Side 1 av 2

Torsen diff,viskose

Legg innLagt inn:23 mai 2005 17:31
av B_Quist
Jeg er litt ny inne på dette med firhjulstrekk, så jeg lurer bare på hva dette betyr egentlig, siden det er det på celica'en jeg skal kjøpe meg :)

Legg innLagt inn:23 mai 2005 18:48
av FireFox
at den drar på alle hjulene :wink:

Legg innLagt inn:23 mai 2005 19:13
av B_Quist
ja jeg er ikke helt korka heller da :lol: jeg snakker om torsen og viskose diff på firhjulstrekken! sjekk over skrifta på temaet da.

Legg innLagt inn:23 mai 2005 19:16
av FireFox
hehe skjønte det da :D men måtte bare.. :P

Legg innLagt inn:23 mai 2005 19:17
av B_Quist
:P

Legg innLagt inn:23 mai 2005 19:50
av maxgets
Viskose diff er en brems/sperre med flere plater tett nesten helt inntil hverandre og når de begynner å bevege seg i forskjellige hastigheter så blir viskositeten(tykkelsen) på olja i diffen høyere og olja blir tykkere som gjør att platene drar med hverandre i ~lik hastighet.
Bilde
Bilde

Torsen har jeg ingen god forklaring på men..
Det er vertfal en mekanisk diff som låser og fordeler 50:50 når det ikke spinner.. når det spinner kan den fordele inntil 20:80 mellom hjulene.
En bakdel med den er att om du har ett hjul i lufta eller har null grep så virker den som en åpen diff.. altså den gir all kraften til det hjulet med minst grep.
Bilde

På celica så er det viskose senter diff og torsen bak =)[/img]

Legg innLagt inn:23 mai 2005 21:26
av CelicaTurbo
som et tillegg til torsen: Det er en diff som er mye mye kjappere i responsen enn en viskosediff, samt at den er i stand til å overføre mye mer krefter til hjul med grep enn en viskosediff er. Ulemenpen er at om ett hjul står i løse luften eller står på blank is så vil den oppføre seg som en åpen diff og kun overføre krefter til det spinnende hjulet. Dvs at om man står og spinner på is så dra til håndbrekket litt eller tråkk litt på bremsen for å bremse ned dette hjulet. Torsen-diffen fungerer ved at når det er ulik hastighet mellom de to hjulene, så vil diffen overføre en multiplikator av grep fra det spinnende hjulet til det hjulet som har grep, hvor høy denne multiplikatoren er varierer etter hvilke modell diff som er brukt, men den kan f.eks være 8/1. Hva den er på våre biler aner jeg ikke, men om den er 8/1 vil åtte ganger moment forbrukt av veigrep på spinnende hjul bli overført til det andre hjulet. Derfor, spinner man på grus eller asfalt har man mye moment som blir overført til det andre hjulet, mens om man står på is eller hjulet er i luften og har så godt som null i veigrep, så blir heller ingen krefter overført til det andre hjulet. Nyere biler omgår dette problemed ved aktiv styring av bremser på invidviduelle hjul men så fancy er det ikke på våre biler ihvertfall :D

Legg innLagt inn:23 mai 2005 22:13
av B_Quist
nå ble det litt lysere for meg, selv om jeg ikke skjønner det helt 100% :) hehe. Takker for gode svar

Legg innLagt inn:23 mai 2005 22:30
av Rømmling
men på gti så har det stått i noen anonser antispinn
er det noe spesiel diff på fram akslingen der?
eller der det en åpen diff der så vis man står på is med det ene framhjulet så står man fast?

Legg innLagt inn:23 mai 2005 22:38
av CelicaTurbo
antispinn er når motorstyringen bruker bremser eller kutt av motorkraft for å hindre hjulspinn, og Celicaer eldre enn kanskje den siste modellen har ihvertfall ikke dette (vet ikke om siste modellen kan leveres med dette?). Er ikke godt å si hvorfor dette står i noen annonser, men på enkelte annonsesteder er det jo slik at man velger i en fastbestemt liste hva utstyr som er i bilen og kanskje noen er litt for ivrig der? Ellers, så langt jeg vet leveres fremhjulstrekker-Celicaene ikke med noen form for diffsperre/brems ihvertfall (kanskje igjen med unntak av siste modellen?).

Legg innLagt inn:24 mai 2005 07:27
av Speeder
CelicaTurbo skrev:antispinn er når motorstyringen bruker bremser eller kutt av motorkraft for å hindre hjulspinn, og Celicaer eldre enn kanskje den siste modellen har ihvertfall ikke dette (vet ikke om siste modellen kan leveres med dette?). Er ikke godt å si hvorfor dette står i noen annonser, men på enkelte annonsesteder er det jo slik at man velger i en fastbestemt liste hva utstyr som er i bilen og kanskje noen er litt for ivrig der? Ellers, så langt jeg vet leveres fremhjulstrekker-Celicaene ikke med noen form for diffsperre/brems ihvertfall (kanskje igjen med unntak av siste modellen?).
Enkelte av St202 kom med diffbrems, sånn jeg har forstått det, er det de samme som kom med superstrut oppheng forran.

Legg innLagt inn:24 mai 2005 08:41
av CelicaTurbo
ah, når du sier det så stemmer gjerne det, jeg har hørt noe slikt ihvertfall :)

Legg innLagt inn:24 mai 2005 15:43
av kennethx
Ellers er det ikke lurt å slippe clutchen rett ut på disse bilene slik at det smeller i drivverket. Ta clutchen rolig ut til at den så vidt slurer før du raser opp turtallet og napper clutchen ut, slik at du har "spenn" i drivverket i det de store kreftene kommer.

Ellers skjer dette med de stakkars torsen diffene...
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... c&start=90
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/viewtopic.p ... c&start=15

...knuser

Legg innLagt inn:24 mai 2005 17:33
av CelicaTurbo
akkurat det der tror jeg ikke er så farlig med mindre du har en værstingclutch som Kenneth har.. på en orginalclutch vil nok kreftene på drivverket ikke komme så brått og hardt men fordeles over mer tid pga at clutchen vil slippe en god del før den tar skikkelig ;)

Legg innLagt inn:25 mai 2005 09:51
av kennethx
CelicaTurbo skrev:akkurat det der tror jeg ikke er så farlig med mindre du har en værstingclutch som Kenneth har.. på en orginalclutch vil nok kreftene på drivverket ikke komme så brått og hardt men fordeles over mer tid pga at clutchen vil slippe en god del før den tar skikkelig ;)
Tror nok jeg skulle klart det på en forholdsvis ny original clutch også med litt innstats, ikke noe vits å ta sjangser.