Side 1 av 1

Trimming

Legg innLagt inn:07 mai 2005 16:30
av s.lie
da er snart celican til s.lie på veien igjen. ar stått avskiltet 7 mnd snart siden jeg studerer i utlandet.skiltene skal på igjen 1 juli.
fra før har jeg satt på dumpventil(apexi),boost kontroller og kn filter samt effektanlegg og bensinpumpe.
skal ha bilen til eu godkjenning og service og så vurderer jeg til å gå til innkjøp av manifoil og carbon clutch nå.har down pipe. deretter er det turbo. skal prøve å få tak i en ct-20b.
noen som har erfaring med noe av de delene jeg vurderer å gå til innkjøp av?
trenger også en lakkering. noen som vet om det går ann å bli sponsa på noe vis, lommeboka skriker :D

Legg innLagt inn:07 mai 2005 17:18
av CelicaTurbo
Mitt inntrykk er at de fleste velger å ikke bytte ut manifolden før dette blir nødvendig pga montering av større turbo, men det kan være greit å se hva erfaringer andre kan ha med dette sammen med en turbo som ikke er i klasse XL.. Ellers er ct20b et meget godt valg om man bare har ønske om en moderat trim, dvs rundt 300hk. Turboen lader umiddelbart når resten av eksosen er ordnet (og betydelig kjappere med orginal eksos også) og den klarer fint å levere høyt trykk ut turtallet. Men, turboen er ikke like tolerant for høyt trykk pga en svakere aksling så 1.2 bar er grensen for hva de fleste tørr å presse denne turboen til. En skikkelig oppgradert ct26 vil kunne håndtere vesentlig høyere trykk, men for at motoren skal håndtere dette bør du uansett bytte stempler, toppakning osv. Altså kommer det ann på hvilke videre planer du har for bilen om ct20b er en passende turbo eller ikke. Den har sine klare begrensninger men er en meget bra turbo om man ikke tenker å overskride dette. Ellers, om du monterer ct20b på din bil vil jeg tro at å gjøre noe med motorstyringen vil være det mest effektive valget du kan gjøre videre.

Legg innLagt inn:07 mai 2005 17:45
av GT4 CS
Gir ct20b turboen noen effektøkning som merkes uten og "chippe" bilen?

Legg innLagt inn:07 mai 2005 19:48
av CelicaTurbo
jeg kan ikke si hvor mye effektøkning en ct20b gir, men med tanke på at motoren blir mye mer turtallsvillig og ikke mister så mye moment på toppen av turtallet så er det naturlig at det gir en fin økning i toppeffekt (siden moment og effekt har en matematisk sammenheng). Det er hovedsaklig to grunner til at ct20b gir høyere effekt; eksosturbinen gir mindre baktrykk i ct20b, hvilket fører til at motoren blir mye mer turtallsglad selv på samme trykket som en ct26 (differanse i trykk mellom innsug og eksos blir større pga mindre mottrykk i turbo ved høyt turtall, dermed høyere fyllningsgrad i sylindrene), og i tillegg vil en ct20b klare å holde høyt turbotrykk ut hele turtallet i motoren mens en ct26 vil ikke klare dette og mister en del trykk på slutten. De to tingene til sammen gir en del mer moment på høyt turtall, og ekstra moment der = økt toppeffekt :) Med tanke på at ct20b klarer å levere fullt turbotrykk hele veien så vil også forskjellen på de to turboene bli større dess mer trykk man tørr å kjøre.

Å chippe bilen gjør ingen forskjell på det som er beskrevet ovenfor, og på en bil hvor man uansett har god eksosflyt og kjører på ganske høyt trykk vil det lønne seg å gjøre noe med motorstyringen uansett for orginal ECU kjører på med så mye bensin dysene klarer og mer eller mindre drukner motoren i bensin, uansett om man har en ct26 eller ct20b turbo montert :) CS utgaven er nok noe bedre på det området men jeg er ikke sikker på det, uansett så kjører den også alt for mye bensin inn så man kan hente en god del hester ekstra på å tynne blandingen en del på høyt trykk..

Legg innLagt inn:07 mai 2005 19:50
av CelicaTurbo
hm, når jeg tenker på det er det mulig du siktet til at jeg omtalte ct20b og motorstyring i sammenheng i min første post, men hensikten min med å råde om motorstyring er at det nok er det mest kostnadseffektive trimmingen han kan gjøre når han har kommet såpass langt i trim, dvs gjort basisoppgraderingene med eksos og turbotrykk.

Legg innLagt inn:08 mai 2005 14:31
av s.lie
takk for svar. går vel egentlig for moderat trim og kommer ikke til å kjøre på mer enn 1,1-1,2 i trykk selv om jeg bytter turbo.
topppakningen er byttet sammen med alle de andre delene i slipesettet.Byttet imidlertidig til orginal men regner med denne holder ca 300 hk som er mitt mål.
her er manifoilen jeg kjøpte:http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI.dll ... :EOAB:US:6
så du mener at en turbo av dette slaget kan være et bedre valg enn ct 20b? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33742
her er forøvrig de to clutchene jeg vurderer :
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33564
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33730

blir vel dette i første omgang. bestiller nok clutch til uka så blir d turbo etterhvert som prisen blir ok på en.
neste skritt er lakkering og kanskje kammer etterhvert, men som student er d ikke så mye som kan avsettes.

Legg innLagt inn:08 mai 2005 15:14
av s.lie
forresten noen som vet ca pris på disse delene i norge? kjekt å vite om jeg sparer noe..

Legg innLagt inn:08 mai 2005 15:23
av Elzin
syns å huske at jeg så bilen din til salgs for ikke så lengesiden s.lie, har du nettop kjøpt den eller var det du som skulle selge den?

Legg innLagt inn:08 mai 2005 15:46
av s.lie
Elzin skrev:syns å huske at jeg så bilen din til salgs for ikke så lengesiden s.lie, har du nettop kjøpt den eller var det du som skulle selge den?
var jeg som tenkte å selge den..
men det var dårlig respons før jeg reiste for å studere så la planene på is..

Legg innLagt inn:08 mai 2005 16:09
av Elzin
jeg vurderte å kjøpe den men så kom det en annen som var billigere så da ble det den, du skulle fikset eier siden din og lagt opp noe bilde av bilen din :D

Legg innLagt inn:08 mai 2005 17:00
av CelicaTurbo
jeg ville ha vært litt forsiktig med å bestille noen turbo fra ebay, særlig om turboen er oppgradert i USA. Det ser ut til at amerikanerne ikke aner hva de gjør med ct26 turboen og de klarer ikke å hente noe særlig med effekt fra de oppgraderte turboene, med unntak av ett selskap som har lansert en turbo de kaller for ct27. I England klarer dem derimot å oppgradere turboene slik at de gir mye bedre effekt, og 2fastgt4 her på forumet fikk jo en oppgradert ct26 turbo fra vs-motor her i Norge som også gir en ganske god effekt. Den turboen du linker til står det meget lite om, og det eneste som står er at kompressoren er byttet til en større men dette hjelper ganske lite på effekten av disse turboene, om de ikke gjør noe med eksosturbinen/huset som er hovedbegrensningen for økt effekt. Det står også at turboen duger til 400PS, men det er rent sludder ihvertfall, det som fyren trolig enten feilinformerer om eller selv misforstår er at kompressoren som er brukt i den oppgraderte turboen er rangert til å kunne gi 400PS, men det er i en ideell verden og gir på ingen måte et realistisk resultat, og det tallet gir egentlig så godt som ingen indikasjon på hva man egentlig kan forvente seg. Om den turboen på linken er orginal med unntak av større kompressor er det lite trolig at du får mer enn 300hk av den, og en ct20b vil gi deg bedre resultater på mange måter. Men men, om du har et ønske om ca 300hk så sats heller på en ct20b eller send turboen din til oppgradering hos et selskap som vet hva de driver med,. da får du en turbo hvor du vet hva de har gjort, i motsetning til en turbo fra ebay hvor du ikke aner hva som er gjort med, om det er gjort noe som helst med den.

Legg innLagt inn:08 mai 2005 23:02
av s.lie
takk for svar..
ja var d jeg trodde.er det en ct 20b så er d jo greit. vet du hva disse ligger på i norge`?
får sjekke litt rundt om oppgradering i norge. noen som vet om firma?
blir uansett clutch og manifoil i første omgang.

Legg innLagt inn:09 mai 2005 08:48
av CelicaTurbo
4-5000 for en ct20b tenker jeg men de er ikke alltid så lett å få tak på.. mulig du må kjøpe fra utlandet men da kan frakten bli dyr. Ellers har jo selskapet som trimmet 2fastgt4 sin bil gjort en ganske god jobb med turboen ser det ut til så hør med ham hvem det var, jeg mener å huske det var vs-motor men det er mulig jeg tar feil.. En oppgradert ct26 vil nok være en del dyrere enn en brukt ct20b, men da får du en nyoverhalt turbo som du kjenner tilstanden til og som tåler mye trykk om du skulle ønske å kjøre dette.. kjøper du en brukt ct20b så aner du ikke tilstanden eller hvor lenge turboen kan brukes før den trenger overhaling..

Legg innLagt inn:11 aug 2005 14:27
av 2fastgt4
har ikke sett denne før.bedre sent enn aldri :D

min turbo er levert av KRBTRADING.NO
og det er turbonetics som har bygd den om.
så den er veldig amerikansk.
regner med att den er flowpreppa.
men iflg krb sitter det en 51mm rotor i den.
iflg turbonetics er den spesifisert til 370hk hvis alt ligger til rette for det.

tror den koster rundt 13000kr på krb men ville nok heller satset på en ct27 fra atsracing.net den er billigere og har bedre flow på eksos siden :D

nå sier ats att turbonetics sin st3 ct26 er kjent for å rase og at demmes gir ca 10%mere krefter og att den har bedre flow fra 5500omdr og opp.

de 10% tar jeg med en klype salt :)
men når jeg ser på utskrifta på ct 27(gått ut fra at de er reèle) så er det ingen tvil på att de har delvis løst problemet med flow på høyt turtall.

min turbo har godt drag fra start til ca 5500omdr.har kjørt opptil 1,7 bar men ligger normalt på 1,3-1,5bar.

har hatt min turbo siden 2001 den runder snart 100.000km.
jeg skrur alltid av motor med en gang :oops:
er kun vis jeg har vært aktiv med gassen på banekjøring at jeg lar den gå på tomgang. 8)

så hvis ats har rett i att turbonetics sin st3 ct26 er dårlig så skulle det være trygt å kjøpe alt annet som er nytt :) :!: :?:

Legg innLagt inn:12 aug 2005 15:49
av Toyota4ever
s.lie skrev:takk for svar. går vel egentlig for moderat trim og kommer ikke til å kjøre på mer enn 1,1-1,2 i trykk selv om jeg bytter turbo.
topppakningen er byttet sammen med alle de andre delene i slipesettet.Byttet imidlertidig til orginal men regner med denne holder ca 300 hk som er mitt mål.
her er manifoilen jeg kjøpte:http://cgi.ebay.com.au/ws/eBayISAPI.dll ... :EOAB:US:6
så du mener at en turbo av dette slaget kan være et bedre valg enn ct 20b? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33742
her er forøvrig de to clutchene jeg vurderer :
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33564
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33730

blir vel dette i første omgang. bestiller nok clutch til uka så blir d turbo etterhvert som prisen blir ok på en.
neste skritt er lakkering og kanskje kammer etterhvert, men som student er d ikke så mye som kan avsettes.
Litt sent kanskje, men før du sett på den ssautochrom manifolen puss den godt innvendig. Svært ofte ligg de igjen slagg i røren på dæm dær. Hadd nettopp en 200sx som fikk turbo havari p.g.a slagg/sveis partikla hær.