TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Celica

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #9601  av CelicaGT
 
Har et spørsmål til folket... Har en 94 Celica 2.0 GT (175 hk typen)
Når eg starter bilen når den er kald går den på ca 2000 rpm, og roer seg ned etterkvart den blir varm. Når den har driftstemp går den på ca 8-900... Nokken som har ein ide om ka som kan vere galt??
Lurer på om det er tomgangs følern som står på gasspjeldet ( er vel eit potensiometer)..... :?: :?:

 #9602  av erling
 
Er vel bare kaldstartprogrammet til innsprutet. Eller var det litt mye med 2000 o/min kanskje.. Vært sånn alltid eller?

 #9603  av memo
 
har dette skjedd nettopp eller plutselig?
jeg hadde akkurat samme på mr2'en min, mk1, og jeg tror den skal være slik... la seg på 1800 kald ca...helt til jeg hadde den gående litt, og begynte å kjøre sakte men sikkert...da roa den seg ned etterhvert...

jeg har lite peil på motoren og biler egentligl, men det virker som om den bare varmer seg selv opp, gradvis :?:
 #9606  av svein
 
Hørtes ikke så veldig unormalt ut.. Min ex-bil lå på rundt 2200 rpm ved kald start.. Har aldri sett noen utenom den så har så mye på tomgang, men dei fleste pleie vel ligga på rundt
1500-1800 rpm, om eg ikke tar heilt feil.. Tror ikke at det er noe gale (men nå har eg ikke Toyota heller :oops: ). Einaste som kanskje e litt iriterande er at det høres ut som ei
gammel dame som er ute på søndags turen, når den står i ro :lol: :lol:

 #9609  av CelicaTurbo
 
tror ikke det er så ille jeg heller.. mener både eks-MR2'en og min nåværende Celica ligger på 1500-1800 etter humøret.. Så lenge turtallet detter til ca 800 etter et par minutter så tipper jeg allt er greit egentlig :)

 #9613  av Christian
 
Har det samme på min, er nok riktig det.

ok

 #9658  av CelicaGT
 
Sikkert greit da, men muttern har Celica 1.8 og der legg den seg på ca 1200 for så å roe seg ned... Går sikkert bra... Den sparker iallefall frå når eg trykker på gassen :twisted: :twisted:

 #9660  av Goose
 
Celican min har tomgangs turtall når motoren er sikkelig varm på mellom 500 og 900 rpm, den varierer litt ettersom Climatronicen er på...

 #9674  av CelicaTurbo
 
når en 3S-GE og 3S-GTE er skikkelig varm skal tomgangen ligge på 800 etter boken, men på kald motor kan det være høy, selv om over 2000 er høyere enn andre her opplever så er det nok ingen krise så lenge den roer seg ned til rundt 800 når motoren er varm :)