Side 1 av 1
RE: Diagnostic sjekk
Legg innLagt inn:06 mai 2005 17:36
av Ace
Etter å ha fått 2'er feil på eu-ok på målt avgasser (lambda verdi) tok jeg en diagnostic sjekk og fikk feilkode 21.
Dette er vel sensoren som er kobla til eksos ? at det enten er for mye bensin i blandinga eller for lite oksygen ? at det er derfor dette også har gjort utslag på lambda verdien ved eu-ok... ?
Regner med man kan bare følge ledningen oppover å finne koblinga for å måle den ?
Hvor mye koster en ny slik sensor ? rundt 1000 lappen vel ?
Legg innLagt inn:06 mai 2005 18:12
av Master
Vet ikke om dette vil fungere for en 3s-ge, men slik fungerer O2-sensor testing på 3s-gte:
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
Legg innLagt inn:06 mai 2005 18:41
av CelicaTurbo
i linken ovenfor finner du ut hvordan ta diagnose av sensoren, du finner signalet du trenger i diagnosekontakten (som angitt i den linken, mener kontakten heter OX eller noe). Sjekk også at sensoren faktisk er koblet til da, du finner den noen cm etter at grenrøret er samlet til ett eksosrør, det er vel omtrent laveste punktet av eksosrøret. På oversiden av røret står sensoren og kontakten til den er etter kanskje 10-15cm med ledning.
Legg innLagt inn:18 mai 2005 20:25
av Ace
Hvordan er det med sletting av diagnostic feil....
Ja jeg har lest igjennom på
http://www.mr2-tech.com/bgb/mechanical/ ... system.htm
Der står det at det er 2 metoder å kansellere disse på
1. Ta ut EFI fuse
2. Koble fra batteriet
Tok av batteriet en stund og når jeg koblet på igjen forsvant varsel lampen ... men når jeg da kjørte ny diagnostic sjekk var feilen der fortsatt selv om lampa forsvant....
Er det mulig at feil koden ligger i systemet et annet sted ? skulle ikke alt bli nullstillt når man kobler fra batteri

Legg innLagt inn:18 mai 2005 22:44
av CelicaTurbo
Det holder å nappe ut den sikringen, om feilkoden forsvinner eller ikke kommer helt ann på hvilken feilkode det er: Noen feilkoder dukker opp umiddelbart når ECU får strøm, andre dukker kun opp når forholdene er korrekt, altså over ett vist turtall eller etter en tid med feil signal fra en sensor f.eks.. andre feilkoder igjen dukker kun opp idet det skjer og forsvinner med en gang ECU ikke merker problemet..
Legg innLagt inn:19 mai 2005 11:28
av Ace
Kristian, bare lurte på 1 ting kommer du i en oppblåstbar versjon som drar fra dør til dør ? Rett og slett en handy-man som kan oppholde seg i garasjen ?
Kjekt med kjappe svar
Legg innLagt inn:19 mai 2005 12:52
av CelicaTurbo
hehe, nei jeg gjør ikke det

Legg innLagt inn:27 mai 2005 12:29
av Ace
Ja ja alltid artig når bilen driver gjønn med deg ....
Tok ut EFI litt lengre en 10 sec og pluttselig ingen feil på diagnostic sjekk og lampa for motor forsvant , snedige greier... Mulig at det er noen løse ledninger som jeg har forandra litt på som har gjort utslaget. Hjalp vist ikke i denne sammenheng å kun koble fra batteri , måtte lufte EFI sikring oxo litt gitt
Snedig at jeg da fikk feil lamda verdi på eu-ok , mulig at bilen ikke hadde gjort seg ordentlig god å varm med tanke på at jeg kun kjørte noen min før for første gang på endel mnd'er..
Men uansett , BORTE VEKK! wihoo , så får vi se hvor lenge det varer