokken er jo laget av støpegods som er mye bløtere enn en skrue

Legg innLagt inn:22 apr 2005 19:30
av sw20
det e kansje på tide å skrive ned adr til klybben.. for det e jo 1oo ganger høyere kompetanse her inne en på eit toyota verksted.......

det burde jo bare vere sette in ny gjebge tapp..

for det er vel mutrer på manefoylen eller e det e som tulla no???

skal vi gå ut å se eirik...(sitter ved siden av me no...)

såg ikkje der nei.. men men.. :roll: