Side 1 av 2
Motorhavari på AT180
Legg innLagt inn:12 mai 2005 14:21
av Kaizern
Da har jeg fått motorhaveri..
Jeg kjørte min kjære svigermor på jobb, gikk i fredelig tempo ikke noe hard kjør. Parkerte bilen, en time senere når jeg starter, så kakkler motoren som en annen diesel motor. Jeg spretter ut å klør meg i huet, hva i helvete er det nå?
Jeg kjører bilen bort til det vanlige verkstedet jeg bruker å ha bilen på, men de er full booket, så drar til et annet verksted. De bytter tennplugger og står å klør seg i huet, nei.. Du får bare komme tilbake etter helgen. Så tar de 416kr for jobben, jeg bare... hyyyyl! 400kr rett i dass når problemet er der ennda...
Drar tilbake til den vanlige verkstedet, de sier at de kan se på bilen hvis jeg kan sette den ifra meg der. Så jeg gir dem nøklene å går hjem, en time senere ringer telefonen. Da har de målt kompresjon på sylinderne, å sylinder 1 og 2 er død, de mente det kunne være topp pakningen, å de spør om jeg vil at de skal skru av toppen for å sjekke.
Jeg har hørt mange skrekkhistorier om at når toppen må av så koster det skjorta, dermed ba jeg de om å la være å gjøre noe mere.
Å spørsmålene mine er da som følger:
Jeg er ingen ekspert på området, men jeg synes det høres rart ut at topp pakningen er alt som feiler når bilen høres utsom den spiser metall og kakkler som en diesel motor...
EDIT: Hva koster en FORSTERKET topp pakning forresten?
Takker for svar!
Legg innLagt inn:12 mai 2005 15:25
av CelicaTurbo
synes det høres ut som det er mer enn kun toppakningen som er røket der ja..

Legg innLagt inn:12 mai 2005 15:31
av Kaizern
CelicaTurbo skrev:synes det høres ut som det er mer enn kun toppakningen som er røket der ja.. 
Bra det er flere enn meg som mener det da, heh...
Hvordan er det å tilpasse 3SGE eller en 3SGTE på bilen? Orker ikke å koste på 4AFE motoren flere tusen, investerer heller i noe sprekere da....
Legg innLagt inn:12 mai 2005 15:32
av ST182
kan være at reg.reima di har hoppa over et hakk og gir deg feil tenning og at dette da har ført til at topp-pakningen har røket. Klare tegn på at topp-pakningen muligens er gåen er mye hvit eksos eller kraftig blå eksos..
kenneth
Legg innLagt inn:12 mai 2005 15:36
av Kaizern
ST182 skrev:kan være at reg.reima di har hoppa over et hakk og gir deg feil tenning og at dette da har ført til at topp-pakningen har røket. Klare tegn på at topp-pakningen muligens er gåen er mye hvit eksos eller kraftig blå eksos..
kenneth
Eksosen er hvit og det oser bensin av eksosen, det er sikkert pga det ikke blir forbrent bensin i sylinder 1 og 2... Så.... hyyyyl!
Regreima er forresten byttet i februar...
Legg innLagt inn:12 mai 2005 15:55
av ST182
bytta du stramme-hjulet samtidig?
Legg innLagt inn:12 mai 2005 17:19
av Kaizern
ST182 skrev:bytta du stramme-hjulet samtidig?
Jepps, etter anbefalninger fra folk på forumet her, så ble det byttet stramhjul samtidig...
Legg innLagt inn:17 mai 2005 10:21
av Kaizern
Har ikke fått skrudd i stykker motoren ennda, men "de lærde" sier at hvis det viser seg at det er mere enn topp pakningen, så burde jeg se etter bytte motor siden bilen har rullet snart 200.000km eller overhale hele motoren.
Så da er mitt spørsmål som følger, skal jeg gå for en 3SGE motor eller en vanlig 4AFE som sto i fra før, hvis det viser seg at det er mere som er ødelagt...
Om jeg går for en 3SGE motor kommer ann på hvor mye som må byttes....
Legg innLagt inn:17 mai 2005 13:04
av GT_rider
Celica med 3s-ge motor, er vel i utgangspunktet stivere, og litt kraftigere bygd enn din bil.
Så blir vel bytte av litt deler i understell og slike ting i tillegg til selve motoren vil jeg tro.
Legg innLagt inn:18 mai 2005 17:57
av Kaizern
Hmmm, kan noen som vet, ikke tror... Svare på dette

Legg innLagt inn:18 mai 2005 19:04
av Mr2 Mk2
Det kommer en helt forjævlig metallisk lyd om toppakningen er skikkelig gåen..Kan høres ut som om noen har kasta skrapmetall nedi sylindrene,fylt diesel på tanken og latt det stå til.Føler meg rimelig sikker på at det bare er toppakningen,men du kan jo få lånt deg et sylinderscoop.Men å ta av toppen på en 4AFE er jo ingen heksekunst,så det ville jeg gjort.200.000 er ikke spess for mye en slik motor så skifte av toppakning blir vel rimleigst om du ikke må på verksted med alt da.
Vet at toppakningen på disse motoren har en tendens til å takke for seg,og har ikke vært borti noen spesielle andre problemer med dem.
1.bud få lånt et sylinderscoop,det kan avsløre mye.

Legg innLagt inn:18 mai 2005 19:07
av GT_rider
Kaizern skrev:Hmmm, kan noen som vet, ikke tror... Svare på dette 
Takk for den

Legg innLagt inn:18 mai 2005 23:57
av Kaizern
GT_rider skrev:Kaizern skrev:Hmmm, kan noen som vet, ikke tror... Svare på dette 
Takk for den 
hehe, intet vondt ment, ville bare ha noen som var sikker til å svare;)
Heksekunst, joooo? For en som aldri har sett på en motor før, heh.... Fikk endelig en som har peiling til å ta en titt idag, han skulle ta meg seg utstyr sånn at vi fikk blåst luft gjennom sylinderne å fått testet de.... Han hadde aldri hørt en så høy metall lyd før hvis det kun var gåen topp pakning, menne.. Det får vi forhåpentligvis vite mere om imorgen...
Ber til Gud om at det kun er topp pakningen...
Takk for svar

Legg innLagt inn:19 mai 2005 15:29
av Mr2 Mk2
Hvor bor du da?
Det kommer en ganske urovekkende lyd om den er røket mellom 2 sylindre slik at det slår over,u know?Da blir det jo akkurat som om den skulle tenne på 3 sylindre samtidig 1Og2+-4-...Men en ting,kjører du med bilen??
Legg innLagt inn:19 mai 2005 20:08
av Mr2stord
min celica og lagde ein satans rar lyd og gjekk heilt rart når toppakningen røyk. Eg var egentlig sikker på at motoren var gåen, men so var da "kun den pakningen. Da var forøvrig ein 4age motor.